Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 3171 ggr
botakt
0

Sele till skogis!

Jag får hem en liten pojke nu i februari. En norsk skogkatt. Vilken sele ska jag välja? Kattunge och sen köpa större eller köpa en stor på en gång? :)

Caifig
1

https://animail.se/easy-walk-kitty-rod.html

Denna använder jag. Har prövat vanlig sele som sitter runt halsen (hemsk!) samt en Puppia-liknande sele som man trär över huvudet (också hemsk). Denna sitter som en Puppia dvs drar katten i kopplet så hamnat trycket istället på bröstkorgen och inte runt halsen. Finns två knäppen, en för magen samt en för "halsen"/bröstkorgen så den är väldigt enkel att sätta på. Den enda selen mina katter inte har brytt sig om att ha de har på sig.

botakt
0

Ska kolla! Är den rymningssäkert?

ElinaPersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rekommenderar denna varmt…
http://www.pupstore.se/se/art/puppia-ritefit-harness.php
Kan knäppas både i hals + midja (dvs du slipper dra den över huvudet när den ska på). Du kan dessutom justera storleken.  Riktigt bra kvalité och håller trots att min nästan 8kgs herre sprungit i full galopp och det tagit tvärstopp i det 😛

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Fridaaaa
0

Sån Puppia finns billigt på ebay 👍

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[cicoccabim]
0

jag köpte en kattungeselse och sedan när hon vuxit till nästan-vuxen-storlek köpte jag en vuxensele. Jag valde att köpa en H-sele hos en kvinna som måttsyr selar (lite dyrare än färdiga från nätet eller djuraffär- men rimligt med tanke på att den är specialgjord för just din katt- jag har en liten katt- det var hopplöst att hitta en sele, skogisar är ju modellen större- och om du inte hittar någon bra färdig kan detta vara ett alternativ). Min katt gillade inte den varianten som träs över huvudet- men denna måttsydda älskar hon.

botakt
0

Okej! :) Ska kolla runt lite. Han kommer nog bli rätt stor. Så vill ha nått bra som även håller en busig hane :)

AgnetaB
0

Tror du får köpa en mindre sele nu o en större då han blir vuxen. Jag har också Norsk Skogkatt fast honor så du behöver en större senare.

Jag har ju vanliga selar man knäpper i nacken o runt midjan.

Elina vilken storlek har dina?

fredricakarlsson
0

Jag köpte en kattungesele och han knappt använda den.. Ingen bra sele alls! Mina kattungar är nu 7 och 8 månader och den har inte passat på några månader. Och då är den ena rätt liten, hon väger runt 3 kg nu. Jag tänkte köpa en sela från Gustaf & Evita. Gillar selens utseende och att den ser rejäl ut.

botakt
0

Är sånna där hela selar bra? Nät typ och går under magen? Såg att supercat hade sånna. Men jag tyckte de var dyra för en kattunge. 275kr eller nått sånt.

AgnetaB
0

Till kattunge skulle jag inte köpa en sådan dyr. De billigare enkla duger gott o sedan satsa på en bättre sedan isof.

botakt
0

Jo. Bara en djungel om vilken man ska välja.

fredricakarlsson
0

http://m.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/kattselar/251082 Denna kanske funkar till en kattunge? Min moster har en sån till sin la perm hane och hon verkar vara nöjd och den är dessutom billig! :)

botakt
0

#12 en sån funderar jag på! :) Får kolla i djungeln av alla selar. Jag har ju typ 4 veckor på mig :)

Milliz83
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag håller med #1 och vill också rekommendera "Easy Walk".

Jag har en ragdoll pojke som är/kommer bli stor - han är lång men smal. Eftersom han är så lång så hade jag problem med att avståndet från nacken till att selen skulle gå ned bakom frambenen var för kort på de flesta selen jag provade. Speciellt de som liknar Puppia selen, det var för mycket tyg och satt åt för mycket runt framtassarna.

Därför vill jag verkligen rekommendera "Easy Walk". Den sitter väldigt ergonomisk, går lätt att ställa in så att den passar alla katter och är väldigt prisvärd.

Eftersom jag har en lång katt så har jag satt en liten hårsnodd så att selen slutar bra över nacken. Sen kan jag intyga ett selen är rymningssäker. Han har tyvärr blivit skrämd 2 ggr och selen satt på plats…

botakt
0

#14 vilken fin kille du har! :) Var köpte du din? Zooplus såg jag att de hade. På djuraffären var det en vilsen kille som sa att jag skulle börja med en vanlig sele för kattungar. Jag lämnade tillbaka den dagen efter.

ElinaPersson
1

#7 Har small till mina och den går fortfarande att förstora åt dom.. 😉😃

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

AgnetaB
0

Jag vill också köpa en till sele till vuxen men tycker också det är en djungel o hitta. Min jag gillar finns nog ej mer. Vill den förstås ska sitta bra men också vara enkel o ta på o av, mina är lite ivriga :)  Den jag gillar är i läder o den kan man själv göra hål i o spännena är sådana skärpspännen. Inte riktigt förtjust i snabbspännena. Den är runt hals o mage med en rem på ryggen mellan dem. Den remmen måste vara tillräckligt lång så den ej drar i halsen. Jag gillar min sele för materialet är lite styvt o därför lätthanterligt då den ej snor sig o krånglar då jag snabbt ska få på den.

Tack Elina. Är lite sugen på en Puppia men tycker det är mkt tyg o dyr.

Milliz83
0

#15 Tack, tack 😊

Jag köpte min sele från Supercat - de kallar den visserligen "Come With Me Kitty" men det står Easy Walk på etiketten på selen så det ska vara samma som #1 länkade till. Jag kan dock inte hitta den på Zooplus som du säger, är jag blind?

Får jag fråga varför du ska ha en kattunge sele? Ska du ut och gå med honom?

Jag köpte en kattunge sele själv men den blev aldrig använd. Jag ville att min pojke skulle känna sig säker här hemma innan jag började ta ut honom på promenader. (Ute är alltid läskigt i början) Så han hann lätt växa ur den pytte lilla selen för kattungar innan vi var redo för promenader.. Och det är ju vinter just nu, eller iaf borde vara. Ingen trevlig årstid att få katten att gilla att gå ut. Vänta till våren/sommaren och se hur mycket han hinner växa tills dess och köp en sele då.

botakt
0

[ #18 jag menade supercat! :) Han ska ställas ut. Och då gav uppfödaren tips om att lära honom gå i sele bland folk i början. Så han vänjer sig då hanar kan vara knepiga. Han kommer få bo in dig först innan jag tar ut honom :)

Milliz83
1

#19 Ahaaa, då förstår jag. Att gå ut i sele är en bra idé. Jag tycker att min pojke är en ovanligt modig katt och vill gärna säga att det är pga promenaderna. Så lycka till med kattutställningar, är en riktigt rolig hobby!

botakt
0

#20 tack tack! :) Ska ställa honom en gång iaf. Sen får man se vad som händer! :)

Milliz83
0

#21 Tycker att du ska ställa ut honom 2 ggr. En när han är liten (eftersom jag antar att du inte vill vänta) och om det inte fungerar ge honom ytterligare en chans när han är vuxen. 

Min pojke har jag ställt ut 1 gång när han var 5-6 mån. Han tyckte det var jätteläskigt. Sen hade han inte utseendet som krävdes - han behövde växa till sig först. Det har han gjort nu (skapligt iaf) så nu planerar jag att prova en utställning till. Att han blivit mycket, mycket modigare gör inte saken sämre :)

botakt
1

#22 ja alltså. En gång som liten så får jag se hur han reagerar.