Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 887 ggr
Emelaia
2015-02-07 21:12
0

Omplaceringskatt äter ej

För en vecka sen fick vi ta över en katt, efter några dagar ringer fd ägaren och berättar att hon är uppvuxen på köttfärs, pga att hon ska bli fin i pälsen.

Väldigt dåligt att inte berätta de för oss tycker jag förrän hon är här.

Nu till frågan, hon dricker vatten som jag ställer fram men låter bli torrfodret.

Idag testade jag att blanda lite köttfärs i torrfoder för hon måste ju äta. Men de dög inte heller… kan hon svälta sig själv eller äter hon när hon blir jättehungrig??

Tacksam för svar.

Uppkatten
2015-02-07 22:00
2

Katter är ett av få djur som kan svälta sig till döds, har jag läst. Hur vanligt det är vet jag dock inte.

Men redan efter 2-3 dgr utan mat så kan t ex levern börja ta skada. Och det kan bli allvarligt. Katter är alltså mkt känsliga för svält, mkt känsligare än t ex hundar och människor.

När en katt kommer till ett nytt hem så ska man låta den äta den mat som den är van vid under de första veckorna. Först därefter kan man långsamt slussa över den till annan mat.

Äter din katt någonting? Annars bör du kontakta veterinär snarast.  Man kan ibland bli tvungen att tvångsmata en matvägrande katt under en övergångsperiod.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[HundochKatt]
2015-02-07 22:22
2

Strunta i torrfodret. Helt onödigt att försöka få henne att äta det då det är mat en katt inte behöver och gör mer skada än nytta. Ge henne köttfärs och smakbitar av annan rå mat. Tyvärr så är ju inte bara rå köttfärs tillräckligt för en katt, utan det behövs variation så ta reda på mer om hur man råfodrar en katt tex. på Facebook.  "Barf och färskfoder till katt". Och har hon inte ätit alls under den tiden du har haft henne så är det nog bäst att ta kontakt med veterinären. För som #1 Skriver så kan en katt svälta sig själv och en katt får fettlever om den går utan mat för länge.