Munchkin
Seriöst hur söta är dom inte dom smp kortbeningarna, skulle passa perfekt med mina kortbenta corgisar. Jag undrar doc, finns det någon munchkin uppfödning i sverige eller måste man typ åka till england om man vill ha en?
En katt ska kunna hoppa och klättra…. Nej fy, tycker verkligen inte den är söt. Tycker inte man ska avla på defekter och inte heller stödja aveln av katter med defekter!
#1 Munchkin kan både hoppa och klättra och är en ganska frisk ras i sig. Dom har ju klart sina sjukdomar och liknande som andra raskatter, men dom har inte diskbråks problem och liknande som taxar (trots att man kan tro det)
Jag tycker också dessa är otroligt söta!
Både Munchkin och Bambino ^^
(Bambino - Nakenkatt/Munchkin)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#2 Den må vara frisk för övrigt, men jag tycker inte det är OK att avla på en sådan här gen. Jag tycker inte det är OK för hundar eller andra raser heller. Jag har surfat runt lite på Youtube och det jag såg kan jag inte direkt kalla hoppa.
#3 Då kan man ju inte avla på några raser då alla uppkommit ur någon form av defekt.
Om man jämför en ''vanlig'' katt och en munchkin så ser det ju klart inte ut som att den hoppar i samma benämning, men den har ju inga större problem att ta sig dit den vill.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus

#4, alla?
Europé: Den gamla svenska kattypen som man vill bevara, vad har den för någon slags defekt som hela rasen bygger på?
Norsk skogkatt: Långhåriga nordiska katter, återigen vilken är defekten?
Maine Coon: Långhåriga katter fån nordöstra USA av en viss typ. Defekt?
Korat: Korthåriga katter med blå päls och gröna ögon från Thailand som man tagit tillvara på i seriös avel. Vilken är deras defekt?
Det jag kan komma på är de nakna raserna möjligen, Scottish folds vikta öron, samt de svanslösa. Perserns korta nos är ett resultat av målmedveten avel som gett plattare och plattare ensikten, det är ingen defekt man tog tillvara på och skapade rasen utifrån.
#1 munchkin har samma rörelseförmåga som en iller ungefär, så ungefär samma rörelsemåga eller tillochmed bättre än en vanlig katt. Och sen är det inget man har avlat fram utan det är en naturlig genetisk deffekt, det är få kattraser man skulle fått fram utan dessa difekter. Munchkins är en av det friskare kattraserna, läs på lite innan du uttrycker dig! sen tycker du väl att det är fel med corgis, taxar och liknande också eller? Jag ville ha en corgi dels för att dom ör helt underbara och dels för att dom är väldigt friska hundar som inte är sönderavlade som vissa andra hund och kattraser. Jag fråga inte om folks åsikter utan om det finns någon i sverige som avlar på denna ras.
FRÅGAN SOM LÖD VAR, FINNS DET MUNCHKINUPPFÖDARE I SVERIGE. Frågar inte om era egna personliga åsikter
#6 Raserna härstammar ju från något och har ju sedan delats in med sina rastypiska drag. Man har ju avlat fram på de man vill ha ur en grund ras - vissa blev långhåriga och skulle anses defekta ur grundrasen tex.
Eller grundrasen har alltid blå ögon, plötsligt blev några med gröna, ännu en defekt ur grund rasen osv.
Nu vet jag ju inte vilken som är grundrasen, så den kan lika gärna ha lång päls och gröna ögon än vad jag gjorde exempel av.
Det jag vill få fram är att alla raser inte ''bara fanns'' utan kom till när man valde att avla på vissa defekter.
#7 Jag har själv kikat runt en gång i tiden av nyfikenhet, men inte hittat någon i sverige. Så tror tyvärr att du får ta dig utomlands!
Dom som har munchkin i sverige verkar inte avla, för om jag fattat rätt så är det inte en godkänd ras att avla på i sverige (än)
(Sorry att det blev lite OT)
#6 Jag tvivlar starkt på att den har bättre rörelseförmåga än en vanlig katt, annars hade alla katter haft korta ben. Jag har väl all rätt i världen att skriva min åsikt :) Ja, jag gillar inte när man avlar på djur enbart för att forma dem så som människan vill att de ska se ut. De är säkert jättemysiga hundar men jag tycker fortfarande det är fel att avla på defekter.
Så vitt jag vet finns det inga uppfödare i Sverige.
Det finns uppfödare i Tyskland vet jag. Jag vet inte om du kan hitta någon närmare tex i Danmark.
I Sverige får man inte avla på dem eftersom du inte får avla på en katt med defekter. Om jag har förstått det rätt när jag har tittat på rasen är det en typ av dvärgväxt. Defekten som orsakar dvärgväxten medför också en hög dödlighet bland kullarna vilket kan bidra till att det kan vara svårt att hitta uppfödare.
Det här är dock bara saker jag har läst när jag har tittat på rasen och inget jag kan backa upp med fakta.
Mitt tips är att du kontaktar uppfödarförbund i de länderna där det avlas på rasen för att få reda på mer om rasen och om du är intresserad bli rekommenderad uppfödare.
#9 men herregud, jag har ju läst på massa omrasen, vilket du helt uppenbart inte har gjort. Sen är det helig birma du har, eller vad är d? tror du inte att dom har avlats fram på defekter? Bondkatter är ju förtusan framavlad på defekter, för det är väl inte vildkatter och vargar vi har som husdjur? Både vildkatter och vargar lever myyyycket längre än våra älskade katter och hundar så ja redan från början är ju våra älsklingar förstörda. Och inte ens dom vargar som drog sig människor var ju inte de starkaste och genetisk bästa vargarna, nej det var unga, svaga och vargar som på ena eller andra sättet var yngkligare än genomsnittet. Kattens historia har jag ingen vidare bra koll på men som sagt va, utan genetiska difekter skulle ju inte du ha dina tussbollar se ut som dom gör heller.

#8, det är viktigt att skilja på defekter och mutationer. En defekt är något som hämmar katten på något sätt eller till och med ställer till större problem än så, medan en mutation helt enkelt innebär att en gen har ändrat på sig.
Att katter kan vara solida och inte bara mönstrade är till exempel ett exempel på att en gen muterat och variationen har ökat. Hos vildkattsarter är detta ett exempel på en defekt skulle man kanske kunna säga, för katten får sämre kamouflage och upptäcks lättare av både bytesdjur och fiender. Men hos en tamkatt gör det varken till eller från, så ingen defekt.
Och många av dessa raser "bara fanns" jo, men de var naturligtvis inte raser i den moderna bemärkelsen utan huskatter som hade fått olika utseende på olika platser, men det skedde helt naturligt utan någon medveten inblanding från människor. Sen har man tagit tillvara på flera av de här naturligt utvecklade kattyperna och börjat avla seriöst på dem, men i till exempel européns fall handlar det om att bevara och inte förändra.
Andra raser har framkommit på ett annat sätt, men det var inte dem jag talade om i mitt inlägg. Och tar vi till exempel rexraserna handlar det visserligen om mutationer man tagit tillvara på och avlat vidare på, men inte defekter, för lockig päls gör varken bu eller bä för kattens hälsa och välbefinnande.
Munckins dvärgväxt räknas som en defekt för att det hämmar katten i sina rörelser. Jag säger inte att de inte kan klättra och hoppa, men de kan fortfarande inte röra sig som andra katter. Det där som någon tog upp att de har rörelseförmåga som en iller och att det skulle göra det en fördel till och med blir väldigt konstigt, för vi pratar trots allt fortfarande om en katt med en katts instinkter och behov, och de är inte desamma som en illers.
#12 Kanske var dåliga exempel jag gav med päls och ögon - men man har iallafall avlat på defekter för att få raskatter.
Exempel raser
Perser och andra med platt ansikte
Manx och andra svanslösa
Nakenkatter
m.m.
Alla dessa har både mutationer OCH defekter som man avlat på.
Så att avla på en katt med dvärgväxt är enligt min mening inte värre än att avla på andra raser med defekter.
#11 Hade jag haft en perser eller annat så hade du kunnat göra en jämförelse, men utseendemässigt har birmor inga defekter som är till deras nackdel så som muchkins har. Belgian blue är också framavlade på en naturlig mutation men mutationen innebär att de blir så stora så de flesta kan inte ens föda normalt utan måste förlösas med kejsarsnitt. Alla naturliga mutationer är inte av godo och alla mutationer/defekter överlever inte i naturen.
#12 Nej det håller jag med dig om, men i min kommentar skrev jag också att jag inte tycker att man ska avla på katter med defekter inte enbart munchkins. Och personligen tycker jag att det finns kattraser som är alldeles för sönderavlade enbart för människans skull.
#14 du formar dina åsikter utefter youtubeklipp vilket irrriterar mig väldigt, läs på riktig fakta istället
#10 tack snälla för tipset :)
#15 Nej det gör jag verkligen inte :) Jag har läst om rasen och för att se hur den rör sig är jag tvungen att titta på Youtube eftersom jag aldrig har träffat en munchkin. Har du träffat en munchkin? :)
#14 om vi ska utgå från youtubeklipp kanske man ska utgå från någon mer informationsrikt http://animal.discovery.com/healthy-pets/cat-health-101/#mkcpgn=ytapl1
#18 Let's agree to disagree. Ingen mening med att tjafsa, jag har uttryckt min åsikt och du din. Skaffa du en munchkin om du vill! Men det finns en orsak till varför den inte är godkänd av varken FiFe, Sverak och även Jordbruksverket :)
(Det var inga informativa videos ang. munchkins, men annars är de säkert toppen!)
Det finns vad jag vet inga uppfödare av munchkin i Sverige. De är nog inte heller en tillåten ras enligt t.om Jordbruksverket p.ga dess defekt.
Defekt och mutation är också två helt skilda saker. Blanda inte ihop dom!
Finns i Tyskland om du är riktigt intresserad :) http://tinylegsmunchkins.weebly.com
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#11 Vilda katter och vargar lever inte alls mycket längre än våra tama husdjur.Jag har sökt på flera vilda kattdjur och där står det att livslängden är 15-20 år dvs precis som för våra katter.Den äldsta tigern man vet om blev 25 år.
Livslängd för varg 8-10 år men det finns vargar som har blivit 16-18 år i djurparker.
Det finns /har funnits flera tamkatter som har levt i över 30 år.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#20 Dom är inte godkända av sverak men det betyder inte att man inte får avla på dom, man får ju avla blandraskatter men dom är ju inte heller godkända av sverak
Menar du att katten skal matcha dina grisar? Eller hur skulle de passa i hopp?
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#21 Nice, min sambo är tysk och vi funderar att hälsa på hans släktingar till hösten, kanske ska kolla upp det där med munchkins då… borde nog kolla med jordbruksverket vad som gäller med dessa raringar.
#25 Det är inte olagligt så vitt jag vet att importera dem, men du får inte avla på dem i Sverige. Vad Sverak säger spelar egentligen ingen roll, men enligt jordbruksverket får man inte avla på djur med defekter.
#24 Otroligt onödig kommentar. Det kan både såra samt att det finns inga likheter mellan en Corgi och en gris.
#23 Blandraskatter/huskatter kan ju inte riktigt jämföras helt med en kattras baserad på vad som anses var en defekt via våra lagar. En blandraskatt/huskatt har sällan defekter, om det inte handlar om s.k "skeppskatter" eller svanslösa sådana.
Googlade lite och verkar som att dvärggenen är dödlig i dubbel uppsättning. Så ännu en ras man inte kan avla på två med korta ben för då blir det inga ungar som överlever.
Sen talas det om risken för lordosis och pectus. Båda krävs mer forskning för att se om det är något som kan bli ett problem inom rasen så vitt jag förstår :
http://en.wikipedia.org/wiki/Lordosis
http://en.wikipedia.org/wiki/Pectus_excavatum
Sen blir katterna såklart begränsade, även om det i sig inte skapar smärta av att ha korta ben.
#27 Det var nog ingen som jämförde dina hundar med grisar, utan bara en felläsning/felskrivning av corgisar skulle jag tro.
Sajtvärd Katter iFokus
Förlåt läste fel har dyslexi. Men ja undrar än då varför de skulle passa i hopp?
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#24 Corgisa, inte grisar, jag misstänker att du läste lite tokigt och inte menar på att mina vovvar ser ut som grisar, det kan man väl få tycka men man håller väl sånt för sig sj i såfall tycker jag
#29 skulle va intressant att se vilka skällor det är för att om man googlar kan man både få fram info som både är för katten och så stor raka motsatsen någon annanstanns.
#31 Både corgisar och munchkins är kortbenta :D
#32 Googla munchkin health eller health problems. Dom sidorna jag läste på skrev också om att rasen i sig var rätt hälsosam men tog också upp dessa.
Så det är bara att söka, verkar gå att läsa om det lite överallt. 🙂
#34 men tror du inte att man kan hitta health och health problems på alla raser? jag är så dålig på katter men så gott som alla hundar, hur nära besläktade vargen dom är, har ju sina health problems. Så att det är ju inget som är ovanligt
Hittade en sida med uppfödare!
Tyvärr ingen svensk ><
#35 Självklart, med tanke på att alla levande varelser kan drabbas av sjukdom.
Men vissa saker är ju lite allvarligare än andra.
Som exempelvis lordosis som i värsta fall kan göra att katten faktiskt dör. http://www.vetinfo.com/munchkin-cat-health-problems.html
(men det behövs alltså mer forskning kring detta)
Rasen är fortfarande ganska ung, så man får väl bara hoppas att det inte blir värre.
Men för mig personligen så känns det tillräckligt illa att genen är dödlig i dubbel uppsättning. Därför får dessa katter ofta små kullar då vissa embryon helt enkelt inte överlever och de avlas en med korta ben och en med långa ben för att försöka få fram några levande ungar.
#37 det lät ju inte så kul :/ Eller hälsosamt…eller naturligt…på något vis. Söt ras men jag skulle hoppa över. Jag hoppas den aldrig blir tillåten att födas upp i Sverige. Bara min åsikt, följt tråden. Med det sagt så hoppas jag ändå att du hittar din kattunge (munchkin) TS.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Hittade denna information hos en erfaren uppfödare av Munchkin i Ungern
A Natural Genetic Mutation
Munchkins owe their short legs to a naturally-occurring genetic mutation, and not from human manipulation. The gene responsible for the breed's short legs has been likened to the same one that gives Dachsunds and Welsh Corgis their diminutive stature. However, since the spine of a cat is physically different from that of a dog, Munchkins do not suffer spinal problems sometimes associated with those canine breeds. Because of the small gene pool, outcrossing will need to occur for many years to keep the breed healthy.
Dr Solveig Pflueger, a feline geneticist who works for TICA, conducted a 7 year study on the Munchkin, not only did she find that they were a viable stand-alone breed, she fell in love with them and has been breeding them herself, ever since!
The results of her findings were that 'the only thing that the Munchkin trait appears to affect is the long-bone in the legs'. They can run and jump and get into just as much mischief as any other breed. Her studies determined that the short legs were the result of a dominant genetic mutation affecting the long bones of the legs. This mutation apparently occurred spontaneously within the feline gene pool.
Munchkins do not suffer from Achondroplasia, and the only similarity is the short limbs. A shortlegged Munchkin is called standard Munchkin and the longlegged are called non-standard Munchkin.
A good breeder want to be ensure that disreputa
#39 frågan är inte om det skapades av människan, den förs vidare av människan. En sådan katt skulle kanske inte överlevt i naturen som exempel (som tamkatten gjorde innan vi tog in den i vårt hem, rätt nyligen). Dvs mutationen/defekten skulle inte föras vidare för individerna skulle troligtvis inte få/hinna para sig eller överleva/konkurrera med de med vanliga ben. Alla genetiska defekter kommer upp naturligt från första början. Eller?
☝️
#36 tackar så mycket :D men det fanns uppfödare i england och det är inte så fy skam det inte :D nära och bra!
#37 men hur vanlig är den sjukdomen bland munchkins då, den där lordosis (som sällan går så långt så det blir dödlig utgång). Cnacer är också dödligt men det är ju långt ifrån alla katter som drabbas av cancer även om alla raser kan få det.
#39 Jag har nog vart inne på den där uppfödarens hemsida för den där texten känns väldigt bekant :D
#40 fast om en munchkin blev en gatukatt skulle den nog klara sig lika "bra" som en vanlig gatukatt. Dom har nämnligen inga rörelsehinder… och jag tror att vilken annan tamkatt som helst inte heller skulle klara sig särskillt länge i det vilda innan räven kommer och tar den
#41 Som sagt krävs det mer forskning kring det och det är blandade åsikter i den frågan.
Ville bara dela med mig av infon jag hittade, du väljer såklart vad du gör med den. 🙂
Och angående rörelsehinder, dom kan röra sig men dom blir begränsade och kan antagligen inte hoppa lika högt t.ex. Så dom har en nackdel och bör absolut inte gå fritt ute.
#35 Generellt är katter väldigt friska djur och har inte blivit hårt avlade som t.ex hundar har blivit (utparningar sker då och då, och inom vissa raser tar man även in noviser. Hör sällan om detta bland hundraser tyvärr). Dessutom är många kattraser otroligt unga med, vissa bara knappt några år gamla. Däremot finns det kattraser godkända som nog antagligen inte skulle bli godkända idag (många är kritiska mot perser/exotic, manx, osv.).
Munchkin är en av dessa väldigt nya raser, och man vet så lite om defekten. Samma med b.la Scottish Fold (som är vad jag vet icke godkänt och har inte en chans att komma in i FiFé). Vi får se hur det går för munchkin, och vill man ha en så är nog den närmaste uppfödaren i Tyskland som nämnt ovan.
Det där med att man inte får avla på dubbla uppsättningar är sant, men den tyska uppfödaren jag skickade länk till innan avlar på munchkin/perser, därför är de friska, så jag tror att de flesta uppfödare avlar på munchkin och en annan ras så att sådana sjukdomar som har nämnts inte ska förekomma :)
#44 Det är antagligen för att bredda genpoolen. Rasen är så pass ny så utparningar kommer att krävas.
Själva dvärggenen är dock dödlig i dubbel uppsättning, men det är ingen katt som kommer hinna födas och lida av det utan det händer ju redan när det bara är ett embryo.
Därför kan och kommer uppfödare ändå para katter där vissa kattungar aldrig kommer födas. Men då kombinerar dom en med långa ben och en med korta ben. Då finns det dom som får dubbel uppsättning och inte kommer födas, men också de som inte får dubbel uppsättning.
Sen får man väl se i framtiden när rasen får några fler år på nacken hur det kommer att se ut med deras hälsa i övrigt.
Varför duger inte de kattraser som redan finns?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Munchkins är väl lika verkliga som alla andra kattraser
Det känns verkligen inte sunt att medvetet avla på en gen som innebär dödlighet i dubbel uppsättning. Det är bevis nog för att genen är felaktig. Visst är det roligt att raser ser olika ut, men medveten avel ska alltid sätta artens hälsa och välmående främst.
Sajtvärd Katter iFokus
#48 men hur vanlig tror du den sjukdommen är? Sen är det väldigt ovanligt att den faktiskt leder till döden och den sjukdommen är väldigt lätt att behandla. Men alla djur kan ju få dödliga sjukdommar så varför inte sluta avla helt?
#49 Det är ingen sjukdom utan det innebär att om både mamma och pappa katt bär på genen för korta ben så är risken stor för fostren att de dör. Alltså redan i cellstadiet och inte när de har kommit som bebisar. Det går alltså inte att behandla.
#49 Genen som ger de korta benen är felaktig eftersom foster som får dubbel uppsättning av den dör innan de föds. Ingen seriös kattavel tar tillvara sådana gener och för dem vidare.
När det gäller sjukdomar har varje kattras ett utformat hälsoprogram för att minimera risken för att de vanligaste ärftliga sjukdomarna förs vidare. Dessa ärftliga sjukdomar (t.ex. njurar och hjärta) är dock inte rasspecifika utan förekommer hos alla katter i olika utsträckning.
Sajtvärd Katter iFokus
En platta noosar är ju med fel
#52 Det håller jag med om till 100% (sorry alla med perser och annat). Men bara för att vissa raser har defekter och annat som är helt uppåt väggarna så innebär det ju inte att det är OK att avla fram nya raser med nya defekter. Tycker i alla fall inte jag :).
#52 ja det håller jag med om absolut. Du behöver inte gå till försvar. Du vill ha den här katten, men det gör inte kattrasen hälsosam eller bra för det. Eller ja, tiden får ju utvisa. Plattnosar är godkända (?), men jag ifrågasätter alla djurraser där de får problem med andningen, synen, rörelser, inte kan föda naturligt, foster dör osv.
#51 när man avlar perser har man ju inte minimerat hälsorisken. Hellre att katten dör i cellstadiet än att behöva ha problem att andas hela livet
#52 Extremt platta nosar är en effekt av medveten avel under lång tid, det beror alltså inte på någon särskild (och dödlig) gen att nosen är platt.
De plattnosade raserna har sjunkit drastiskt i popularitet både när det gäller tillgång och efterfrågan till förmån för mer normalnosade långhåriga raser, och det beror med all säkerhet på att det p.g.a. den extrema aveln uppkommit vissa hälsoproblem som har med ögon och andningsvägar att göra. För att plattnosarna ska öka i popularitet behöver man komma tillrätta med det, och det görs också genom medveten och ansvarsfull avel.
Sajtvärd Katter iFokus
#55 Dock har inte alla perser problem med andningen, men jag håller med dig om rasen i sig. Men det är inte riktigt vad hon skrev :) Man försöker minimera hälsorisken för de vanligaste hälsosjukdomarna så som hjärt- och njurfel etc vilket alla katter kan få. Platta nosar får inte alla katter såvida de inte har perser i sig.
#55 Nej, alla perserkatter har inte andningsproblem och det handlar inte enbart om nosens längd (eller korthet) om de har det eller inte. Att det förekommer främst inom de kortnosade raserna är dock ett faktum som uppfödarna där måste arbeta mot om de vill att rasen ska ha en framtid. Detsamma gäller de rinnande ögonen.
Sajtvärd Katter iFokus
Sen får man tänka på att när persern godkändes, så var den inte alls plattnosad. Kort nos hade dom, men inte i den grad som dom har nu. Kolla upp klassisk perser/traditional persian, så ser man hur persern brukade se ut. Trenden att avla fram helt plattnosade perserkatter kom väl till någon gång under 80-talet. Det har absolut fått mycket kritik och persern och exoticens popularitet sjönk stort. Det är ingen defekt, men något medvetet framavlat som människan fick fram.
Munchkins korta ben är inte som ni tror en defekt utan en naturligt mutering och dem är i regel en väldigt frisk ras om avlad på rätt sätt precis som med vilken annan ras som helst. Det är heller inte en jätteny ras då det förekommit dokumentation om rasen lite här och var världen över i många, många, många år. Förstår att en del tycker att det är hemskt och synd om katten men det är inte mer synd om den här rasen än för tax, basset hound eller corgi hundar. Det är nog faktiskt mer synd om dessa hundraser än en munchkin när jag tänker efter? En mutation som människan försökt bevara helt enkelt men som i det fria säkert hade dött ut så småningom. Perser å andra sidan är en ras total förstörd utav människan. Räcker att den doppar nosen lite för djupt i vattenskålen och den riskerar drunkning, infektioner och svamp. Andningsvägarna går som en krok och i den lilla böjen samlas all världens smuts, vatten, snor och äckel som den stackars katten får dras med.
Tycker det är intressant att det blir ramaskri för att någon frågar om de vet om det finns en uppfödare av munchkin i sverige men ingen hade blinkat om dom frågade om perser eller exotic (andningssvårigheter etc)
Munchkins har olika grader av långbenhet, så det finns munchkins med lite längre ben och de med jättekorta och några mittemellan. Eftersom ryggen är mer flexibel på en katt så är det mindre skada på en katt än det är på en hund, ex tax.
Så kan vi ju tillägga att sverige har en svensk ras som heter västgötaspets som var en gårdshund som hjälpte hålla råttor borta, valla hem djuren, följa med in till stan och skydda vagnen och annat. Och denna ras precis som corgin har korta ben. På den tiden så var det survival of the fittest. Om du blev sparkad i huvudet av en ko så kunde du inte få valpar, men korta ben så kunde du ducka snabbare.
Herregud om TS vill ha en munchkin så är det väl hennes val eller? Jag skulle aldrig köpa perser eller affenpinscher och jag argumenterar inte emot dom som vill ha dessa raser bara för att jag inte vill ha en?
TS är påläst, frågar bara om uppfödare. Vilket TS fått svar på och mer därtill.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Klart man kan avråda folk det handlar om sund avel vilket det inte är med katter med korta ben och målet med aveln i USA var : då minskar eisken för att katter hoppar ipp på saker tex soffan. Idioti. Sedan får kortbenta katter problem med rygg och ben och den sortens avel vill varken jag bistå på hundar eller katter. Persern idag har blivit tusen ggr friskare än för 15 år sedan och i förra årets upplaga av "våra katter" fick man se studierna de gjort och de hälsoprogram de ingår i numera. Veterinärerna hade konstatera att persern är lika frisk som vilken annan ras som helat idag! Såklart ska man som uppfödare följa programmet och avla på friska djur men alla gör ju tyvärr inte det men i överlag så är den kärnfrisk nu emot gör flera flera år sedan
Folk kan avråda från nakenkatter med för att vi lever i ett kallt klimat, betyder inte att katt från friska linjer kommer lida bara för det.
TS ställde en fråga. Har man inget gott att säga kan man lika gärna säga ingenting alls. Man kan avråda och varna för vad man ska se upp med, men vad för djur personen vill ha är upp till dom.
Måste man alltid stryka folk medhårs? Tyvärr är jag inte en sån person som gör så utan kan både säga det som är bra och dåligt och det är det man ska göra
Även om man inte håller med så behöver man inte lufta alla tankar heller.
Nä det är klart men jag anser att mina och många andras tankar har varit helt ok att uttrycka
Det viktigaste är att hålla en god ton. 🙂
Och så sätter vi stopp här med den diskussionen. Vill ni diskutera vidare ta det via PM.