Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7193 ggr
Kotten77
0

Ny kattunge äter inte.

Hej! Jag skaffade en katt på 4 månader vi ett katthem. Han var jätteskygg och rädd när han kom hem till oss. Vi avgränsade honom till ett rum med grind så att inte hund, katt och barn inte kan störa honom allt för mycket. Vi satte även upp en Feliway adapter. Nu till problemet. Det har gått fem dagar och han äter inte. Jag vet att han dricker för han har kissat i lådan. Han får både blötmat och torrfoder. Hon på katthemmet anser att det inte är någon fara utan att jag ska testa lite annan mat också. Men jag har läst och hört att det är farligt för katter att vara utan mat i flera dagar. Hur ska jag göra för att få katten att äta?

Mysan_
0

Jag skulle tro att han är stressad. Det kanske vore bra om du ringde veterinären?

Kotten77
0

Jo, stressad är han men han gör små små framsteg iaf. Nu rör han sig lite mer i rummet.

Mysan_
1

Avvakta och se, om han inte äter något på hela dagen är det bäst att ringa veterinären. :)

Lycka till och hoppas det går bra med din kisse, håller tummarna! ❤️

OberonsMatte
1

Vad erbjuder ni för mat och vilken matsort gav de på katthemmet?  Om ni ger blötmat med sås, sätt lite sås vid munnen på kattungen så att han slickar i sig. Om det sker odramatiskt kanske han kommer på att han vill ha mer och börjar äta själv.

Sajtvärd Katter iFokus

Kotten77
2

Vi ger honom samma mat som han fick på katthemmet. Både torr och blötfoder. Vi ska senare ställa dit lite välling och tonfisk. Det är inte så lätt att få tag i honom i nuläget, försökte tidigare i veckan och satte han klorna i mig så jävulskt.

Maria
5

Förra året adopterade vi livrädda hittekatten Lakritz som var cirka 5-6 månader gammal och fullkomligt livrädd.

Han fick vara i ett avgränsat rum med kompostgaller för dörren för att vänja sig med vår andra katt.

Jag var ledig första tiden och var inne i rummet ungefär en gång i halvtimmen och låg på golvet då han låg längst in under sängen. Han klöste mig men han fick godis varje gång jag sträckte in handen.

Jag sov även i rummet med honom de första fem dygnen och på natten såg jag att han smög upp och åt och gick på lådan.

Jag tror du ska vara försiktig med att "få tag i honom" utan låta honom komma så sakteliga själv annars är ju risken att han ser dig som farlig.

Jag var alldeles klöst på min hand men till slut lärde han sig att den handen faktiskt gav honom mat och inte var farlig.

Tålamod är nog vad som gäller.

/Maria

OberonsMatte
3

#5 Är han skygg och det sedan tidigare finns både hund, barn och en annan katt i hemmet skulle jag rekommendera att han får vänja sig vid ett stängt rum till en början, utan möjlighet att ens se dessa.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2

Jag tycker det låter väldigt allvarligt om han inte äter alls. Att katter äter mindre än normalt under den första tiden i ett nytt hem är OK och normalt, men mat måste katter få i sig för att inte t ex levern ska börja må dåligt. 5 dagar utan mat på en fyra månaders katt låter i mina öron allvarligt (d v s om han inte äter alls). Katter kan också komma in i en "negativ spiral" där de har svårt att komma igång o äta igen för egen maskin. I så fall måste katten stödmatas tills den är igång och äter själv igen. Ta kontakt med katthem/veterinär för stöd, råd och hjälp tycker jag!

Är det här en katt som redan på katthemmet var skygg och rädd, undrar jag, eller är det en reaktion som har kommit först nu i samband med flytt av katten?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kotten77
0

Jag har pratat med katthemmet och hon är inte orolig ännu. Jag for prova med lite annan mat som tex tonfisk, räkor kom ihåg att jag hade barngröt till mina förra katter när dom var små. Eftersom att han dricker och kissar i lådan så kan set ju vara så att han äter lite mat utan att jag ser att det minskar.

Kotten77
0

Han var inte så skygg och rädd på katthemmet, mer försiktigt.

Uppkatten
3

Försök att få bättre kontroll över huruvida katten äter eller inte. Servera så små portioner att du ser om mat försvinner eller inte. Du kan också väga maten om du har en bra matvåg eller motsvarande.

Har katten ett tryggt ställe att gömma sig på, t ex under en säng eller under en soffa? Det är viktigt med gömställen för stressade och skygga katter när de kommer till en ny miljö. Se till att servera maten där katten gömmer sig. Blötmat bör bytas ut ofta så att den hela tiden är fräsch. Servera även vatten i kattens närhet, men vatten- och matskålar ska alltid stå en bit ifrån varandra.

Även kattlådan bör vara i närheten av kattens gömställe den första tiden, men stå en bit bort från vatten- respektive matskålen.

Undvik att tränga kattungen, försök inte "få tag på" den, stirra inte på den. Låt den landa i lugn och ro med andra ord. Ge nödvändig tillsyn och omvårdnad, men låtsas i övrigt inte om den så mycket under den första tiden. Möts er blick så blinka långsamt och vänd bort blicken (det signalerar att du är "vänligt sinnad").

Det brukar ofta ta åtminstone ett par veckor för en skygg/försiktig kattunge att "landa" i det nya hemmet.

Men uppfattar du på allvar att katten inte har ätit på fem dagar så måste jag ändå råda dig att kontakta veterinär för diskussion.

Rör det här sig om ett större katthem där man har gedigna kunskaper om t ex svält hos katt eller är det en mer "löst sammansatt" kattorganisation? Vill du inte svara här i tråden så kan du använda funktionen personligt meddelande.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kotten77
0

Tack för svaret! Det är ett bra katthem med kunnig personal. Han har nu endast ett ställe där han kan gömma sig, under en bokhylla. Jag minimerade antalet gömmor med att skruva av fötterna på soffan, det var kanske en dum idé! Jag ska ta och väga maten, torrfodret iaf för att få bättre koll.

Uppkatten
0

Första tiden behöver skygga/stressade katter ofta få gömma sig. Då är det bättre att de har flera ordentliga gömställen som de kan förflytta sig mellan än att de har ett enda gömställe där de "fastnar". En transportbur utan lucka kan bli ett bra kryp-in. En kartong som man lägger på sida med ett badlakan över kan bli ett annat bra kryp-in. Katten ska både kunna gömma sig helt OCH ha möjlighet att lätt kika ut från gömstället. Det är också viktigt att katten kan komma upp från marken,  t ex på vägghyllor, fönsterbrädor, i klösträd o s v. (Stressade katter vill vanligtvis antingen gömma sig eller klättra upp och befinna sig "högt" upp).

Sitt lugnt på golvet inne hos kattungen och läs, prata i telefonen och liknande så att katten vänjer sig vid din närvaro och röst.

Locka på kattungen genom att erbjuda godbitar.

Inbjud till lek, många skygga/försiktiga kattungar kan till slut inte motstå frestelsen i att få leka med en spännande vippa eller liknande.

Men undvik att "tränga dig på" nu i början utan sitt en bit ifrån så att du inte stressar katten i onödan, det är bättre just nu om katten lockas att närma sig dig.

sagan
7

Det är allvarligt om en katt inte ätit på 5 dagar. Ett bra katthem ska veta sådant och inte säga att du inte ska oroa dig. Så i mina ögon är det inte fullt så kunniga! Minimigränsen för när en katt inte äter är 3 dagar och mindre för kattungar. Jättebra att du väger maten, men det är något katthemmet skulle ha informerat er från början om att det är viktigt att se så att katten verkligen äter något. Det är vanligt att en katt inte äter första dygnet. Men sen bör man dra öronen åt sig om den inte kommer igång. 

Hoppas att kissen trots omständigheterna mår bra nu.

AgnetaB
1

Låter mkt upprörande om en kattunge ej ätit på 5 dagar!  De förlorar fort i vätska o även levern tar så mkt stryk så katten blir sekundärt sjuk. Jag frågade en veterinär en gång på Strömsholm hur länge en katt generellt kan vara utan mat utan att ta skada . Hon sa då 1 dygn o kattunge ska ej vara utan mat alls. De går väldigt fort att de små kan bli dödligt sjuka.

Mkt förvånande att ett katthem svarar dig på det viset kan jag oxå tycka.

Jag antar du har ställt mat/vatten där han ligger trycker så han kanske kan äta under natten el då det är lugnt.