Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2088 ggr
Arkan
5

Förvildad katt med ungar

Nu är det så att vi flyttat till en ny gård, sedan första dagen har det stukit en katt runt knutarna här. Några dagar efter inflytten så såg vi att det var en hemlös katt med skador i ansiktet, och väldigt hungrig. Vi började med att mata henne och hon kastade sig över maten och åt som hon aldrig ätit förr. Vi har efterlyst ägare med bild men inga napp. Grannen sa att det är en gammal sommarkatt som sprang bort när ägarna skulle flytta och har under några år tiggt mat av grannskapet. För någon vecka sedan insåg vi när hon lät oss ta upp henne att hon hade ungar i magen och snart är hon sprickfärdig!! Vi har inget emot en bonuskatt och tänkte att vi skulle låta henne ta den tid hon behövde för att komma in och känna sig trygg, men nu när kattungar är på väg så känner vi oss lite stressade och vill ju såklart inte att hon ska föda ute då det börjar bli kallt! Hon skulle Säkert klara det utan problem men man blir ju lite orolig. Och fler vildkatter vill vi inte ha som springer runt här. Vad tycker ni vi ska göra? Ska vi ta in henne eller låta henne vara och fortsätta mata på trappen? Hon har varit inne ett par gånger men sprungit ut igen när hon fått syn på att vi sett henne. Hon är lite stressad och rädd men fått mer förtroende för oss dag för dag. Vi är så kluvna! Allt på grund av att hon snart ska föda. Funderat på att installera henne i ett rum i källaren med bäddar och värme. så hon kan få lugn och ro och föda ifred, inomhus och omhändertagen. är det en dålig idé, med tanke på att hon varit ute så länge kanske hon blir stressad och deprimerad? Ååh vad ska vi göra?

Saffran0Spice
8

Jag hade definitivt tagit in henne, föder hon ute kanske ni inte hittar ungarna och det blir svårare att fånga in dem, i värsta fall kanske de fryser ihjäl =(

+ att skulle hon föda och det blir komplikationer så kan ni inte hjälpa henne om hon är gömd ute!

Arkan
0

Nej hitta ungarna lär vi nog inte göra. Har ingen aning om vart hon befinner sig när hon inte är och äter på trappen. Vi har en stor ladugård, maskinhall och obebolig flygel där hon kanske gömmer sig. Problemet är att vi har en stor hankatt som avskyr henne. Med den 7månader gamla kattungen är det inga problem men den stora flyger på henne och hon är inte rädd för att försvara sig. Det är enda problemet, därför vi tänkte källaren. Som tyvärr är lite kylig men iallafall något. Sen vill vi ju inte heller att hon kissar och bajsar inne på golvet.. Tror ni hon kommer att gå på låda om man ställer in en?

Saffran0Spice
4

#2 om ni har möjlighet att ställa ner ett värme element eller sätta upp en värmelampa så är det bra. Och ger ni henne en ordentlig bolåda med filtar m.m. så bör det gå bra i källaren om det är enda möjliga rummet.

Kattlåda med finkornig sand lockar troligen mer än golvet, så de enda som finns är att testa =)

Uppkatten
5

Lägg in samma inlägg på Hittekatter i Fokus så tror jag att du kommer att få bra hjälp. Honkatten bör absolut tas in, men självklart kan hon bli lite stressad den första tiden inne om hon har gått ute länge. Låt henne då få vara ifred så långt det är möjligt (inomhus alltså). Katter som gått ute brukar gå bra att få rumsrena, de är ju vana vid att krafsa i sand och jord ute när de har gjort sina behov. Är de inte rumsrena redan från start så finns det många tips och trix att ta till för att få katten rumsren. Var i landet bor du på ett ungefär? Kanske finns det ngt seriöst NoKill-katthem i närheten som kan ge stöd och råd t ex ett SVEKATT-anslutet katthem?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Arkan
2

#4 Tack. Hittekatter låter som min sida att få tips på just nu. Jag har en ladugårdskatt/vildkatt sedan förut, dock var hon 6 veckor när hon fick flytta in, gick på låda utan problem och gjorde aldrig sina behov någon annan stans, och inte gjort på 11 år. så tror inte denna katt heller kommer ha problem med att bli rumsren. Tror inte elelement kommer att kunna värma upp ett rum i källaren är jag rädd, det är kalla kalkstensväggar som kommer kyla ner mer än vad elementet värmer. Jag bor på Gotland och tänkte höra av mig till katthemmet, förmodligen redan imorgon, men är rädd för att de inte tar in fler katter då det alltid är fullt

Uppkatten
6

Gotlands katthem är jättebra och därtill medlem i SVEKATT! Kan verkligen rekommendera Gotlands katthem! Dräktiga katthonor och ungar brukar ha företräde till katthemmen, inte minst så här års! Kan de inte ta in henne omedelbart så är jag övertygad om att du kommer att kunna få stöd och mkt goda råd därifrån.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Arkan
4

TACK, hör av mig dit imorgon :)

Hagmans
7

Åh vad jag älskar människor som dig! Du är guld värd som bryr dig om de viktiga små liven! Tusen tack och lycka till med allting!

Arkan
1

Hon fick komma in idag. I sovrummet. Hon åt, kollade nervöst runt, försökte komma ut genom fönstret och la sig sedan i sängen och jag fick klappa henne. Hon spann högljutt och njöt. Vi lämnade henne där inne medan vi åkte iväg ett par timmar, men då hade hon lagt sig under sängen och var väldigt omedgörlig. Ville inte alls vara med längre, fräste och sprang ut ur rummet.  Hon hade inte rört maten mer, kattlådan var också orörd med hon hade inte gjort något behov inne. Hon ville inget hellre än att gå ut så vi släppte ut henne, ställde maten på trappan, hon åt och stack sedan sin väg.

Nu är frågan hur vi ska fortsätta med det här. Hon har varit ute i snart 2 år och vill självklart inte vara inne. Ska vi ta in henne igen imorgon på förmiddagen när hon kommer och är hungrig? Vi kan ju göra samma sak imorgon och släppa ut igen efter ett par timmar?

Uppkatten
10

Jag tycker absolut att ni ska ta in henne, och behålla henne inne. Som jag skrev tidigare så kommer hon att bli lite stressad i början och då ska ni bara låta henne vara kvar inne och låta henne få vara ifred och inte försöka ta fram henne, inte försöka klappa o s v.

Det var säkert länge sedan hon var inne senast, så hon kan behöva ligga t ex under sängen några dagar i lugn o ro och kolla in er och alla ljud o s v. Katter som kommer in på det här sättet ligger ofta i någon lugn vrå under dagtid till att börja med, och så utforskar de det nya stället/hemmet nattetid istället. Det är helt OK och helt normalt.  Ställ mat, vatten och kattlåda i närheten av där hon väljer att hålla till.

Hon kan även t ex börja fräsa åt er i början och det betyder enbart att hon känner sig lite osäker, och då låter ni henne bara vara ifred. Det är viktigt att hon inte känner sig "trängd" den första tiden utan att hon FÅR gömma sig.

Ha koll på att hon äter, dricker, kissar, bajsar - i övrigt kan ni ge henne "så lite uppmärksamhet som möjligt" (ja, man måste se till så att hon verkar må bra och göra rent i kattlådan förstås).

Begriper hon sig inte på fönster riktigt utan tror att man kan kliva ut genom fönsterrutan så är det bra att ha persienner neddragna i början (lite lätt vinklade, om man har sådana). 

Jag tycker f ö  att det låter otroligt bra att ni får klappa henne och att hon spinner!!!

Efter en ganska kort tid inne brukar man se att katterna kommer till ro i den nya miljön. Men det KAN ta upp till 2-3 veckor (ibland även längre tid). 

Det viktiga nu är att kattungarna inte föds ute för då överlever de sannolikt inte. Kattmamman ska inte heller behöva utsättas för det.

Kattmamman bör sedan hållas inomhus tills ungarna är stora nog att börja klara sig på egen hand och tills dess att mammakatten själv har blivit kastrerad.

Har du fått kontakt med katthemmet?

[[eskils_]]
4

Bra råd från Uppkatten där!

Hagmans
2

#10 Riktigt bra råd!