Katt som väcker mig på nätterna.
Tänkte höra om ni har några tips på hur jag kan göra med min extremt kelsjuka kisse. Sen bröderna bus kom hem till mig i september har Molly ett extremt behov av att kela, vilket är mysigt. Men killen börjar att väcka mig vid kl.03.00 genom att putta på min axel eller kind. Om jag låtsas sova vidare så åker en liten klo ut… Om han inte lyckas få min uppmärksamhet så sätter han sig på min rygg ( 7 kg känns..). Problemet är väll att i natt när jag vände mig om så fick jag en liten klo i ögat vilket inte var populärt kl. 04.00, men min uppmärksamhet fick han. Visst kan jag stänga dörren till sovrummet, men tänkte om det går att träna bort beteendet?
Jag skulle säga stäng dörren och även om dom låter vänta ut dom, de kommer tröttna förhoppningsvis innan dig. Själv har jag en skogis på 7 kg som gillar att välta ner allt på nattduksbordet när han inte få frukost (som tydligen ska serveras 4:30)
Aktivera ordentligt innan läggdags, och ge gärna mat efter lekstunden. Ignorera totalt när han väcker dig. Kan funka att helt lugnt lyfta ner honom också och sedan ignorera. Inte prata, klappa eller titta på honom, Om han lär sig att du ignorerar honom eller är jättetråkig nattetid så kommer han troligtvis sluta. Dock kan det ju vara några jobbiga veckor innan han lärt sig det.
//Jessie
#1 Det där med nattduksbord lät ju intressant… Trevligt att det inte bara är mina som ska ha mat mitt i natten. #2 Tack. Har provat att ignorera, men kanske gett med mig för tidigt eftersom jag vill somna om. När flera klor kommer ut om jag ignorerat honom så får han en ordentlig utställning och då brukar han försvinna in i vardagsrummet. Brukar aktivera och kela massor med dem innan sovdags, trodde det skulle hjälpa.
#2 En utskällning är tyvärr också uppmärksamhet, och vissa katter verkar anse att all uppmärksamhet är positiv. Så försök stå ut nån vecka och ignorera totalt och se om det hjälper (:
//Jessie
Håller med ignorera ignorera ignorera
Blir det outhärdligt sätt försiktigt ner dem på golvet och ignorera, klappa inte, titta inte tänk att det är en porslinsfigur du ska lyfta ner. Inget intressant men skört. Blir det för jobbigt ibland brukar jag kliva upp bära in båda två på toan och stänga dörren, men ignorera dem på vägen, ignorera dem när du bär dem, ignorera ALLT.
På mina tog det ett tag men de har nu lärt sig att ingen uppmärksamhet kommer innan väckarklockan ringer. Förutom om de ger sig på sambon :D.
#4 och 5 ska prova att helt ignorera. Gäller bara att komma ihåg att blunda så man inte får in en ny klo i ögat….
Hm, våran förra katt var också ungefär så, hon hoppade upp i sängen och satte klorna på en. Gick förstås över efter en tids lidande ;') Skulle nog stängt dörren, kanske förstår dem att de inte ska vara då . Katten vi har nu är efter mig som en hök, ligger i min säng och om jag inte gör som han riktigt vill kan han ge mig en tass, stängde faktiskt precis dörren och antog han gick till ro någon annanstans :) Hoppas det löser sig!
Jag bara puttar dom bort dom och vänder mig bort. Orkar inte stiga upp och orkar inte lära dem stängd sovrumsdörr då vi har den öppen 90% av tiden ändå. :p
Igår natt försökte jag ignorera Molle när han började putta. Verkade som han blev helt ställd när jag inte började röra på mig ;). Slutade med att han bara gick runt i sängen och sen la sig på en av kuddarna. I natt har jag haft fönstret öppet och dörren lite stängd, så det var inte lika populärt att vara inne hos mig i kylan ;). Bara fortsätta att ignorera alltså…
När du aktiverar innan läggdags, är det mer motions eller huvudaktivering? Tröttar ju ut kissen på olika sätt, kanske värt att prova olika former av aktivering, t.ex. jaga leksak, aktiveringsspel/leksaker, gömma lite godis (funkar kanon för våra hundar när dem har lite extra energi, vet dock inte om det är så omtyckt av katter…).
Lycka till! :)
#10 Aktiverar killarna lite olika beroende på vad de är sugna på. Det där med att springa är de duktiga på ändå och jaga varandra. Att gömma godis har jag försökt men hinner aldrig, de sitter snabbt bredvid mig 😀. Det har gått ganska bra med Molle och det räckte med 2 nätters ignorerade. Nu ligger han i dörröppningen och hoppar inte upp och puttar på mig förrän väckarklocka ringer 😀