Min katt kommer tillbaka efter 5 år!
Min katt försvann 2008 från lägenheten jag bodde i då.
Jag trodde att hon försökt ta sig hem till gården där hon växt upp (och där jag bor nu) men hon kom aldrig fram.. Hon polisanmäldes försvunnen, lappar sattes upp (och revs ner av någon) men jag varken såg eller hörde av henne igen.
I morse fick jag ett sms "Hej, är du Zabbio? Vi har din katt och hon vill nog gärna komma hem :)"
Ja trodde först att det var Bau de hittat. Bau är en av mina nuvarande katter, och eftersom vi trots allt bor på en gård och har dörrar och fönster öppna så blir våra katter ute och innekatter. Hon är ibland borta någon dag men kommer hem sen (härifrån har ingen katt försvunnit). Shavlon blev innekatt när hon flyttade till lägenhet med mig, eftersom det finns för mycket trafik och ungdomsgäng som ger sig på katter i tätorten. Men hon tog sig ut.
I vilket fall, skickade lite sms och gjorde mg beredd att komma och hämta katten. Trodde att det ''bara'' var Bau som någon trott var hemlös/bortsprungen och tagit in. Adressen är bara ett stenkast härifrån.
Sen kommer ett sms "Det står att hon heter Shavlon Bastet här"
Då hickade jag till.. Min Lonna?! Efter alla dessa år?! Och ringde upp.
Har inte historien helt klart för mig men hon har tydligen blivit matad där, se har någon avlidit, de ska flytta och de fick syn på hennes tattuering nu. Kollade upp den och fick tag på mig.
Nu väntar jag på att de ska ringa och säga att hon kommit in. Hon är tydligen ute på nätterna och kommer på dagen… de ska fånga in henne och ringa.
Jag ska få tillbaka min kise! :D Efter alla dessa år kommer Lonna hem igen! Och hon ska må bra och vara kelen och fin och..
Hon var alltid lite speciell. Inne i mitt rum fik man plocka upp henne och jag kunde komma fram till henne utomhus men annars var hon skygg för alla andra. Det verkar hon ju inte vara nu längre.. Hur är hon nu?
Och hur ska jag hantera detta? Naturligtvis ska hon få komma hem och stanna, men jag har ju två andra katter nu.. kommer de komma överens?
Och hundarna? Ceddie hade vi förståss när Lonna var liten så de har ju känt varandra..
Hon måste förståss vara inlåst länge nog att förstå att detta är hem igen.. men inte kan jag väl låsa in en katt som varit utekatt i 10 år (5 år hos oss innan lägenheten och 5 år försvunnen) för alltid.. hon trivdes inte som innekatt i lägenheten, ville alltid ut. (till skillnad fån Cleo som får gå ut men aldrig vill). Har hon ändrat sig på äldre dar och trivs inne som myskatt är det ju en annan sak, men..
Till att börja med får hon bo ensam i min del av huset. De andra två kommer och går som de vill och får mat i köket etc. så de mår inte dåligt av att vara utestängda härifrån. Så luktar det kanske mer Lonna när de träffas också..
Jag vill verkligen inte att hon försvinner igen.. kanske bör bygga en kattgård som hon kan gå ut i utanför min dörr.. men samtidigt känns det väldigt fel. Hon är ju ändå uppvuxen här och alltid varit fri att komma och gå.. Jag vill ju inte låsa in henne.
Jag får nog ta en sak i taget.. börja med att få hem henne. Min älskade katt..
Kan de inte ringa snart? Jag längtar efter att få återse min katt!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Hoppas det går bra!
OT såg just ditt nick. Är det dig jag blev tipsad av i den här tråden: http://kanin.ifokus.se/discussions/519e82ecce12c4552500026f-uppfodare-sokes
Tack :)
Ja det är det. Jag har Sv. päls men varken stamtavlor eller genbank. :) Mina avelsdjur har genbank. Ev. går jag med i genbank senare.
Men du kan skicka PM, så kan jag kanske hjälpa dig hitta nån annan med ungar och papper.
Grattis till att få återse din katt efter fem år!!! 🎈Där ser man vad viktigt det är med öronmärkning och registrering av katter! Det kommer troligen snart att bli lag på att alla katter ska vara märkta och registrerade.
Det vore ju bra om du kan hålla henne inomhus och kanske låta henne gå ut i en rastgård till att börja med. Bra om hon lär känna dina andra katter då också. Sedan kunde du gå ut längre promenader med henne i koppel och därefter låta henne gå som hon vill. Du kan skaffa en sändare (GPS?) som man sätter på halsbandet, så du kan spåra henne om hon irrar iväg igen. Lycka till!
Ja det är väl något sådant jag funderar på.. jag lär ju inte hämta henne och släppa ut henne det första jag gör!
Var hittar man gps halsband som funkar till katt?

Dom här ska vara de lättaste som är speciellt framtagna för mindre däggdjur utomhus, men har ingen koll på prisbild
http://www.telemetrysolutions.com/track-wildlife/small-mammal-gps-collars.php
Den här vet jag finns att få tag på lätt i sverige. Kostar ca 2000:- i inköp plus abonnemanget på kanske 100:- per månad för att få positioner.
http://www.northtracker.com/se/
Den här vet jag inget om men ska funka till katt står det:
http://www.gpser.se/micro-gps-tracker/?tracking=adwords
Vet ej var man skaffa gps-halsband, kanske någon annan vet? Eller googla. Har läst att det finns i alla fall.
Verkar inte vara någon bra ide.. väger mycket (50 gr) och har bara några dagars batteritid på GPSerna..
Hittade en kattpejlare men den hade bara nån km räckvidd och det är ju inte mycket. Den gav heller ingen position utan bara pep när man närmade sig..
Känns klumpigt och dyrt. Tror att hon hade kravlat sig ur den rätt snabbt tyvärr.. Synd, hade de funkat smidigare och bättre hade det ju kunnat vara värt det.. :/
Hon är hemma igen.. älskade kise..
Hon kom rakt fram och lät mig plocka upp henne när jag kom dit.. nu går hon runt i ''sin'' halva av huset, kollar på allt, stryker sig mot saker och spinner.. och kommer fram lite då och då och får godis och klappar.
Så fantastiskt att ha henne hemma igen!

grattis:)
Grymt tjusig katt 😉 Härligt att få läsa en sådan solskens historia.
Grattis :)
Wow kan bara föreställa mig känslan att få hem henne efter flera år 🙂
Man kan alltid pröva med rastgård och se hur det fungerar. 🙂
Helt fantastisk känsla!
Åh, hörde om detta, helt otroligt! Det ger oss som letar och lever i ovisshet om vad som hänt våra katter också "lite hopp"… Gosa nu mycket:-)!!!!
Ja :) Riktigt roligt att veta att hon haft det bra, och att få återse henne!
Men väldigt oväntat.. det är ju inte utan att jag undrar hur det går när hon får träffa de andra två katterna och hundarna.. jag var inte riktigt beredd på att plötsligt få en tredje kise.. Började redan känna att det är lite många husdjur på mitt ansvar just nu.
Men det är ju fortfarande Lonna! :) Min älskade katt, klart att hon får bo hos mig igen!
Så liite blandade känslor.. men mest glädje förståss :)
Och det är ju ofattbart att hon sitter här nu och äter blötmat.. så sent som i morse när jag vaknade trodde jag helt säkert att hon var död och att jag aldrig skulle få veta vad som hänt henne, och nu sitter hon här pigg och glad!
Gud vad glad jag blir när jag läser denna tråd! Hon är grymt vacker! Grattis, eller vad säger man?! :D
Och så välbehållen och frisk! I gott hull och allt :) Fast hon har ju iofs blivit matad och omhändertagen.. men i alla fall..
Lycka! Tänk på att ta henne för veterinär kontroll och vaccination.
Grattis! Guud vad roligt! 😃
Grattis till att ha fått hem din katt efter så många år 😃 Man ska aldrig ge upp!
Lite tips på vägen. För att allt ska gå så smidigt som möjligt bör du dels låta henne landa nån vecka två. När själva introduktionen med dem andra katterna ska ske inte släppa ut någon av dem över huvud taget tills dem lärt känna varandra och blivit kompisar. Risken är annars att dina andra två försvinner för det är en inkräktare i huset som dem inte känner eller vill ha där i början.
För att introducera dem kan du använda dig av ett kompostgaller där dem får se, höra och närma sig varandra på eget initiativ utan risk för att ryka ihop. Vilket sällan brukar ske. När du väl tycker dem verkar bekväma med varandra kan du öppna upp kompostgallret och låta dem hälsa i sin egna takt.
En Feliway adapter i vägguttaget kan vara till stor hjälp också.
Lycka till!
Tack :) Hon verkar känna igen sig väldigt mycket och vara helt lugn.. Jag har öppnat upp till resten av huset när jag är hemma så att de kan träffas. De är inte precis kompisar men hon håller mitt rum som sitt och vågar sig ut då och då. De andra är upprörda när de möts men verkar inte ta illa upp egentligen. De beter sig helt normalt så fort de inte ser henne och är väldigt nyfikna på allt som luktar Lonna. Hade jag läst ditt tips tidigare hade jag nog följt det men detta verkar funka och kännsrätt på något vis.. jag vill inte byta metod och börja hatta :) Om de inte accepterar varandra inom rimlig tid eller om läget blir spänt kommer de få tvångsträffas lite.. Lonna blir inte utsläppt innan de funkar ihop. Då har de fortfarande gården och stallet som sitt eget. De får mat ifred också i köket.
vilken solskens historia ! Lycka till, och jag är så glad att ni fann varandra igen efter alla dessa år !! 😃
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#22 Vad bra att det verkar fungera. 🙂Men om du märker att dina andra två håller sig mer och mer hemifrån skulle jag stänga om dem och inte låta dem gå ut fören dem är vänner.
Bra att du inte släpper ut Lonna fören dem accepterat varandra. Mitt tips är att du sele tränar henne och går ut (när det är dags) och låter henne lära känna omgivningen på tryggt sätt. Så märker du hur hon beter sig innan hon får vara ute på egen tass.
#22 Tack :)
#23 Det lär jag göra :)
Det går framåt :)
Hon har varit ute och kommit tillbaka några gånger (var ute med sele men hon visade tydligt att det inte räckte). Hon smet ut första gången och när hon kom tillbaka självmant ville jag inte låsa in henne.. hon var väldigt olycklig dagarna innan hon smet, ville bara ut.
Och hon kan iaf äta med de andra även om det blir lite morrande. Så det känns som att det går åt rätt håll :)
Va härligt att höra att misse har hittat hem igen! Underbart!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Vilken underbar läsning!!!!
trisst bara att folk kan mata en katt i fem år med id märkning utan att kolla efter ägare….
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jo, det är lite konstigt, den syns ganska tydligt emellanåt. Men jag väljer att se det som någon har sagt: "Lonna kände nog att hon behövdes bättre hos den gamle mannen för hans sällskap, och när jobbet var slutfört kom hon på ett sätt att ta sig hem". :)
Stort grattis! Förstår att det känns härligt att ha kissen tillbaka! 🌺
Åh fy vad glad jag blir för din skull!
Att något sånt händer efter en så långtid är man ju inte direkt beredd på. Helt fantastiskt! :)
Sitter och ler för fullt nu, haha. En solskenshistoria!
:)
Just nu sitter hon i mitt knä och spinner. Och jamar förnärmat när jag slutar klia henne bakom öronen ;)
Jag hittade denna gamla tråden och tänkte uppdatera :)
Lonna finns kvar här, pigg och frisk, likaså Bau. Cleo (den tredje kisen) har dock hittat ett nytt hem hos en kurskamrat och väninna till mig, där hon blir bortskämd, kliad och slipper gå ut (vilket hon aldrig var förtjust i). Jag träffar henne ibland och hon har det bra :) Ett perfekt hem för henne!
Lonna och Bau tolererar varandra och allt funkar bra ihop. De kommer och går som de vill och verkar leva livet :)