kissar inne
Vi har 3 katter just nu, men innan hade vi bara två stycken som vi hade haft i ca 10 år. Sen när vi hämta en till katt och hade kattlåda till honom i början så gick det bra, men sedan började våran andra katt kissa i kattlådan, vi brydde oss inte så mycket om det då. Men sen när vi tog bort kattlådan så fortsatte våran katt kissa inne, på hallen i hörn och sånt. detta har hållit på i ca 2 år nu och nu börjar på andra katt också kissa inne för att jag tror att hon känner vår andra katts lukt. Vi vill verkligen inte avliva katterna så finns det något annat vi kan göra. Katterna har alltid kissat ute innan men det var när vi tog bort kattlådan de började kissa inne.
Bara för att det är utekatter så anser jag att det inte är en orsak till att inte ha lådor inomhus. Man bör ha minst en låda per katt med ordentligt med sand i, helst klump bildande som rensas några gånger om dagen. Vad rengör ni med när katterna kissat fel?
Säger som # 1 ställ in en låda till, ni gjorde dem ju dessutom vana vid den när ni hämta den tredje katten och det är inget konstigt att de andra kissa i lådan då med.
Rengör ytor med tex DAX ytdesinfektion där de kissat. Vanligt rengöringsmedel tar bort kisslukten för oss människor men inte för katter, så då går de gärna dit igen. Har de kissat på tyger och andra mjuka saker, ha i lite ättika när du tvättar sakerna.
Instämmer med de andra, ni måste absolut ha minst en kattlåda inomhus!
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
min katt är innekatt som går ut i koppel dagligen. Hon kissar gärna ute under dessa promenader- men inte när det är kallt ute! Det är väl för kallt om tassarna? Svårt att gräva? Jag håller med föregående talare om att ni bör ha minst en låda inne- det kan ju bli sådant väder att de inte kan gå ut och kissa. Om ni är noga med att hålla lådan/lådorna rena och har en sand som katterna tycker är skön tror jag att problemet försvinner av sig själv. En ren kattlåda luktar dessutom väldigt lite.
okej