Ovanliga kattraser
frågan är kort,
Vilka hör till de mer "ovanliga" raserna i Sverige ?
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
snowshoe, korat och seychellois långhår/korthår är de jag kommer på rakt upp och ner. Peterbald är väl inte heller helt vanliga.
ovanliga som är godkända eller inte? finns ju massor…
S*Winsnes Wilda

Japanese bobtail lär ju räknas till en ovanlig ras i Sverige, med tanke på att Akiko of Benhana är Sveriges enda :)

German rex finns bara några få av. Manx/cymric är ju inte heller vanliga.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

#2 hellst godkända. :) Jo, det gör det säkert, men man behöver ju itne rabbla upp alla, utan nån.. 
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Jag puttar den här tråden då jag också undrar. Kurilian Bobtail torde vara rätt ovanlig då det bara finns två uppfödare, samma med Pixie-Bob (en av de tre uppfödarna har lagt ned, och en annan tycker jag verkar rätt suspekt…). Singapura föds inte upp alls, det finns bara 3-4 individer i landet. Toyger föds nu upp i Finland och Danmark - vet någon om det finns någon individ alls i landet än? American Bobtail är jag jättekär i men de tycks inte alls finnas utanför USA. Fast det är en kull "blandraser" med American Bobtail som fader på Blocket nu, jag tyckte det var konstigt så jag mailade och frågade om fadern, men fick ett rätt konstigt svar. ("Nej, de finns inte utanför USA, men jag känner en som tog en från USA till Danmark till Sverige" …?)
#6 e toyger godkänd i sverige?
Det heter egentligen erkänd, och jag antar då att du menar SVERAK, men nej, det är den inte. 
Här kan man se vilka raser som är godkända/erkända inom Sverak (FIFe) och hur många som registrerades i Sverak inom varje ras år 2011:
Sajtvärd Katter iFokus
#8 Oops ja då har man lärt sig något nytt igen då ;)
#9 Tack för länken!
# 8 Brittiskt långhår är hleler inte godkänd av SVERAK men de allra flesta britter bär på långhårsanlaget. Sen finns det uppfödare av brittiskt långhår som inte är medlemmar i SVERAK utan i något annat förbund.
Selkirk rex är också en relativt ny ras i Sverige.
Chartreux finns det bara en utav i landet senast jag kollade (såg en på en utställning), och ingen uppföddning vad jag har sett heller.
#6 Låter ju väldigt suspekt. Många blandraser på Blocket är ju helt enkelt bara påstådda.
#3 Akiko har vandrat över regnbågsbron… 
Men åtminstone två nya Japanese Bobtails har importerats under de senaste åren!
Jag är en av uppfödarna av Kurilean Bobtail & än så länge har bara 3 kullar fötts i Sverige, Malmö. Ixectrona, jag har haft mailkontakt med den 'uppfödaren' och jag håller med dig. Dessutom så var tydligen inte Bobtail-genen dominant i hennes fall (; Tycker det är kul med lite ovanligare raser, och hoppas att de andra som föder upp dessa all lycka till! Det är ju inte super-enkelt heller att få andra att se det fantastiska man själv ser (:
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se

#13 Ja, den vackra damen finns ju inte längre :( Men hennes ägare har en ny JB vid namn Benhana Natsumi.
Sokoke är en av de ovanligaste om man tittar på hur många Sokoker som finns i världen och hur många uppfödare som finns i världen. Om man sedan väljer en Snösokoke så har det bara funnits 14 registrerade i världen…. DET är ovanligt!
Sverige är faktiskt störst i världen på Sokoke med bara 5 uppfödare.
MVH
Kadzonzo
www.kadzonzo.se