Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1503 ggr
[trazy]
0

tveksam färg

finns det nån förg som hetter  creme  tiger? Om ja varför gokäner ej försäkringsbolaget det?

Fridaaaa
2

Creme tiger finns inte men creme tigre

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[trazy]
0

kan du 1 läga in en bild på en sådan snälla

Fridaaaa
0

#2 Har ingen katt med den färgen  (man får ju ej ta bilder från nätet om det inte är gratisbilder)
http://www.mainecoon-katten.se/images/e%2023.jpg

[trazy]
0

har jag aldrig hört 3 jag behöver hjälp min katt ena  Gustav har bara 3 nu phuu ser ut som den tecknade gustav därav gustav vilken färg har han

Fridaaaa
0

#4 Lägg upp bild här så är det enklare för folk att se och se vad det är för färg 🙂

Niiinah92
0

#4 lägg in en bild på din katt så är det lättare att avgöra mönster.

[trazy]
0

5-6 försökt men funka ej

Fridaaaa
0

#7 Sitter du vid datorn eller mobil/padda?
Testat att minska bilden? Annars får du höra med support varför det ej fungerar

[trazy]
0

mobil jag får spel

[trazy]
0

jag hålit på tim

Niiinah92
0

Gustav är röd och inte créme skulle jag säga.

Fridaaaa
0

#9 Testa att minska bilden sam tkolla hur pass bra internetuppkoppling du har

[trazy]
0

8 hur får man tag i support

Fridaaaa
0

[trazy]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt

[trazy]
0

här har ni bild på sköheten

[trazy]
0

dugger bilden? vad hetter färgen

OberonsMatte
2

Har han vita tassar? I så fall är han cremetigré och vit.  Färgen är definitivt creme, eventuellt är mönstret endast ett spökmönster, men för försäkringen spelar det ingen roll. Ser han smalrandig ut så skriv att han är tigré.

Sajtvärd Katter iFokus

[trazy]
0

18 tigre säger uppfödaren

ElinaPersson
1

#19 Cremetigré och vit. Om han har vita tassar + fläckar som det ser ut på bilden.

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

OberonsMatte
1

Huskattuppfödare brukar inte ha så bra koll på skillnaden mellan verkligt, genetiskt mönster och spökmönster, men ok.

Sajtvärd Katter iFokus

[trazy]
0

21 vad är spökmönster förklara

OberonsMatte
1

#22 Spökmönster innebär att katten är genetiskt omönstrad, men ser mönstrad ut. Särskilt röda och cremefärgade katter ser ofta mönstrade ut trots att de inte är det. När katten har stamtavla kan man genom denna lista ut om det ens är möjligt att katten faktiskt är mönstrad. Ett annat knep är att titta på kattens ansikte. En genetiskt mönstrad röd katt är  t.ex. alltid lite vit vid munnen, utan att vara vitfläckig.  Detta är en del av mönstret.

Sajtvärd Katter iFokus

[trazy]
0

min vitt vid munnen 22 jag fattade inget av din beskriving spökmönstard men okej

OberonsMatte
0

#24 Om katten är spökmönstrad eller inte har egentligen bara betydelse vid avel och möjligen på utställning. Två spökmönstrade (dvs. genetiskt omönstrade) katter kan inte få en genetiskt mönstrad unge.

En mönstrad katt har vita öronkanter, vita glasögon och lite vitt vid munnen, trots att den är enfärgad utan vitt i övrigt. Det vita räknas inte som vitt utan som en del av tigré-mönstret (eller tabby-mönstret eller spotted-mönstret).

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min förra skogis som var tabbymönstrad, utan vitt. Notera det vita vid munnen. Hade han varit omönstrad hade han varit helsvart:

Sajtvärd Katter iFokus

[trazy]
0

tack 25 men kan jag då skriva tiger creme eller röd

Fridaaaa
0

#27 Creme tigre vit. Röd är den inte.

OberonsMatte
1

#27 Inte tiger, det heter tigré. Har han vita tassar (och fläckar) ska du skriva cremetigré och vit.

Sajtvärd Katter iFokus

[trazy]
0

tack 29 men varför färgen på en huskatt jag citera försäkringsbolagets agrias krav vill vill se vationsintyg klart käck

vi ber snarast komma in med färg o kännetecken slut cítat

OberonsMatte
1

#30 Är katten inte id-märkt är ju färg och kännetecken (t.ex. pälslängd) det enda man kan känna igen katten på.

Sajtvärd Katter iFokus

[trazy]
0

han chippad

OberonsMatte
0

#32 Är id-märkningen ägarregistrerad någonstans också?

Jag tycker inte att det är konstigt att försäkringsbolaget vill ha så mycket information som möjligt om katten. Det är ju för att förhindra försäkringsbedrägerier.

Jag har visserligen bara raskatter, så jag kommer inte ihåg om jag behövde fylla i färg, men däremot id-chip-nummer och stamtavlans registreringsnummer (och på stamtavlan står ju både ras, ålder, färg, mönster och tecken).

Sajtvärd Katter iFokus

[trazy]
0

Id märkingen är ägarregisterad