Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4240 ggr
uz00x
0

Kattungen växer inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ca 14-15 veckor sedan tog vi emot en kattunge på 4-5 veckor som hade grov skabb och mycket inflamationer i munnen, när hon kom till oss blev hon ävn förkyld och hade problem med både andningen och kladdiga/svullnade ögon, så svårt att mycket av pälsen försvunnit runt både ögon och öron. Hon har det senaste blivit mycket bättre men har fortfarande rinnande ögon. Hon har de senaste veckorna också börjat leka och så vidare, men när jag såg en bild som tigs när hon kom till oss märkte jag att hon inte växt alls! Hon är lika stor som när hon kom till oss,  varför har hon inte blivit större?  Kanske en svår fråga, men någon kanske har en idee :)

detta är en bild på när hon kom till oss, har en splittrans ny dator så har inga nyare faktiskt, men hon ser det samma ut idag, lite tjockare mage kanske men annars detsamma :) (det är hon svart/vita i mitten :))

Wony
2

Något jag sett, i alla fall på katthem, är att kattungar som har svårt under uppväxten, t ex för lite mat, sjukdomar, mask osv, växer lite långsammare då dom fått en sämre start i livet. Men jag är långt ifrån expert på kattungar.

uz00x
0

Jo det förstår jag, men att inte ha blivit större alls på 14-15 veckor värkar väldigt märkligt tycker jag :s

cattisa
1

Har du möjlighet att väga kattungen med jämna mellanrum? Då kan du direkt se om hon står helt stilla i vikt eller bara ökar väldigt långsamt.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

LaSadie
2

Kanske är modellen mindre av katt? Min farbror har en del utekatter på gården som är små (troligen pga inavel). Sen när man har kattungar så känns det inte som att de växer men det gör dom :)

Aleya
2

Min ena katta kommer från bra förhållanden men är ändå liten. Hon är väl lika stor som en katt som är kanske 9 månader. Hon är 3 nu.

Hennes mamma och mormor är lika små. Sen min andra katta var liten länge. När hon blev steriliserad så blev hon större. Hon kanske inte hade växt klart. Men hon var ca 1 eller 2 år då hon steriliserades.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

uz00x
1

Jo det skulle vi kunna göra tror jag allt :) Jag vet att hon har blivit tjockare och gladare/mer aktiv sedan hon kom till oss, men inte större . får börja med vägningen och se då ^^

Sedan en annan fråga, katten bor hos oss mestadels av tidne, men inte alltid då hon ägs av min syster, som jobbar mycket därav hon bor mycket här. Hon har två i huset hon trivs med. En av våra katter mosart på 3 år som hon helt och hållet avgudar och även min lillasyster på 8 år som hon gillar att bli klappad av rätt ofta, vi andra i familjen är bara läskiga (hon springer ifrån oss om vi är för snabba i rörelserna eller kollar på henne :/)  

Varför har hon fäst sig så myckt vid just dessa individer, vi har ju tex två katter på 3 år här hemma båda fräser om hon kommer för nära, men det är just mosart hon älskar och min lillasyster är ju inte direkt så snäll mot katterna då hon bär runt på dem och så vidare.

uz00x
0

#4 #5 JJo, men att vara så liten som en 4-5 veckors gammal katt kan väll ingen katt vara naturligt tänker jag? :o

Aleya
2

#7 det går.  Som jag sa har två av mina katter varit små. Och dom är då normala. Kanske bara sen i växten. Kolla annars med vet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

5ara
2

Vi tog hand om en kattunge som hade massor med mask och löss. Hennes ögon var dessutom helt ihopklibbade. När hon var tre månader gammal var hon lika stor som en treveckors kattunge. Efter vi fått bukt med allt så växte hon, men mycket sakta. Hon är tre år nu och har aldrig "vuxit ifatt" för hon är väldigt liten men pigg och glad ändå🙂 Kanske det är likadant för er lilla katt?

uz00x
0

Jo det skulle det absolut kunna vara! får hoppas att hon växer lite mer snart, hon gillar att hoppa på sin katt kompis och leka men slutar alltid med att hon skriker och han leker, han är ju faktiskt dubbla storlek xd