Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3450 ggr
Charlott_
2014-11-26 13:45
0

Birma

Hej!

Vi har en lite Birma hona på snart ett halvår ungefär som brukar ha massa ögonbajs. Vad kan de bero på? :)

OberonsMatte
2014-11-26 14:03
1

Smuts i ögonvrårna kan bero på trånga tårkanaler eller dammig miljö. Kattens tårar/ögonsekret innehåller ett pigment som mörknar när det kommer i kontakt med luften.

Så länge kattens sekret inte är varigt och/eller ögonslemhinnan röd och irriterad är det ingen fara.

Sajtvärd Katter iFokus

Charlott_
2014-11-26 14:06
0

okej. Rent är de hemma iallafall. Städar ofta då hon fäller väldigt mycket :(

OberonsMatte
2014-11-26 14:11
0

Eftersom hon är så ung kan det "växa bort" när hon blir äldre om det beror på tårkanalerna. Det kan också vara något kattsnuvevirus som ligger och spökar lite. Eftersom det är en birma antar jag att hon är vaccinerad?

Sajtvärd Katter iFokus

[cicoccabim]
2014-11-26 15:23
0

Har du provat att skölja ur hennes tårkanaler? Min katt har rinnande ögon, och om jag sköljer med koksaltlösning när de rinner mycket så verkar det minska ca en vecka innan det börjar igen. Jag använder koksaltlösning i engångspipetter från apoteket. 

(se till att kattens huvud är riktat uppåt, droppa en droppe i ögat, katten blinkar ofta till, och om hon sedan slickar sig om nosen har ögonvätskan gått genom tårkanalen, om hon inte slickar sig om nosen, gör det en gång till)

Jag brydde mig inte om att de rann innan, men så fick hon skräp bakom inre ögonlocket, fick åka till vet och rengöra (och en vecka med ögondroppar- inte kul!), och sedan dess är jag mer uppmärksam på hur mycket de rinner.

Charlott_
2014-11-26 18:01
0

Ja hon är vaccinerad och så.
Uppfödaren skickade tabletter för de. Det är mer pojkvännens katt men undrar starkt på vad de kunde vara :)

OberonsMatte
2014-11-26 18:08
0

#5 Vad var det för tabletter och mot vad?

Sajtvärd Katter iFokus

Charlott_
2014-11-26 18:17
0

Norbrook heter dem, sen står de varken på engenska eller ngt…
Det är för ögonen..

OberonsMatte
2014-11-27 12:15
0

#7 Norbrook är bara tillverkaren, så det säger ingenting om vad det är för tabletter. Har katten alltså varit sjuk (haft kattsnuva och/eller ögoninflammation) hos uppfödaren?

Sajtvärd Katter iFokus

Caifig
2014-11-27 16:55
0

Min ena rödtott (birma) har också rinniga ögon, vissa dagar är det bättre och andra sämre. Blir ibland kletig runt ögonen samt mycket skräp i ögonvrån. Ingenting han stör sig av, så jag låter det vara. Tar bara bort det jag kommer åt med fingret. Han var rätt dålig i kattsnuva när han var liten, vet inte om det är rester sen det men tror inte det kommer bli bättre. Han är nu 1½ år och det är över 1 år sedan han var sjuk.

Charlott_
2014-11-29 14:26
0

De står på thailändska på tabletterna. Kattsmugglare vet jag inte, inte hört talas om förut. Sen har ögonen vart så sen vi hämtade henne hos uppfödaren ^^

Charlott_
2014-11-29 14:27
0

Kattsnuva** hahahah jäkla rättstavning på mobilen :o

OberonsMatte
2014-11-30 11:27
3

Jag tycker att ni ska fråga uppfödaren vad det är för tabletter och mot vad. Är det receptbelagd medicin måste någon/några av uppfödarens katter ha fått en diagnos. Om även er katt har symtom bör ni få veta vad det handlar om.

Sajtvärd Katter iFokus

Charlott_
2014-12-02 01:17
0

#12 hon har blivit lite bättre i ögonen, jag ser resultat. Men detta är då inte recept belagt… Kommentaren som en gav mig "uppfödare har ont om pengar å skiter i vilket" typ så… Men räcker de att jag tar kort å lägger upp då? :)