Äter inte när vi inte är hemma?
Någon som har varit med om att en katt slutar att äta när man är bortrest? Vet ju att hundar kan vara såna, men katter? Jag och min man är bortresta lite nu som då men aldrig längre än över en helg. Vi var borta denna helgen och när vi kom hem kände jag på ena katten att han kändes väldigt benig, han har inte mycket fett på kroppen över huvud taget, men jag vet ju att han äter flera gånger om dagen när vi är hemma, så jag är inte så orolig. Men igår kändes han extra tunn och benig och börjar fundera på om han verkligen äter när vi inte är hemma.. När vi kom hem igen i går så gav jag dem ny mat och just denna katten slängde sig på matskålen och åt så det nästan sprutade ur öronen. Han gick till skålen flera gånger den kvällen och åt. Frågade kattvakten om hon hade sett om katten hade ätit något under helgen, men fick till svar att hon sett att han gått fram till skålen men inte att han ätit. Så nu är frågan, kan en katt matvägra för att matte och husse är borta?
Ja, det kan dom absolut göra. Sötnosarna! ❤️ Dom blir deppiga när ni inte är hemma. Samma är det för vår katt, min mamma har inte kunnat resa bort mera än 2 nätter på 14 år. Han skriker och slutar äta när hon är borta. Hon är favoriten! Det ni kan testa är att ställa matskålar på olika ställen, i olika rum. Då kan de känna doften lättare lite här och var, och massa vattenskålar såklart. Då kan de våga sig fram lättare också och äta med lättare tillgång.
Och att ni stoppar in Feliway i uttagen innan ni åker. Så katterna blir lugnare :)
Åh, älskade katt! Inte undra på att han är mager, vi är ju trots allt borta en hel del :( Har inte kopplat detta tidigare heller då det var först igår jag märkte hur mycket han åt och hur han kändes i kroppen. Har känt tidigare också att han smalnar av men har inte haft en tanke på att det kan hänga ihop med att vi är borta.. Nu kommer jag få ännu svårare att åka iväg sådär. Vill ju inte att mina djur ska må dåligt :( Tack för tipsen iaf! Ska testa det när (om!) vi åker iväg igen :)
Ja, det är verkligen ett tecken på att han tycker om dig/er! ❤️ Men samtidigt farligt. Ja, testa gärna det! Blir så glad av att läsa hur mycket du tycker om dina djur :) Lycka till!
Har ni testat att ha katterna hos kattvakten? De vill kanske inte vara ensamma. Värt att prova så ni kan åka på semester nån gång i alla fall. 🙂
#4 Katterna är verkligen jätteviktiga för mig, så jag vill absolut inte se dem må dåligt :) Tack! #5 Kattvakten bor vägg i vägg så jag tror de bara skulle bli väldigt förvirrade om de helt plötsligt fick komma in där. De har dessutom en egen katt som avskyr andra katter så jag tror inte det är en sån bra idé.