katt och kanin ihop?
Någon som har erfarenhet av om katt o kanin går ihop? Jag har en tvåårig dvärgvädur och min pojkvän har två ettåriga katter, nu vill vi flytta ihop och vet inte hur vi löser det. :S någon som vet hur man kan göra?

Jag har katt och kanin ihop och har flera vänner som har det. Funkar utmärkt. Min nuvarande grinolle är dock inte helt glad i katterna utan vaktar sitt kök rätt ofta, men när han inte är i köket ligger han och slaggar under sängen, där det ofta även ligger någon katt.
Det kan fungera bra - eller inte alls…
En del katter äter upp kaniner… eller försöker…
Och en del kaniner jagar katter… snor deras mat… och tvättar katterna i öronen…
Hörde nyligen om en katt som adopterades ut från ett katthem. Katten var en s k "skyggis" som snart släpptes ihop med familjens kanin som han då gav sig på… Familjen tyckte då att katten skulle avlivas, trots att det var de själva som brustit… (katten fick sedan ett nytt hem).
Kort sagt: det kan fungera, men det är inte alls säkert att det gör det.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ja just det, jag måste ha kattmaten uppställd på bänk för annars är kaninen som manisk i att äta kattmat (torrfoder).
Min ena katt ser kaniner som bytesdjur och skulle slakta den omgående om jag tog in en kanin här.
Så beror helt på hur katterna är. Stark jaktinstinkt, så kan det bli kaninmiddag.
Introduceras de riktigt så går det oftast bra, min f.d katt var en rejäl jaktmaskin men han älskade mina kaniner och även kaninungar. Han lekte glatt med de och tvättade, ingen tendens till ren jaktinstinkt trots att han var tokig i att jaga.
Har aldrig haft problem med katter och kaniner.
Dock är det vissa katter som ser kaniner som bytesdjur men då är det upp till er att visa att det där inte är okej. Likväl som jag hört om katter som gett sig på kaniner men där kaninen ifråga svarat upp och allt slutat med att katten springer därifrån i panik.
Man ska med andra ord inte anta att det alltid är kaninen som man måste vakta, ibland är det också katten som behöver skyddas från kaninen.
Kaniner har trots allt rejäla tänder och ofta rejäla bakbensmuskler, de ska inte underskattas.
Min katt vill gärna käka kaninerna så för mig funkar det absolut inte!
#3 Min kanin åt även kattens blötfoder och allt annat som var avsett för katten…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5 skulle kunna introducera kaninen med konstens alla regler, det skulle iaf inte fungera med min ena katt.
Mina katter (umgåtts med kaniner sedan 12 veckors ålder) går hur bra som helst ihop med de vuxna kaninerna, trots att de är ena riktiga jägare som tar allt levande i deras väg. Tillsammans med de vuxna kaninerna vågar jag som sagt ha dem, men när det kommer kaninungar framåt våren kommer jag vara mer försiktig.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning