Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1908 ggr
TezzD
2

F.D Innekatt börjat kissa inne

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp och råd.
Det är såhär att min kastrerade hankatt på 3.5 år var innekatt ända tills han fyllde 3. Nu får han vara både inne och ute och han trivs som fisken i vattnet att vara ute, 

Han går in och ut som han vill (nästan) Han ställer sig vid dörren och jamar när han vill in. Han jamar högt, så jag hör honom och släpper in han. Duktigt :) 

MEN problemet är att han har börjat kissa och bajsa inne!
Jag fångade han "in action" när han sket en gång och han åkte ut i nackskinnet… detta hände en gång till och han åkte ut. Nu har han inte gjort nr 2 inne sedan en månad tillbaka, men han KISSAR! 

Såfort det ligger något på golvet, typ kläder eller matta…. hur ska jag göra? 

Han har aldrig gjort såhär förut och gick alltid duktigt på lådan förr. 

Först när han fick vara både ute och inne kom det och jag befarar att han blivit förvirrad nu. Ute får han ju gå vart han vill och nu kanske han tror att han får göra likadant inne?
Det funkar liksom inte, för han kissar på barnens rum och deras leksaker som då kanske ligger nära får massa skvätt på sig. Jag orkar inte torka, skura och sura mer, någon som har ett bra tips på vad vi kan göra?

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

TezzD
0

Det händer att han är duktig och bajsar i lådan också…. men inte alltid….

HjärtaRosalee

VildaVittra
1

Har ni flyttat i samband med att det började?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
3

Uteslut sjukdom.
Testa fler toalådor.
Straffa inte som du gjort. Det är ingen idé att du slänger ut katten i nackskinnet (och lyfte du verkligen i nackskinnet så kan han skadas), för det enda han kommer få från det är att du inte går att lita på. Och har detta med osäkerhet att göra att han börjat göra utanför lådorna så kommer det absolut inte hjälpa. 

hur bor ni? Finns det andra katter i området?

[cicoccabim]
4

Kan det vara revirmarkeringar? Om det finns mer dominanta katter utanför huset kan han markera sitt revir inomhus. Eller så har han en fiende utomhus som kissar nära era dörrar- och då måste din katt markera sitt. Se var han kissar, om det finns något mönster i detta. 

Uteslut sjukdom- kanske gör det ont när han går på lådan, och då kan han förknippa lådan med att det gör ont, och väljer andra ställen att kissa på istället.  boka en tid hos veterinär, för att förhoppningsvis kunna utesluta sjukdom. 

Håller med föregående talare, se över vilken sand ni använder, och hur många lådor, samt var de står. Pröva andra märken av kattsand- en sort i varje låda. Ibland är det sanden som är boven i dramat- det kanske gör ont när han står på den? Eller så fastnar den obehagligt på tassarna?

Katter är extremt renliga, så jag tror att det ligger något bakom hans beteende. Torka upp och ignorera tills det är löst, även om det är jobbigt och frustrerande.  Att slänga ut honom vid dessa händelser kan tyvärr bara göra att han blir avigt inställd till dig. Vad använder du för att torka upp hans olyckor/markeringar? Ättika tar bort allt i kattkisset, så lär även ytdesifekton (stavning…..?) göra. 

Jag förutsätter att lådorna hålls rena och att de inte diskas med något som luktar starkt (ex citrondiskmedel…).

Med tanke på att han får vara ute skulle jag gissa på att det har med reviret att göra, men uteslut först sjukdom. 

Det låter jobbigt, hoppas att det löser sig.

OberonsMatte
3

Vid felkissningar är det viktigt att man synar detaljerna kring hur den erbjudna lådsituationen ser ut. Felkissningsproblem är väldigt ofta resultatet av ett lådsituationsproblem för katten.

Sajtvärd Katter iFokus

TezzD
0

Ja, vi flyttade från lägenhet till hus, här finns två katter till, den ena är han god vän med nu (Bott här sen i Juli) Den andra fräser jämt på honom och kommer nog aldrig sluta… vi har en låda på toa med fresch" vad den nu heter, och det är dom där stora vita kulorna, när jag tänker efter så var det när vi bytt till den som det började kanske… hade vanlig sand förut. 
Jag sköljer bara ur sandlådan med skållhett vatten, inga kemikalier… och jag rengör med grönsåpa på golven… men då får man skura 3-4 ggr på samma ställe. Tycker inte om att använda starka fräna dofter själv så ättika hoppar jag gärna över :P 
Men.. jag gör så att jag testar att byta kattsand… 

För revir tror jag inte att det är, då han gör det på olika ställen hela tiden och även uppe på barnens rum… mitt på golvet, alltid i kläder eller på mattor…

Tack för alla bra svar! Och när jag tar han i nackskinnet så har jag absolut inte varit hårdhänt, utan mer visat att jag bestämmer då jag tagit han "in action"… han har inte visat något distansiärt beteende eller misstroende iaf :)

HjärtaRosalee

OberonsMatte
6

#6 "Stora vita kulor" och "fresh nånting" låter som kristallsand och det är en vanlig orsak till felkissningar. Byt som sagt till finkornig, klumpbildande sand och rensa denna morgon och kväll. Ha helst två lådor och ta bort svängluckan om lådan har en sådan.

Sajtvärd Katter iFokus