Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 3924 ggr
Passionat
6

För många kattungar?! Hjälp!!

(kopierat från min första tråd på Ragdoll ifokus)

Under tisdagskvällen födde vår duktiga kattmamma Athella en kull kattungar. Födseln gick jättebra och mamman var stolt efteråt. Men…

Det föddes sju stycken kattungar!

Vi, som under hela vårt liv aldrig fått så många kattungar (det har alltid vart 3-4 st) fick lite panik. Tänk om någon inte klarar sig? Tänk om spenarna inte räcker till?

Jag räknade hur många fungerande spenar det fanns, och fick fram sex st. Jag vet att det ska finnas åtta, men jag hittade bara sex som fungerade.

Det första jag tänkte på var att köpa mjölkersättning, i fall det blir problem. Men då kom jag på att allt är stängt under julaftonshelgen! Panik!

Jag har vägt alla kattungar, och nästan alla väger ungefär 200 gram. Utom en. Den väger endast 90(!!) 

Jag har hjälpt lillen med mjölken några ggr genom att låta den dia istället för någon annan större, men den verkar fortfarande inte hålla sig i samma vikt som alla andra.

Jag vet, det var mitt misstag att inte köpa mjölkersättning innan födseln, men jag ska åka så fort jag kan.

Apoteket har mjölkersättning och nappflaskor för kattungar, och arken zoo har mjölkersättning.

Veterinären öppnar tyvärr efter nyår…

Hur ska jag göra?!? Vilken mjölkersättning ska man välja? Vad är bäst? Hjälp!

c'est la vie, you muggle

Fridaaaa
0

De på apoteket är bra vad jag vet 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Passionat
0

Okej, tack för svaret!

c'est la vie, you muggle

smellcaramell
2

Hundar har två "extra" spenar som knappt märks om hunden i fråga inte får många valpar, det är inte samma med katterna så att de två extra spenarna inte börjar producera mjölk förens de faktiskt behövs? På hunden sitter de två extra spenarna lååångt fram, nästan mellan frambenen :) vi har haft 7 kattungar hemma o det har aldrig varit några problem, är det en unge som väger myclet mindre än de andra är den förmodligen sjuk på något sätt tyvärr :( eller så har det inte "uppkommit" vid samma parning som de andra och är därmed inte lika utvecklad

Passionat
0

Jag hoppas av hela mitt hjärta att lillen inte är sjuk. Det är så synd om stackaren :((

c'est la vie, you muggle

smellcaramell
0

#4 självklart vill man inte få sjuka ungar men tyvärr är det så ibland :( dock brukar mamman då avvisa den sjuka ungen och till exempel lägga den utanför boet/korgen ..

[HundochKatt]
3

#3 Om det är detsamma som för hundar så är alla kattungar "lika gamla" när de föds. Det har ingenting med olika parningstider att göra. 

Se bara till att den lilla får chansen att dia i fred och är det inget inre fel på den så kommer den också att börja växa och frodas och kan mycket väl bli störst i kullen.  Lycka till med den lilla!

fredricakarlsson
1

Vart bor du? Jag har mjölkersättning som snart går ut. Och har ingen användning för den.

MonicaLagerquist
4

Jag undrar också vart ni bor. Det finns säkert någon uppfödare i närheten som du kan låna ersättning av tills dess att du får tag på egen.

Vad har du för våg och väger kattungarna på?200 gram låter mycket i mina öron om de är födda i tisdags.

Min hona fick åtta kattungar i sin kull och de vägde från 64-88 gram vid födseln. Där stödmatade jag de två största ungarna vid två tillfällen för att de minsta skulle få chans att tutta ifred.

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
0

vad vägde de vid födslen?  200g några dygn gamla i en stor kull låter mkt. Jag har haft flera kullar på 6 st och de har legat mellan ca  69-100 g

AgnetaB
1

vad är det för ras du har?

Det behöver inte alls vara något fel på en som är liten så jobba på med den. Man gör allt man kan o sedan får man se vad som händer. Jag hade en som bara vägde 54 gr o gick ner till 49gr o sedan fick jag det o vända . Den är jättefin idag!

Om du stödmatar tänk på att den ska stå som den gör hos mamman så den ej får i lungorna, ge lite o försiktigt. Annars håll undan någon stor o se till  så den lilla får äta på mamma då den mjölken är bäst.

Om den ser ut o äta o ej går upp i vikt så kolla uppe i gommen ifall den har gomspalt (be någon hjälpa dig som kan) för då går det inte tyvärr :( Det kan också komma mjölk från näsan på sådana ungar.

Passionat
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har rasen ragdoll, och katterna i den rasen blir ganska stora… Annars är det fel på vågen som hela tiden ska krångla. Men kattungarna ser normalstora ut i förhållande till vår förra och förrförra kull Jag åkte direkt och köpte mjölkersättning idag, och jag har gett lite, men de verkar inte alls vilja äta.. Bara mammas… Jag tar bort dem störa jättarna och låter lillen dia i fred eftersom de ofta kommer fram och stöten bort honom. Vi får väl se hur det blir, men lillen verkar ändå må ganska bra, fast det är ju bara vikten som oroar mig… Här är en bild på lillen och en annan "normalviktig" kattunge

c'est la vie, you muggle

Passionat
2

Uppdatering: Den första vågen visade sig inte vara helt fungerande,  så jag vägde med en annan elektrisk, som var på pricken exakt.
Lillen visade sig väga endast 70g Tystad
Resten väger mellan 130-160g.

c'est la vie, you muggle

Passionat
1

Kan den ha gomspalt? Jag är jätterädd… Jag har själv aldrig upplevt det, så ni får avgöra. Hjälp, snälla!

c'est la vie, you muggle

Passionat
0

Här är en bild på lillen i förhållande till sitt syskon.

c'est la vie, you muggle

fredricakarlsson
3

Öppna munnen och kolla om du ser något som verkar vara fel. Men oftast när de jag gomspalt så kommer mjölken ut ur näsan. Jag hade ringt och pratat med en veterinär.

[HundochKatt]
1

Går den upp i vikt om än lite,f så är det säkert ingen fara. 

Bara för att den är liten till växten så behöver det inte innebära att den har gomspalt. Men det kan du själv titta efter om du öppnar munnen och se hur det ser ut uppe i gommen. 

OBS! Att om det kommer mjölk ur näsan behöver det inte alls betyda att den har gomspalt! Det är ett tecken ja, men det behöver inte alltid vara så. Kan också bero på att det kommer mycket mjölk på en gång och kattungen inte hinner svälja, inte helt färdigutvecklad (försvinner med tiden) som exempel.

AgnetaB
0

vägde den 90gr då den föddes men nu efter hur många dagar? 70gr?

Det bästa är ju om den diar på mamman o då håller undan de stora så den ej blir bortputtad o detta är ju ett dygnet runt jobb. En del vill ej matas om de fått smaka på mammans mjölk. problemet är ju att om den ej går upp i vikt så får den ju av något skäl ej i sig tillräckligt.

[HundochKatt]
1

#17 Tolkat det som att det var fel på den första vågen…

Passionat
0

#17 Det var fel på den första vågen, ja. Den vägde 70 g i stället för 90 som vågen som det var fel på visade.

Idag är vi dock inne på den sjätte dagen och kattungen väger endast 71 g, medan alla andra väger mer än dubbelt…

c'est la vie, you muggle

AgnetaB
0

Den har med andra ord inte gått upp något på 6 dagar?

[[pimey]]
1

Ta den till vet!! 1 g på 6 dagar är inte normalt

[HundochKatt]
1

Samma tråd på två ställen och det skrivs lite olika av TS…. Kattungen har varit nere i 63 g och vänt, så den har gått upp mer än 1 g på 6 dagar. 

I och med att den är mindre äter den mindre/får i sig mindre, så det blir inte så stora viktökningar i början. Men huvudsaken att det vänt och att den går upp i vikt, då vet man att den är på rätt väg….

Passionat
5

Okej. Nu ska jag förklara riktigt här.

Eftersom det tydligen var fel på vågen så vågar jag inte lita på kattungarnas vikt under födseln. Sedan införskaffade jag en ny som nu är rätt.

Under de sex första dagarna gick kattungen knappast upp i vikt. Under den sjätte dagen gick den ner 7 gram, från 70 till 63. Under den sjunde dagen vägde den ungefär 69-71 gram, och på den åttonde ungefär 76.  Dag nio vägde den ca 80 gram, och idag, den tionde dagen, väger den 90 gram. Alltså går den upp vi vikt!

Vi misstänker ingen gomspalt alls, och den diar själv. Självklart tar de större syskonen mer plats,  men vi hjälper lillen att dia i alla fall. Den ser ut att ha mer energi, även fast den väger så lite. Vi får helt enkelt kämpa på, så därför väljer jag att avsluta tråden här och nu eftersom jag längre inte behöver någon hjälp. Tack så mycket för all hjälp!

c'est la vie, you muggle

VildaVittra
1

Svarar sent, men gör det ändå ifall någon googlar med samma frågor. Har man inte tillgång till mjölkersättning, så använde vi innan mjölkersättningens tid äggula uppblandat med vatten som mjölkersättning med gott resultat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus