Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2027 ggr
tj0o
0

Kan hon vara dräktig?

Åh är så arg och rädd.. har två katter ifrån samma kull, 8 månader. En hane och en hona. Frågade vet för en månad sen ungefär om hanen kunde kastreras. Nej han är för ung sa han då, de ska vara ett år sa han då!! Konstigt enligt mig. Och nu har det som ej få hända hänt! Hanen har börjat para sig med honan (båda okastrerade). Kollade på honan, öppningen, och jo visst var det kletigt där.. så han har ju verkligen parat sig med henne. Är så nervös.. honan har inte börjat löpa än, inte jamat eller så. Så vet inte ena om hon är könsmogen än. Kan hon ha blivit dräktig ändå? Håller isär de så gott som det går men det är svårt! Hjälp!!!

VildaVittra
2

Ring en annan veterinär på måndag och åk in och kastrera båda. Det går att kastrera väldigt unga katter, men vissa veterinärer vill inte göra det då könsorganen är så pass små på dom. 

Så ja, din hona är med största sannolikhet dräktig, men det gör inget när det gäller kastrationen så här tidigt. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tj0o
0

Okej tack för svar! Ska jag fortsätta hålla dem isär? Har ena katten i sovrummet.. om hon nu är dräktig tar de bort "fostret " när de väl kastrerar honan? Eller hur kommer det gå då?

nickiee
0

dom tar bort dom

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

VildaVittra
1

#2 Ja, man tar bort hela livmodern och de små klustren av celler, för det är inte ens foster än, men även om det var det så skulle man göra likadant. 

Huruvida du håller isär dom är upp till dig själv, de ska ju ändå kastreras.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[pimey]]
4

Vilken inkompitent veterinär! Usch så arg jag blir på deras okunskap ibland! Som tidigare sagt skynda dig in så fort som möjligt och kastrera dem så det inte blir några ungar

[trazy]
0

5 håller med dig för en gångs skull 😂😂 vidare så  tycker jag historian låter konstig

tj0o
4

Jo jag börjar undra vad felet på vetrinären är… jag kastrerade min andra hane vid 6 månader har beställt tid för kastrering på onsdag, får ta honan samtidigt då.

[trazy]
0

7 ansvarsfult av dig bra klapp klapp🦸‍♂️blir katerna inte efter kastering

annzoo
1

#7 hoppas de har tid för båda, om inte hade jag isf bytt så honan blir kastrerad på onsdag istället för hanen.

Tyvärr räcker det med en parning om man har otur, har själv råkat ut för de men med en hane som var tänkt till henne fast inte just då.

Katthemsmatten
2

Extremt inkompetent veterinär! Eller någon som inte läst på sedan h*n läste till vet för 30-40 år sedan. Då var nämligen rekommendationen att kattan skulle vara ca ett år (och helst fött en kull *sic*)

Som någon tidigare rekommenderade, om man inte har tid att kastrera båda katterna se till att honan tas omhand först med tanke på att risken är överhängande att hon är dräktig och hon är alldeles för ung för att behöva bli mamma. Bra att du tar allvarligt på det här!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[trazy]
0

10 jo men en katt behöver inte får en kull inanan de kasteras

Katthemsmatten
1

Jag refererade till vad som var brukligt för 30-40  år sedan, vilket framgår om du läser hela meningen.

Medarbetare Hittekatter iFokus