Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1165 ggr
Madelone
1

Leker med vattnet och förstör golvet.

Hej,
Min katt sitter gärna och doppar tassen i sin vatten skål och skvätter runt sitt vatten ofta. Och vi har parkettgolv i hela lägenheten typ. Har haft bordstabletter av plast legat och några i vaxduks liknande material under skålarna men vatten hamnar ändå under.. Och vi får hålla på att torka hela tiden. Och vi är oroliga att han ska förstöra golvet (hyr lägenhet).. Vet inte hur vi ska lösa det.

Några tips eller förslag?

Wony
1

Sådana där brickor för skor kanske kan funka? Finns på t ex Jula eller Clas Ohlson, brukar vara i plast med en kant runt.

molam
1

Eller Kanske låta Katten äta/dricka på diskbänken? Min mamma gamla Väninna löste det på såvis när Katten Grisade vatten på hela golvet

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Imasy
0

Eller sådana där skydd man sätter under kyl/frys eller diskmaskin? De har ju en ganska hög kant.

Wony
0

#3 de brukar dock inte ha kant på alla sidor, och då rinner vattnet ut på den sidan utan kant…

sagan
3

Ställ in vattenskålen i badrummet så kan han plaska bäst han vill.

[inanna56]
0

handduk eller vaxduk med något under,  bit masonit, plastduk, stenplattor  el. dyl. , 

eller ha vattenskålen på diskbänken

shelbyeleanore
0

Vi har tagit ett sånt där fyrkantigt litet Ikea bord och ställt mat och vattenskålar på :) Vi har parkett i köket och våra katter är förj*vliga på att hälla ut vatten.. Men detta har funkar bra :)

ElinLindberg
0

kanske kan ha en jätte stor skål med vatten i badrummet, lägg i lite isbitar eller så ibland så leker katten med det vattnet istället:)

Madelone
0

Vattenskålen på diskbänken kommer sambon aldrig gå med på.
Men badrummet kan vara något kanske.  Kan ju testa.
Har funderat på om en vattenfontän kanske får han att sluta..

Lol V Stein
1

Jag har också en katt som gillar att leka med vatten. Jag har köpt en bricka med en kant på som vattenskålen och vattenfontänen står på. Min leker lika mycket i vattenfontänen som i vattenskålen så om din katt är som min så är inte vattenfontän en lösning på lekandet i alla fall. Sedan kan du ju köpa en fontän ändå eftersom den säkert blir uppskattad 🙂.

Wony
0

Fontän är jättebra på att få katterna att dricka ordentligt, vilket ju är extra viktigt om man ger torrfoder. Men min erfarenhet är att det är precis lika kul att leka med vattenfontäner som med vattenskålar.

Däremot är underlägg med kanter jättebra, vi har skounderlägg på katthemmet och det fungerar väldigt bra.

Madelone
0

Tror jag ska testa med en bricka.. :)

Milliz83
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla marodör gillar att lägga leksaker i vattenskålen för att sen fiska upp dom. = Mycket plaskande… Min lösning är en bricka + att inte fylla upp hela skålen med vatten. Det fungerar hittills, men jag har bara provat ca 1 v. Sen finns det en vattenfontän i badrummet där han får plaska bäst han vill.