Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 916 ggr
Donnab
0

Vilken ras är min katt ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar vilket ras min katt är, Fick henne när hon var omkring 5 månader av en vän men han visste inte heller vad det var för ras. Har hört att hon är en Norskskogkatt eller en  Maine coon. Tacksam för svar :) Hon är omkring 8 år nu :)

ChristineL
3

Huskatt :)

Ser varken ut som Maine Coon eller Norsk Skogkatt tycker jag.

MonicaLagerquist
6

Har katten ingen stamtavla så är det en huskatt.

Stolt ägare till tre La permer

Scorpio97
4

Har hon ingen stamtavla är hon en huskatt. Det är ganska vanligt att folk tror att man har raskatt bara för att katten är långhårig tyvärr, men det är liten chans att det faktiskt är så. Det är nämligen väldigt ovanligt att fertila, renrasiga katter springer fritt. 

Så du har en väldigt vacker huskatt (:

//Jessie

mabrigawilly
2

Ingen stamtavla=ingen raskatt.(om man inte räknar med huskatt som en ras) Tycker hon LIKNAR en Maine Coon lite med hennes kraftiga ansikte. Jätte vacker!

mabrigawilly
1

Ingen stamtavla=ingen raskatt.(om man inte räknar med huskatt som en ras) Tycker hon LIKNAR en Maine Coon lite med hennes kraftiga ansikte. Jätte vacker!

[[pimey]]
0

En fin huskatt och absolut ingen raskatt. Som många säger ingen stamtavla = huskatt. Sedan har hon varken drag från skogis eller Maine coon

IceJossan
12

Oj vad många ska upprepa det andra redan skrivit ;)

Det är många som inte vet om att det finns gott om långhåriga huskatter, utan tror att alla långhåriga är en viss ras eller blandras.

Grejen med ras- och huskatter är att raskatterna har uppkommit från huskatterna (bondkatterna). T.ex. att det i vissa områden funnits långhåriga katter med nåt visst särdrag, som t.ex. Maine Coonen som är så stor att folket i Maine trodde att det var en blandning av katt och tvättbjörn (raccoon). Man började så småningom ta tillvara på dessa katters gener och avla strikt på dem, föra stamtavla och kalla typen ett visst namn, t.ex. Maine Coon. Men de var alltså helt vanliga långhåriga bondkatter som man började avla specifikt på, och det är på så vis man utvecklat raserna till de mer säregna utseendena de har idag.