Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3861 ggr
[trazy]
0

blocket ängelholm rangdol/perser 3500kr

är det inte dyrt för vanlig bondkat nån som vet nåt om henne

botakt
5

Blandraser brukar ligga på 500-3000 kr. Jag vet inget om denna. Men jag tycker det är bra att katter kostar. Finns 150.000 hemlösa katter och det behövs inte fler. Högre priser ger katter bättre status.

Fridaaaa
3

Upp till var och en vilka priser man vill ta.
De måste ju veta bakgrund om de vet vilka två raser det är i. Men vissa tror att katter är mer värda för att de anger raser men är ju huskatt det med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[trazy]
0

jag regerade på 3000 kr jag tycker max 1500kr var rangdol och perser

[[pimey]]
8

Hon är välkänd i dom traktens att sälja sjuka kattungar och hon massproducerar då detta är hennes jobb. Kommer du dit utan att köpa en katt så kan hon hota dig det hade hon gjort med en spekulant som drog sig ur. Hälsotester och stamtavlor är bara bluff och båg enligt henne och när hon avlar sönder katterna köper hon in fler och kör järnet

[[pimey]]
2

Jag vet 3 personer som fick avliva sina kattungar inom kort efter köpet

[trazy]
0

4 hur då hota de intersant

[trazy]
0

hon o jag melja vandra

Amplexus
5

Är det inte samma som i den här tråden: http://katter.ifokus.se/discussions/543d12d1ce12c4736d0066de Du skrev i den så den borde kännas bekant. Skulle personligen inte köpa någon katt från den kvinnan när man läst allt folk skriver där….

[[pimey]]
1

En spekulant som var intresserad men drog sig tillbaka då hon fick se miljön, kattungarna och hur hon hanterade katterna (som ett materiellt ting) då blev hon arg och hotade den person och anklagade för att ha slösat hennes tid och "lurat" henne då hon drog sig ur. Det är samma person som tråden

[[pimey]]
1

Stod även i tidningen att en köpare anmält henne och drog det till ARN då deras kattunge fick avlivas och hon blev betalningsskyldig

botakt
1

#7 om du är smart så anmäler du henne till länstyrelsen

[[pimey]]
2

Det är redan gjort ett åtskilliga ggr, vad gör dom? Jo ingenting

botakt
1

#12 kanske ska bli polissak av det då. Och om det är folk som anmäler anonymt så blir det ingen utredning

dendärduvet
1

3500:- är ingenting mot de som tar 5000-5500:- för "renrasiga" utan stamtavla ;)

[[pimey]]
0

Fast det är ju ändå för mkt om man ser till marknadsvärdet

[trazy]
0

Inte jag heller

[[eskils_]]
4

Jag tycker att ca 1.000-1.500 kr är skäligt pris för en katt, om den är avmaskad vid behov, ohyrebehandlad vid behov, veterinärbesiktad, dubbelvaccinerad, ID-märkt och registrerad samt kastrerad om den är över 5-6 månader. Man ska få papper på att alla de sakerna är gjorda.

Om någon begär 3.500 kr eller mer bara för att katten påstås ha en raskatt någonstans i släkten, så är det rent och skärt bedrägeri!!!

Flera tusenlappar för en katt ska man bara betala för en katt som fått de saker som nämndes ovan, PLUS samtliga hälsotester som raskattuppfödare måste göra för att få stamtavla för katten. Har katten ingen stamtavla (som man får papper på!) ska man inte betala så mycket.

Mycket av katternas lidande beror på samvetslösa försäljare och okunniga köpare. Vi får sluta vara så lättlurade, för katternas skull!

[[eskils_]]
3

Den här kä…..en i Ängelholm har man ju hört och läst om i några år nu. Obegripligt att Länsstyrelsen inte ingriper, de har ju ansvar för djurskyddet i Sverige.

Citerar Pimey i #4 och #5:

Hon är välkänd i dom traktens att sälja sjuka kattungar och hon massproducerar då detta är hennes jobb. Kommer du dit utan att köpa en katt så kan hon hota dig det hade hon gjort med en spekulant som drog sig ur. Hälsotester och stamtavlor är bara bluff och båg enligt henne och när hon avlar sönder katterna köper hon in fler och kör järnet.

Jag vet 3 personer som fick avliva sina kattungar inom kort efter köpet.

Om man anmäler till Länsstyrelsen ska man begära 1) att anmälan diarieförs, 2) att få svar från dem vad de tänker göra eller inte tänker göra, och varför. Man kan i anmälan påpeka att om de inte gör något så går man till media med historien.

Denna människa i Ängelholm ägnar sig helt klart åt djurplågeri och bör även polisanmälas! Arg

dendärduvet
2

Jag tycker dock ingen katt skulle säljas för mindre än 3500:-. Ska man ha katten i 20 år, försäkra, köpa bra mat mm så tycker kag minimum är 3500:- för alla katter. Att köpa en katt för 500:- är ju logiskt att de inte är värda mer än 500:- och då är inte alla människor berörda att betala veterinärvård mm för katten om man lätt kan köpa en ny. Säger inte att det gäller alla men ett par..

[trazy]
0

19 där håller jag inte med jag anser att alla skall har råd med katt och jag kan max lägga 2000 kr för en huskat

Fridaaaa
5

#20 Man kan spara. Många köper tyvärr katter för lättvindligt:

Men jag tycker dock 3500 kr som #19 är lite väl hög lägstagräns, minst 1000kr anser jag att alla katter borde kosta, id-märkta och besiktade.

[trazy]
0

21 jag sade max 2000kr för en husskat snälla läs vad jag skrev jag gav 1500kr för min hanne o honan 2000kr

Fridaaaa
1

#22 Ja jag vet att du sa det (2000 kr alltså), jag har inte påstått något annat heller, så snälla själv läs vad jag skrivit istället eftersom du uppenbarligen inte har gjort det.

[trazy]
0

23 snälla 23  du skriver 20 Citat man kan spara. Många köpper katter lätvändigt slut citat då tolkade jag det så men tolka jag fel så  ber jag om ursäkt trevlig helg på dig

Fridaaaa
1

#24 Ja jag skrev i #20 att man kan spara för att köpa för att du skrev själv att alla ska kunna ha råd med katt. Men det du skrev i #22 har inget med det jag skrivit att göra. Så uppenbarligen har du inte läst vad jag skrivit ordentligt eftersom ditt/dina svar just nu är helt orelevanta till det jag skrivit.

botakt
1

#24 lägg bara ner. En katt ska kosta 2500 om det är en blandras. Finns massor med hemlösa "gratiskatter" som ränner. Och anmäl henne och chatta inte med henne.

[trazy]
0

25 då beklaga jag att jag missuppfatat trevlig helg

[trazy]
0
Fridaaaa
4

#28 Tagga ner lite, så skriver man inte.

[trazy]
0

jag tar ingen debat med dig 29 vi har olika syn att se saker

botakt
3

#30 om du vill katterna väl så anmäl henne. Djurplågeri är FÖRBJUDET enligt svensk lag! Och du ska inte komma med påhopp mot mig!

[trazy]
0

skrivit är skrivit men tagit bort det nu nöjd

botakt
4

#32 du behöver inte bli så otrevlig. Misstänks djurplågeri så ska man anmäla. Enkel matte!

Fridaaaa
4

#30 Öppen diskussion. Du behöver inte vara så otrevlig.

#33 Precis håller med!

[[eskils_]]
7

trazy, måste faktiskt säga att jag tycker att du uttrycker dig lite otydligt och konstigt. Inte direkt vad man väntar sig av en jurist. (Ja, du skriver ju i din presentation att du är jurist.)

Eftersom du nu är jurist undrar jag hur du tycker att man ska gå tillväga för att på rättslig väg komma åt den här djurplågaren i Ängelholm, som tråden handlar om.

[trazy]
0

nu våga man inte saäga nåt vem är otrevlig ni hupps

[trazy]
0

35 anmäla kontakta länstyrelsen jag har dyslexi

botakt
8

#37 anmäl då. Du är jurist och borde veta att djurplågeri är olagligt.

[trazy]
0

38 det vet jag tyvär agera domstoll länstryrelsen väldigt litte på djurplågerie det är nåt att vett vi har en håglös djur lag i sverige tyvär hur många fälls per år

botakt
3

Anmäl ändå! Herregud det är inte så svårt

[[eskils_]]
6

trazy, det verkar som om du har mailkontakt med djurplågaren i Ängelholm - du skriver ju i #7 "hon o jag melja vandra" - så du torde veta mer om henne och hennes katter än de flesta av oss här. Så jag håller med botakt, anmäl henne!

Eller är det så att ni mailar varandra för att ni kommer bra överens? Är det kanske bara hennes kattpriser som du ogillar?

[trazy]
0

Rätt var att jag mailja henne en gång för o se vad jag fick för svar o ej med mitt riktiga namn anmält henne men inget hände du ine på hal is

botakt
2

#42 är väl klart att inget händer på en gång! Det tar tid då länsstyrelsen ska granska sina anmälningar innan.

Fridaaaa
4

#42 "du ine på hal is" obegriplig mening

[[pimey]]
1

Som tidigare sagt så har folk anmält utan vidare resultat men ARN lyckades få "uppfödaren" att betala tillbaka för 1 avlivad unge. Jag måste tyvärr säga att på katter är det antingen huskatt eller raskatt som existerar det finns inga "blandraser" och många idag tror att alla katter är någon form av raskatt, katter med tofsar är skogkatter, stora långhåriga katter är mainecooner, brunmaskad är birmor, lelösa katter är Ragdoll men till 99,9% är det huskatter vi ptatar om. Sedan kan man inte "se" en raskatt i en katt då alla katter utan stamtavla är för det första huskatter och huskatter kan se ut hur som helst vill man promt veta kan man göra ett DNA test men det är inte 100% pålitligt. Varför ens stödja en person som föder upp "blandraser" där varken hälsotester eller annat viktigt inte kollats? Och nä 3500 kr för en påstådd raskatt är pengar rätt ner i fickan på en oseriös person för oavsett skäl finns det inget seriöst i BYB avel.. Vill man inte ha en raskatt så gör hellre en god gärning och gå till katthemmen och adoptera en hemlös kisse de har många fina och sociala individer på katthem.

[trazy]
0

Ine på hal is betyder samna som du är på fel spår i skåne

Fridaaaa
0

#46 Ute på hal is brukar man säga, "ine på hal is" har jag aldrig hört 😛

[trazy]
0

Okej så var det rörlåt då

Skimrande
12

Om någon precis sagt att denne har dyslexi så tycker jag inte det är okej att citera den personens meningar för att visa på konstigt språk eller felstavningar. Dyslexi är ett handikapp och man hackar inte på folks handikapp. Skärp er.

Fridaaaa
4

#49 Man måste ju förstå vad en person skriver, måste ju inte vara perfekt stavning eller liknande men man måste ju kunna läsa vad personen skriver och vad det menar, annars kan man ju inte diskutera eller svara på vad en person skriver? Annars är det ju omöjligt att svara/diskutera.

Men jag ser inget i tråden kring "konstigt språk" eller felstavning? Eller har jag missat det helt?

Skimrande
8

Även om det heter "ute på hal is" så förstår man väl vad personen menar om den skriver inne/ine på hal is. Jag tyckte bara att det var så onödigt. Jag tycker man förstår vad trazy menar i sina inlägg och det är nog inte så kul att få påpekat man inte skriver korrekt. Det är nog en person som är diagnostiserad med dyslexi väldigt väl medveten om själv. Se #35. Jaja nu blev det off topic, men jag blev faktiskt illa berörd.

Fridaaaa
3

#51 Du har missuppfattat det hela uppenbarligen! Jag frågade vad han menade med det han skrev och då förklarade han och jag skrev att jag har bara hört "ute på hal is" men inte det andra, det betyder INTE det du skrev alltså att visa "konstigt språk". Så nej det har jag inte gjort det du påstår nu.s Du som missuppfattat det hela.  Så är bara att släppa då det inte skett.

[trazy]
1

snälla ni hackar på mitt jobb 35 jag använder dikta fon o specellt rättstavingspogram men vad har mitt jobb med detat att göra håll det utan för

botakt
3

#53 att ditt jobb är inblandat är för att du borde som jurist veta att djurplågeri är olagligt.

[trazy]
0

54 snälla det vet jag o jag anmält läs snälla men tyvär har vi en håglös djurlagstifting. Vidare kan alla kalla sig jurist ingen skydad titel däremot är advokat det,läkare pysklog mm. 

Hur många fäldes i sverige för djurplågerie föra året anmäldes 700fal 2 procent fäldes hupps

Fridaaaa
2

#55 Fast bara för att vi har en "håglös lagstiftning" betyder det inte att man inte bör anmäla bara för att få fälls. Och allting kommer ju inte upp i domstol heller, djuren kan ju dessutom hämtas ändå från LS om det behövs.

[trazy]
0

56 jo och det vet jag jag bara påtalade ett problem att domstolen väldigt sällan dömmer i det.Vidare att länstyrelsen har väldigt begränsade resurser

[[eskils_]]
4

#55 Jättebra att du har anmält henne trazy! Ju fler som anmäler djurplågare, desto bättre. I synnerhet är det viktigt att de som har lite insyn i omständigheterna (och inte bara läst på nätet) anmäler, för då tas anmälan på större allvar.

Tycker du ska begära svar från Länsstyrelsen på din anmälan! Redovisa gärna svaret här i tråden.

Du skriver att bara 2% av anmälda djurplågare fälldes. Var det fall som kom upp i domstol, eller räknas även personer som har fått djurförbud av Länsstyrelsen in i den siffran? Varifrån har du hämtat siffran?

botakt
1

#55 du vet inte hur många av de fallen som är falska heller. Finns massor med folk som gör livet surt för andra.

[trazy]
0

59  nej utan jag utgår från domstolens praxis. Nu jobbar jag konereligt med djurfall och kvinomishandel. Desutom utgår jag från fall som blivit en förhandling i domstoll58 fall som kom upp i domstoll ja

länstyrelsen har jag ej stastik från då de är en myndighet o går under de premiserna altså förvaltingsrät och där kan man säga en del

Saaara
2

Håller med dej #55 att man inte behöver rätta folk om dom har dyslexi..

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

dendärduvet
0

#20 å där håller inte jag med dig. Alla har råd med en katt för 3000-3500kr… om man verkligen vill ha en. Det kanske betyder att man måste spara i två-tre år dvs ca 100:- i månaden, men då är det ju ett planerat köp. Om alla katter kostade 3500:- skulle inte folk köpa en katt över sommaren. Endel folk kanske skulle börja bry sig när deras katt försvann… Men vi har alla olika åsikter..

Förlåt att jag drog upp gammalt i tråden :)