jamar in i väggen
Kastrerad _frisk_ honkatt som jamar i i väggen. Gärna in i ett hörne och nästan alltid på kvällen. Hon har gjort så sen jag fick henne. Har blivit tillsagd att det inte är helt ovanligt. Men aldrig fått nån vettig förklaring på varför hon gör så. Hon är innekatt,men får mycket aktivering av både mig och min andra katt. Nån som vet varför hon gör så eller har vart med om liknande?
Är hon ensamkatt? Har en kastrat hane som jamar jätte mycket på kvällarna när alla gått och lagt sig (inklusive kattkompisen) för att han blir sällskapssjuk.
Är det alltid samma vägg? Isåfall kanske det är något i väggen som hon irriterar sig på tex. en mus, insekter.
Hon kanske vet att nu kommer den "tråkiga" tiden när du sover? Eller så kanske du brukar göra nåt annat på kvällarna när hon egentligen vill ha uppmärksamhet (tittar på tv t ex)? Katter är ju gärna som mest aktiva på kvällar/nätter/gryning.
Du kanske kan "leka henne trött" under kvällen, så att hon känner sig nöjd och vill vila efteråt istället.
Har ni klösträd och annat som katterna kan hoppa omkring och leka i/på/med?
Vad gör du när hon jamar in i väggen? Får hon uppmärksamhet då? I så fall kanske det är just vad hon vill ha och vet att hon får då.
Kan ju också va att hon fått för sig att göra så och bara fortsätter med det. Som en fix idé ungefär. I så fall kanske det kan hjälpa med att leka henne trött, få henne att gå nån annanstans eller göra nåt annat genom att träna med belöning (nåt gott som hon tycker om) tills hon inte längre tycker det ger nåt att jama vid väggen.
Jag har också förstått att det inte alls är ovanligt men har själv inte haft kvällsjamare.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Jo, klösträd och hyllor har de att hoppa på. Och vi leker alltid mycket här. Olika sorts lekar. Springa, smyga, hoppa… För det mesta är det samma vägg hon jamar mot. Ett hörne och ibland i en dörröppning. Men det kan vara andra platser också. Men tiden är ungefär den samma. Kanske är det att jag "blir tråkig" framför tvn. Just det med hur jag besvarar jamqndet funderar jag en del över. Om man ska uppmärksamma med att "prata tillbaka", eller börja leka eller kela eller helt enkelt ignorera. Vill inte belöna beteendet (hon lär sig snabbt hur hon ska få en att göra som hon vill), men vill ju inte heller "neka" henne något. Kanske är det något jag får vänja mig vid, men skulle nog ändå vilja ändra det. Men jag vet inte hur…
Om du vet ungefär vilken tid hon brukar sätta igång med jamandet, oavset om de är när de är dags för människorna att sova, se på tv eller nåt annat, eller om det är under vissa tider bara (men inte kopplat till nåt särskilt som brukar pågå då, då kan du ju börja en egen aktivitet med henne. Lära henne nya tricks, leka henne trött, gosa med henne eller nåt annat. Innan jamandet sätter igång.
De låter som att du misstänker att de kan vara att hon tycker de blir tråkigt när du sätter dej framför tv:n. Så det kan verkligen vara så också. Så börja med att köra en aktiv lek- eller träningsstund innan den tiden. (Eller byt tv-tider själv…….) Så att hon kommer av sig när de närmar sig normaltiden för "vägg-jamandet".
Jag tror de går fort att lära henne av med de bara du ändrar på någonting just kring den tiden.
Om hon jamar vid väggen ändå, låt henne göra de och ignorera. När hon kommer till dej t ex. istället för att jama vid väggen, ge henne extra uppmärksamhet då, på något vis. När hon märker att de inte hjälper att jama så kommer hon att försöka hitta nya sätt att få din uppmärksamhet.
Kanske en gosestund vid tv'n eller nåt……….?
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!

Min lägenhet är utformad så att man kan gå runt, och jag har en katt som vid ett par tillfällen tenderat att "fastna i vinkelvolten" - hon går runt, runt, runt, runt och jamar ibland klagande. Det är uppenbart att hon är uttråkad men hon låter sig inte lekas med i mer än någon minut. Jag bröt beteendet med att stänga ena dörren, men det kom tillbaka när jag öppnat igen dagen efter. Det som funkade var när jag skaffade kanin som i början fick bo enbart i köket och att köksdörren därmed alltid var stängd och att jag hade en grind till vardagsrummet, så det gick inte att gå runt. Beteendet har inte kommit tillbaka efter det, trots att det varit helt öppet sedan tidigt i höstas.
Något som kan bryta beteendet (nåt som hindrar henne från att jama mot den väggen/det hörnet) i kombination med mer mental aktivering (klickerträning? Tvinga henne att jobba hårdare för maten?), tror jag är det du ska satsa på för din misse.