Sticka in termometern för långt in Katt
Hej! Vi tog tempen på våran katt nyss, då våran veterinär sa att vi skulle göra det både igår och idag ev. imorgon med.. Igår var vi hos veterinären och jag frågade hur man skulle göra, hon sa att man ska sticka in den ca. 0.5-1cm. Så igår när vi kom hem testade jag och såg sen när jag var klar att jag bara hade stuckit in själva spetsen, och det vart därför felaktigt resultat.. Så idag tänkte jag att får väl försöka ta lite längre in som vet. sa. Bad min sambo att göra istället men han vägrade även fast jag sa hur rädd jag var att göra fel.. Men iallafall, när jag var klar såg jag att jag hade haft in den 2cm (mätte med måttband)!!! Alltså har jag skadat henne nu? Har verkligen panik och har gråtit i över 1 timme, hon varken gnällde eller rörde sej när vi tog tempen, hon sover just nu men har kollat till henne 2 gånger ifall det har börjat blöda men det ser normalt ut och när jag kom fram till henne betedde hon sej som vanligt. Bör jag oroa mej? Jag vet iallafall att jag aldrig mer kommer ta tempen hemma… :'( (Hon är en liten bondkatt på 2,5kg)
Nej, du behöver inte oroa dig.
Sajtvärd Katter iFokus
Nej men kära nån, katten skulle ha visat tecken på obehag om du gjorde fel. 🙂
#2 Men hon är väldigt snäll av sej och är oftast still när jag ska göra saker, tex. duscha henne, ge henne piller, klippa klor eller tovor. Så tänkte att hon kanske trodde att det skulle vara så, så även om det gjorde ont på något sätt kanske hon inte visade det eftersom hon litar på mej?! :(
#1 Okej, får hoppas. Kanske ska jag ringa veterinären imorgon och fråga?!
2cm behöver du inte oroa dig för - hade det däremot varit 20cm så hade ni behövt åka in😎
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Man kan förmoda att det är betydligt större saker än en termometerspets som passerar dagligen genom den kroppsöppningen, så om katten inte protesterat har hon troligtvis inte ens upplevt något obehag över huvud taget.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Jamen tänkte eftersom veterinären sa 0.5-1cm så är ju faktiskt 1cm för mycket ganska mycket för en liten katt?!
#6 Jo, men då åker det ju åt andra hållet och inte är hårt som en termometer är liksom. Men sambon säger som ni, att jag inte bör oroa mej..
#7 Har aldrig fått det vad jag vet faktiskt, och dessutom om så skulle det ju inte kännas lika på oss eftersom vi är större! :p
För att termometern ska kunna glida in lätt bör man smörja in spetsen med lite vaselin eller liknande. När det gäller måttangivelsen tycker jag att 0,5 cm är för lite. 1-2 cm tycker jag låter mer rimligt för att temperaturen ska bli rättvisande.
Sajtvärd Katter iFokus
#11 Ja vi har Glidslem ifrån apoteket, köpte samma som veterinären hade. Ja 0.5cm är ju typ bara spetsen o då visade det 33.5 grader, alltså helt fel..
Här står det såhär: http://m.evidensia.se/djursjukhuset-vaxjo/rad-och-tips/ta-tempen "Lyft upp hundens/kattens svans och för den en aning åt sidan. För sedan in termometern 1,5 - 2,5 cm (beroende på djurets storlek) i ändtarmen." Och då står det ju ändå "hunden" också, så 2.5cm lär dom ju syfta på stora hundar som typ en schäfer, därför jag blev så orolig eftersom en stor hund har större bak än en liten katt.
Det är inte alla katter som tillåter att man tar tempen på dem och det är mycket sällan nödvändigt att man gör det hemma. Mår katten dåligt och har feber märker man det ändå.
Om temptagning framkallar så mycket ångest hos dig tycker jag att du ska hoppa över det och hålla koll på kattens allmäntillstånd istället.
Sajtvärd Katter iFokus
#15 Ja jag kommer inte våga ta nåt mer nu, kommer väl ha ångest över det här hela mitt liv nu.. Och sambon blev arg för jag "överreagera" men han vägra ju själv så så han kan bara va tyst.
Ta det lugnt!!!! om du bryter benet på en katt kommer den skrika i höga sky oavsett hur mycket den litar på dig. Tilliten tar inte bort den naturliga instinkten när det kommer till smärta. Så hade du gjort illa katten hade den visat det. På min stora hund kunde jag köra i termometern säkert 5-6 cm utan problem. Tarmen är mjuk och följsam så det krävs väldigt mycket fysiskt våld för att skada tarmen med en termometer. Och ta tempen på en katt är ett sätt att upptäcka fel och sjukdomar, så det är inget du ska vara rädd för.
Och tyvärr har din sambo rätt, du överreagerar, det är ingen fara, ta det lugnt :)
#17 Ja hon mår bra och har inte visat några tecken på konstigheter, men klart man blir orolig som matte.