Matgalning
Min katt som är 8 månader gammal är en matgalning. Det har han varit sen han kom till mig så inget nytt. Men jag börjar bli lite less faktiskt. Han äter precis allt. Jag kan inte lämna någonting framme för då äter han upp det. Lämnade en skål grönsaker på bänken häromdagen och då var han där och käkade. Ställer jag fram något på bänken så är han där på två sekunder. När jag dukar bordet inför middag och har ställt fram ex potatisen och vänder mig för att hämta resten så är han där och nallar. Om jag sitter och äter så ska han upp i knät och upp i ansiktet och liksom äta ur munnen på mig. Han kommer springande från att ha legat och sovit så fort jag öppnar kylskåpet.
Han äter verkligen allt, grönsaker, chips, smör, ost ja allt. Jag lyfter ner, sprayar med vatten, fyar etc etc. Men han ger sig inte.
Han får blötmat två gånger om dagen och har fri tillgång till torrfoder så jag tror inte han är hungrig. Det är nästan som ett tvång OM nu hans vanliga mat skulle försvinna.
Går det att göra något eller är det bara att härda ut?
Jag blir lite nyfiken på vad din katt har för bakgrund? Har han tidigare tvingats "kämpa för maten" (t ex utefödd kattunge, många syskon el liknande)? Äter han normal mängd av sitt torrfoder/blötfoder? Hur är hans hull?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vet inte mycket om hans bakgrund då han kom till mig via en köpare som inte kunde ha kvar honom. Han fick byta hem fyra gånger under sin första månad från 12 veckors ålder. Men han var väldigt mageroch glanslös i pälsen när han kom så jag misstänker att han fått för lite mat. Folk som inte kan ta hand om djur ordentligt ska inte ha några!! Nu har han lagom hull, är blank och fin i pälsen, en riktig livsnjutare som gärna ligger i knät och gosar. Jag tror som sagt var inte att han det är hunger som driver honom utan som jag skrev ett tvång, eller en rädsla att det är sista måltiden.
Glömde, ja han äter normalt av vanliga maten. Han har en kattkompis här hemma som är precis över året och de står bredvid varandra och äter ur varsin skål. Kompisens mat tar han alltså inte. Torrfoderskålen har jag ju mindre koll på vem som äter och hur mycket, men även kattkompisen har normalt hull och är nöjd så jag tror de får sin beskärda del av torrfodret båda två. Torrfoderskålen är aldrig tom utan töms i lagom takt.
Skulle tro att det beror på hans tidigare erfarenheter. Nu är han fortfarande ung så det gäller för dig att vara ihärdigare än vad han är. Tålamod, tålamod gäller för dig.
Ha gärna mat (mat som inte är skadlig för honom, alltså inte lök o dyl) tillgänglig men släpp den inte med blicken. När han så försöker närma sig så lyfta ner honom och visa att du inte gillar det. Slå honom inte (tror inte att du gör det, bara ett påpekande för andra som läser) men visa med bestämd röst och kroppsspråk att det inte är okej. Det här kan du få hålla på med länge men ge inte upp. Till slut kommer det att bli bättre, katter är envisa varelser.
Prova med feromoner (Feliway). Det är allmänt lugnande och får katterna att må bättre. finns som spray eller grej att sätta i eluttag. Finns att köpa i djuraffärer och apotek mm.
Har du kattgräs åt dom? Annars kan det också vara bra.
Aktivera dom mycket, mycket lek, lära sig nya saker t ex high five, apport mm. Klätterställningar, hyllor på väggarna aktiverar också.
Många lycka till och beväpna dig med mer tålamod än din kisse så ordnar det sig. Och när han får växa på sig och få mer erfarenhet så….. ❤️
Aldrig slagit något djur så det skulle jag aldrig göra. Jag fortsätter min taktik med andra ord, lyfter ner, lyfter ner, lyfter ner och lyfter ner :-) Feliway har jag haft i vägguttaget i flera månader nu, men vet inte om jag tycker det funkar faktiskt. Kattgräs testade jag en gång, men båda kattera tittade som fån på detta och fattade inte vitsen alls. När det vuxit så mycket att det ramlade ihop liksom kastade jag det, oätet. Aktivering skulle jag väl kunna bli bättre på. Matgalningen (Leffe) har aldrig varit speciellt busig, ganska ointresserad av leksaker faktiskt medan Boris kan gå loss ordentligt på vissa utvalda prylar. När mina barn är här varannan vecka blir det förstås mer aktivering. Tack för att du tog dig tid att svara :-)