Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1688 ggr
Erina
0

Ont i en tass

Hej! Har märkt att min katthona haltar och att hon har ont i ena tassen/benet. Hon lyfter sin vänstra tass när hon står still, men använder den när hon går. Hon kan hoppa ner från högre höjder t.ex. matbordet och det verkar gå bra. Har försökt klämma och känna försiktigt vart exakt det gör ont, men är svårt då hon inte så gärna vill att jag rör där allt för mkt. Hon mjölktrampar och använder klösträdet. Har god aptit. Tror ni jag kan avvakta med veterinär? Tack på förhand för er hjälp.

Tjeja
0

Vad menar du med att avvakta med en veterinär?

Tycker kissen behöver träffa veterinär eftersom hon uppenbarligen verkar ha ont!

Om du menar med att avvakta tills på måndag när det är vardag igen tror jag att det är ok, men avstå helt.. nej inte ok.  :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Rumblebee
0

I och med att hon är aktiv i övrigt så kan det vara så att den råkat bli stukad bara. Så du ksn nog vänta lite med veterinär. Hur länge har hon haft det så?

Erina
0

Sjlvklart åker jag till veterinären om det inte är bättre efter helgen. Jag är otroligt rädd om mina katter och känner mig så hjälplös när de har ont. Märkte detta i går.

Tjeja
0

Tror du kan lugnt slappna av och vänta tills på måndag då. :)

Bara håll koll så hon inte får mer ont eller börjar må dåligt i övrigt också.

Troligtvis är det inte något allvarligt alls och ändå bara att vänta tills det självläker. Men är hon inte på bättringsvägen efter helgen behöver hon ju kollas upp.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Erina
0

Har kännt lite till och det verkar som om det är ovansidan av benet vi knäet som hon har ont. Hon har styrka och trycker ifrån med benet. Försöker att inte besvära henne, vill att hon ska gå chans att vila sitt ben. Går bra att lyfta upp henne. Vad tror ni?

Uppkatten
2

Omöjligt att bedöma. Vi har sett fall här på iFokus där katter har klättrat i sina klösträd trots frakturer.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

shelbyeleanore
0

Min katt skulle prompt upp i det takhöga katträdet trots revbensfraktur. (Hann inte stoppa honom) så de kan mycket väl dölja den mesta smärtan. Men att du kan avvakta tror jag absolut :)

[Wraith]
1

Så länge hon stödjer på benet och annars verkar må ok så hade jag inte rusat till veterinär. Men hon borde ju bli bättre över helgen. Så om hon började halta igår så hade jag nog väntat till tis/ons, är hon inte ett dugg bättre då så hade jag sökt veterinär, under förutsättning att hon inte blir sämre innan.

Har du kollat klor, trampdynor och mellan trampdynor?

Erina
0

Ser ut att ha mindre ont i dag. Är försiktig med vänster tass, men är uppe och går för full och hoppar upp på klätterträdets högsta hylla. Hon äter med god aptit och går på lådan och krafsar för fullt med båda tassarna. Ser att det fortfarande besvärar henne, men verkar onekligen bättre än i går. Jag har tittat och känt på trampdynor och mellan och har inte hittat något.