Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1470 ggr
HermanB
0

Kattunge

Hej! Vi har en 4-månaders liten kattunge här hemma som är så otroligt social och han älskar verkligen att gosa! För några veckor sedan började han liksom slicka mig i örat och suga på örsnibb (öronsnibb?). Jag hör hur han suger och han gör sådär med tassarna i mitt ansikte som när kattungar "trampar" ut mjölk ur kattmamman. Han gillar även att skicka i mitt hår och hålla på. Han tyr sig väldigt mycket till mig. Är det någon här som vet varför han gör så? Ser han mig som en mamma tro? Han gör aldrig så på min kille. Vi hämtade honom när han var 12 veckor :)

Mirre395
0

hehe! Han är bara social och en aning knasig.;) Alla katter vi ägt har varigt förtjusta i öronvax. En morgon vaknade jag av att örat var helt blött och hade bitmärken på x) att han trampar är normalt. Dem gör det ofta när man kelar med dem och det är ett vanligt beteende. Att han bara gör det på dig är säkert för att han ser upp till dig mer och kommer antagligen välja att vara med dig mest senare också. Men det är inte helt säkert:)

HermanB
0

Råkade bara bli "kattunge" som trådnamn, skulle ju vara "kattunge diar öronsnibb". Vet inte om man kan ändra, jaja.

HermanB
0

#1 haha han är väldigt knasig! :D Hahah jaså!? Så jag är inte ensam. Han brukar väcka mig genom att slicka mig i ansiktet och suga på örsnibben. Du tror inte han tror att det är en.. tutte liksom? För han suger verkligen.. Riktigt skumt känns det :D Aldrig varit med om något liknande! Åå hoppas han väljer att vara med mig mest senare också ;)

IceJossan
1

Den lille plutten hämtades troligen för tidigt från mamman, även om han hade laglig ålder inne för flytt. Vissa kattungar är inte mogna att lämna mamman förrän någon eller flera veckor senare. Det är väldigt individuellt. Han hade förmodligen mått bäst av att vara hos mamman några veckor till, men nu är det ju för sent och du får nog dras med snuttandet ;) Det är ju inte lätt att veta, ofta kan man som uppfödare se detta men det är inte säkert. Har han en kattkompis?

HermanB
0

#4 jag har faktiskt tänkt på det också! Men det är underligt att han har börjat med det nu, för kanske två veckor sedan. Ja han får gärna snutta på, om det får honom att må bra och känna sig trygg :D Nej han har inte någon kattkompis än. Hon borde ha märkt att han inte var redo än, hon jobbar som djurvårdare. Men han kanske har börjat visa det nu. Tack för sjukt bra svar! :)

I want to belive
0

Misse bebisar kan tutta väldigt länge , våran hankatt var helt såld på min fästmans bröstvårtor tills han vart 8 månader.. Knäppis kisse…. ^^ Som sagt , vissa är ju väldigt mammiga och snuttiga länge , det är helt normalt . Det försvinner sen :)

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

tlover
0

Vi hade en katt då jag var lite som gjorde så, den katten togs däremot alldeles för tidigt från mamman (6 veckor el så) men man hade ju inte lika stor koll på sånt på den tiden.

Just den katten var knäpp på massa andra sätt också men han togs ju från mamman alldeles för tidigt också.

l'm back

HermanB
2

#6 hahaha vad härligt! Det måste din fästman ha uppskattat, att få prova på mammalivet :) Ja jag sa igår till min kille "det är väl tur att det är örat iallafall, det kunde ju varit något annat". Det låter bra, skönt att det är normalt! :)

HermanB
0

#7 jo dom kan ju bli riktigt konstiga! Tror våran katt vi hade innan också blev tagen för tidigt, även om dom sa att hon var 12 v (idioter). Den katten var helt tokig! Nej förr i tiden trodde man ju inte att det fick några konsekvenser.

Tyrisen
1

Och jag har en 2-årig katt som gör så, som fick bo med sin mamma tills han var ett halvår gammal. I det här fallet tror jag det beror på att han är väldigt "needy" i allmänhet och lite känslig. Men helt underbar och mycket social :)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Mirre395
0

När man kelar med våran lilla kisse som är 6 mån, snuttar han på allt möjligt och trampar också. Jag tror att det kopplas med att han njuter. Men däremot kan jag hålla med om att vissa kattungar gör det mer när dem lämnat sin mamma för tidigt eller saknar sin mamma. Eftersom att våran lille skrutt förlorade sin mamma i tre veckors ålder i en bilolycka, så kan det framkalla mycket snuttande:) Han har fått en bit av snuttefilten som han och hans syskon snuttade på nör dem var tillsammans. Urgulligt men lite sorligt:( Lycka till med kissen;)

HermanB
0

#11 nejmen :( jag tycker det verkligen är supergulligt med allt snuttande! Det märks inte på eran katt på något annat sätt att han blev "tagen" för tidigt? Haha tack! Han är så mysig :)

Mirre395
2

#12 Han är väldigt liten för sin ålder och han var även svagast i kullen och var minst även där. Men det är ingenting som är oroande längre eftersom att han växt på sig en hel del:) Han är även beroende av närvaro och vill inte vara ensam. Det har vi löst genom att våran fina stora hund tar hand om honom som hennes egen när jag inte är hemma:) Annars är det ingenting som berör oss negativt utan det är faktiskt supermysigt att han sover tätt intill ( och snarkar:D) och är med när man städar och pysslar lite;) Dem ända gångerna när det är jobbigt är när han jagar tårna under täcket på kvällarna. Jag kan säga att 9 av 10 tår är sörderrivna;) Ja, katter är så underbara!;)

botakt
0

Morsan födde upp helig birma ett tag. Vi behöll en kattunge ur en kull och nu 5 år senare kan hon fortfarande snutta på sin egen tass/ kastrerade 13 åriga bondkatten som är hona eller snutta på fingrarna. Är nog inget ovanligt att dem snuttar. Kanske är mysigt för dem :)