hjälp inför ev utställning
Jag har en devonkille på 5 månader som jag är lite sugen på att ställa ut.
Jag har förstått att man måste vara medlem i någon sverakansluten kattklubb för att få ställa på deras utställningar. Hur vet jag vilka klubbar som är det?
Vad för andra saker måste man ha koll på & fixa inför en ev utställning?
Måste man ha "burskynke"? Vad mer behövs för buren?
Ja jag behöver nog veta ALLT som man måste tänka på inför en utställning!!

Gå in på sveraks hemsida så kan du se alla klubbar som tillhör dem. Ja, burskynke måste du också ha. Man måste nog ha med sig endel annat också som toalåda och sand. Ibland finns det dock sand att få på utställningen, det är lite olika. Jag har själv inte ställt ut ännu och hoppas därför också på tips av erfarna utställare i denna tråd.
Här finns mycket bra att läsa:
http://www.katter.nu/utst/index.htm

På den sidan stod det att man kan behöva desinfektionsmedel med sig om buren inte är ren. Behöver man det? Ska inte buren vara rengjord när man kommer?

#3 Det är aldrig fel att ta med sej för säkerhet skull.Jag kan inget om utställningar,men jag tycker du ska ta det säkra före det osäkra.För ex så ska ju boxarna inom travet vara rena när man kommer,men det är ej alltid de är det utan att det stått en sjuk häst i den och den blivit dopad,nu mer jag ej att katter blir dopade och så,men kan ju varit en sjuk katt i den buren så ta som vana och ta med.Det tar ju inte så mycket extra plats och så.
Lycka till på utställningarna! :)

det är en hel del att tänka på inför utställning.. framförallt måste du kolla så katten är vaccinerad. Sen måste du också vara med i en kattklubb och lnkar brukar finnas hos sverak. när du anmäler till en utstllning så skickar du ju anmlningsformuläret till din egen kattklubb och betalar in till den kattklubb som har utstllningen. Sen måste du ha ett burskynke med botten och tack och väggar, enklast är om det är tre bitar1 bit tak en bit vägg och en bit golv. Vår burskynken fäster vi med små snören högst upp på väggarna som vi bara knyter runt gallret i taket. och så måste du ju ha med toalåda, Kattsand och egen mat + borstar och skålar. Bäst att bara använda eget tycker jag. och så får man ju inte glömma katten förståss!!!
lycka till

kan vara en bra ide att ha med handduk o kattshampo, man vet aldrig vad om händer på resan, min Miss blev stressad när vi åkte tåg och blev lös i magen, hade INTE vart kul utan detta,,, lycka till, utställningar är roligt,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Det bästa är att du går in på www.sverak.se och tittar på vilka kattklubbar det finns. De flesta, om inte alla, har hemsidor där du kan läsa mer om just den klubben. Känns efter vilken som känns bäst för dig, när du betalt medlemsavgiften (ca 400 kr/år) kommer du att få en massa information om bl a hur utställningar går till. En del klubbar har även nyttiga medlemsmöten för nya medlemmar.
Läs gärna mer om hur en utställning går till i artikelserien här på Katter iFokus.

Tusen tack alla!!
Utställningen som jag hade tänkt att anmäla kissen till är redan full såg jag igår, så nu har jag lite mer tid på mig.
Ska kika runt bland klubbarna & bli medlem i någon, så hoppas jag att jag kan få fortsatt stöd där sen. Någon som har nåt tips om man bor i linköping, är första kattsägare (iaf av raskatt & vill ställa ut) samt har en devon rex??

Här kan du söka efter klubbar:

Rent spontant tycker jag att just Linköpings kattklubb är en trevlig klubb. Det har blandad kompott av kattraser och huskatter, men det är också det som jag oftast tycker ger en dynamik i en kattklubb, inte att man är så rasspecifik som en del är. Till det fungerar ju rasringarna bra.
Ett tips är att gå med i rexringen ^^
http://www.rexringen.nu/utstallningar/index.html

Är det inte stor skillnad beroende av vilken ras man har och hur man då ska förbereda? Hur gör ni som har brittiskt korthår, badar ni m,m, innan utställning?
#12 rexkatter är det bra om man badar några dagar innan utställning så att pälsen ska hinna lägga sig ner igen. (blir så fluffig när man badar dem) och så kan man ha rexspray om man vill (för att göra rexingen finare)

Somliga britter behöver badas, andra inte, det beror på pälskvalitéen tycker jag.
Och ja personligen så tycker jag att katten skall visas upp i fräsch och god kondition, inte för preparerad, men jag vet att somliga domare tycker annat…

Själv har jag väl inte världens bästa koll på vad som är bra pälskvalitet och vad som är dålig. Signe är ju dessutom bebis så jag tror hon har bebispäls ännu. Jag har klappat hennes pappa en del och han var mycket lenare i pälsen än vad hon är. Jag får väl improvisera lite så här första gången. Jag har ett schampoo som gör att hon blir lenare, kanske vore bra att använda…
Ett tips är att alltid vara ute i god tid så betalningen är klubben tillhanda första anmälningsdagen! Det är stort tryck på utställningarna, så de blir fulla fort!