Svarthaka - Aloe Vera Gel
Har tre katter som alla har svarthaka till och från. Har testat med allt möjligt konstigt för att få bort det, men ingenting har hjälpt mer än några timmar. Min Charlie fick ett "svarthake-utbrott" för ungefär 3 veckor sen. Fick då ett tips om att använda Aloe Vera gel. Jag rakade hans haka(för att lättare komma åt) och har nu i två veckor kletat på gel, ungefär två gånger per dag. Det har fungerat helt FANTASTISKT! Det blir mindre och mindre svarthaka och det har inte kommit något nytt. Jag har inte tvättat hakan innan, utan lägger på gelén direkt på det svarta. Känner en uppfödare som också har problem med svarthaka, vi har börjat att lägga på Aloe Vera. Hoppas det fungerar för henne också!
Min ena hona fick svarthaka när hon haft krage efter operation.
Jag pillade på den och hon gillade det.
Jag pillade mer och märkte att jag kunde få loss hela kakan i en bit medan hon njöt. Det måste ha kliat hemskt hon blev så glad och tacksam.
Hon hade då varit inlagd på djursjukhuset i 2 veckor så jag vet inte om de baddat på något där så att det var därför som jag fick bort hela biten.
Det blev inget sår men om man inte är försiktig kan det nog bli det jag vet inte.
Vad jag läst mej till så kan det bli svarthaka av plast t ex plastskålar och kragar.
Hoppas det löser sej för det verkade som att det kliade väldigt hemskt på henne.
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
Det verkar inte som om det kliar alls på Charlie, men det blir irriterat vare sig jag tvättar det eller inte. Aloe veran har även fått bort irritationen.
Bra att Aloe Veran får bort irritationen.
Hoppas att någon annan här har något förslag.
Min lilla flicka fick inte tillbaka sin svarthaka så jag har inte någon mer erfarenhet av det.
Undvik plast är det enda jag kan om svarthaka. (vattenskålar, matskålar, vattenfontän har jag i keramik).
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
Vad är svarthaka?:)
#4 katternas "finnar". Det ser ut som svarta prickar och dem sitter oftast på hakan-därav "Svarhaka".
Ger du dina katter foder med spannmål i? Min hane blev helt bra efter att jag tog bort torrfoder som innehöll spannmål. Kan ha det i åtanke om det skulle komma tillbaka efter aloevera behandlingen och om du ger torrfoder med spannmål. En del katter får väldiga problem med svarthaka och kan klia sönder sig totalt. Så det är tur att din kisse inte är besvärade av det.
Plast är också något som sägs kan bidra till svarthaka samt stress kan öka mängden om de redan lider av det. Men inga säkra källor på orsaker vad jag hittat än så länge. Och alla katter verkar reagera på olika saker har jag märkt genom åren. Så det gäller att hitta rätt lösning för sin egen kisse.
#6 Han får utan spannmål. Har heller inga plastskålar. Tack för svar!
# 0 AleoVera-gelen du använde är det samma som man använder på människor eller nån speciel djurvariant?
#8 Samma som för människor:)
Så bra. Sån har jag hemma :) Fast just nu är missen sur på mig för att jag tvättat henne med olja… Hoppas hon inte är långsur av sig :P Å hoppas att det blir mindre jobbigt för henne. Verkade som hon var lite irriterad även om hon inte kliar sig jättemycket. Att jag tvättade verkade rätt skönt. Värre att man måste ligga fast i mattes knä under tiden.
Ursäkta om jag kapar tråden lite… Men har lite funderingar kring detta med svarthaka. Är det vanligare idag med svarthaka, när katter hålls som innekatter? Eller vet man inte det? Jag tänkte på att jag har haft 13 katter (om jag räknat rätt så här som hastigast) och alla de har varit utekatter och ingen av dem har haft svarthaka eller tillstymmelse till det. Nu har jag min första innekatt så jag funderar därav om man kan förvänta sig mer av svarthaka? Bara lite funderingar så här….
#7 Då är det något annat och jag hoppas att det inte kommer tillbaka efter aloe behandlingen. 🙂
#11 Det är vad jag vet okänt än så länge varför katter får svarthaka dock finns det spekulationer och olika katter reagerar på olika saker. Själv tror jag inte att det beror på att dina katter fått vara ute eller att du behöver förvänta dig svarthaka på din innekatt. Min hane fick det av torrfoder med spannmål, så jag kan inte se att det skulle göra någon skillnad då om han gick ute. Min systers kisse får det av plastskålar.
#12 du menar att han har fått det ifrån något annat,eller menar du att det inte är svarthaka? :) Det sägs att det inte smittar mellan katter,men det tror inte jag på. Jag tror även att det är vanligare än man tror( alla upptäcker det inte)
#11 Det tvivlar jag på… Min katt som bor hos min mamma var först innekatt i ett par år och hade inga problem med sk "svarthaka". Sen blev han utekatt och plötsligt hade han svarthaka. Därför tror jag inte att det har någon skillnad på om katten är innekatt eller utekatt.
#14 Menar att det är något annat i din katts fall som orsakat svarhakan och inte spannmål i så fall 🙂
Tror inte att det är smittsamt, min andra katt har det inte. Däremot stämmer det att många inte upptäcker det då det inte alltid märks av lika mycket som hos vissa.
Eftersom det är svart, tänker jag att det måste vara mycket svårare, eller nästan omöjligt att se på mörka och svarta katter. Nåt svart som dyker upp på en vit/ljus katt blir ju mycket mer uppenbart.
#17 Man kan känna det annars,pillar man så lossnar det. Min Britt som är vit på hakan är det faktiskt jätte svårt att se! Han har så tjock och tät päls,men om man "delar" på pälsen visar det sig.