Katt med diabetes
Hej,
Vi bor i Malmö och vår högt älskade hankatt på 8,5 år har diabetes sedan 10 månader. Han är innekatt och får insulin på fast tid 2 ggr om dagen. Han var inte överviktig, utan fick detta efter 2 kortisoninjektioner mot hans kvalsterallergi. (Japp dubbel olycka).
Det här har blivit väldigt jobbigt för mig och min sambo. Vi har testat lägga om mat till utan spannmål. Han får Orijen. Han har också fått mjau burkmat. Många menar på att lösningen är typ lchf men vi har inte sett någon skillnad. Som det känns nu kommer han alltid har diabetes eftersom det inte gett med sig på 10 månader.
Vi känner oss låsta, och det tär på vårat förhållande. Att inte kunna åka iväg bara hur som. (Dessutom har vi gått igenom en tragedi i att förlora ett barn halvvägs i graviditeten i år.) Vi har två kompisar som ställt upp och gett han insulin några helger som vi varit borta. Men att begära att de ska ge det 2 ggr om dan t.ex. i en vecka är bara för mycket. De har även precis fått barn. Vem som helst kan ju inte ge insulin.
Tankarna nu snurrar runt om vi ska låta han gå vidare. Och den tanken krossar mig totalt. Det finns inte ord hur mycket jag älskar denna katt. Han är verkligen världens bästa, och då har jag haft flera katter i familjen tidigare. Det känns som vi har typ en själslig kontakt, jag kan inte förklara detta.
Undrar om nån har varit med om liknande eller har nåt råd. Jag tar med tacksamhet emot allt ni har.
Vänligen, Maria
Vad synd om er som inte kan resa iväg eller vara hemifrån långa tider åt gången, trots att ni har tagit på er ansvaret för ett annat liv som verkligen inte kan förlita sig på någon annan än er för sin överlevnad. Och vad sött att ni funderar på att döda honom för att han har blivit något av en "obekvämlighet". Vad sägs om att ge bort katten till någon som faktiskt kan ge honom den omtanke och kärlek som han förtjänar så att ni kan rikta all uppmärksamhet mot er själva? Livet är hårt, man kan inte bara sluta kämpa när det kommer motgångar men om ni inte är villiga att kämpa för honom så finns det gott om människor som tycker att han förtjänar ett så långt och gott liv som möjligt, särskilt då hans sjukdom går att behandla med mediciner. Ni kanske kan fundera på att ge bort honom istället för att bara utradera hela hans existens för evigt? Hans liv är kanske inte så mycket värt för er men för honom är det allt han har.
Du skämtar med mig?! Trodde detta forum var till för att ge stöd och hjälpa andra. Har du ens haft en katt med diabetes och vet hur det är i längden? Läste du att vi har förlorat vårt barn? Fy fan. Jag mår fan illa.
Har jag skrivit att vi ska döda honom? Det är ett alternativ men jag är långt ifrån det beslutet. Jag blir så jävla lack på folk som sitter bakom datorn och spyr ut cynism som du precis gjorde.

#1 Det där var väl väldigt onödigt.
TS ni skriver att ni testat att ge blötmat. Har ni då givit torrfoder + blötmat eller bara blötmat?
Stolt ägare till tre La permer
Jag funderar på att bort mitt inlägg, men min förhoppning är att det finns vänliga personen som vill HJÄLPA inte stjälpa som Scarlet visar på.
#4 Vi har gett mjau burkmat + torrfoder en period och nu ger vi bara torrfoder Orijen.
TS, jag ger min katt ziwi peak, med extremt hög kötthalt, bra för alllergiker, och många av de som ger denna mat gör det just för att hålla blosockerhalten låg och stabil. Dyr mat, men dryg och katten håller sig mätt på den. Och om det kan ersätta en del av insulinet (som inte heller är billigt….) så kan det kanske vara värt det? Pröva med mjukmat som bara innehåller kött- eller ge färskfoder? PM:a mig om du vill pröva ziwi peak, så ska jag ge lite tips…..😎
Och du, strunta i alla som inte förstår! Vi är många här som vill hjälpa!

Jag förstår egentligen inte problemet. Som Scarlet skriver så har man själv valt att ta hand om ett djur, och då har man ansvaret för dess hälsa. Vi har själva haft insulinbehandlade diabeteskatter i många år, Självklar blir det en hel problem och bekymmer, men det har inte varit några större bekymmer. Man får inrätta sitt liv efter de saker som händer i lvet.
#8 Jag letar efter personer som har tips om hur man kan bota diabetes, och tänkte att detta var ett bra forum. Snälla du, kom inte med moralråd om att man måste ta ansvar för ett djur - du tror inte jag vet det? Vad tror du att jag gör du?
Nu är jag inte så insatt i diabetes hos katt, men hos människor så finns det 2 typer av diabetes dvs 1 där produktionen av insulin helt är borta och 1 där det beror på att cellerna blir resistenta mot insulin och det därmed krävs en högre dos för att de ska tillgodose sig sockret. Typ 1 är oftast medfödd, typ 2 kan bero på olika orsaker livsstil, genetik eller medicinska tillstånd (t.ex. där man får kortison). Typ 1 går inte att bota och typ 2 går endast att bota (så vitt jag vet) när det gäller livsstilen dvs motion för att minska övervikt.
När diabetes uppstått pga kortisonbehandling tror jag enda alternativet är en kolhydratsfri kost och där skulle jag vilja rekommendera barf (rå mat). Det finns färdig barf att köpa i form av färskfoder, dock är inte alla dessa helt kompletta utan man måste tillsätta antingen hjärta eller ben för att få en komplett måltid.
Jag förstår verkligen problemet, men det är lag på att katten ska ha tillsyn minst två gånger per dag vilket innebär att dessa två gånger kan insulin ges. Alltså får man inte åka iväg ens en helg utan kattvakt alt. att man tar med sig katten.
2-3 jag tycker så här att du har en otrevlig ton tragergier kan hända vem som helst aprå radera inläg ditt val ditt liv men vissa saker skall man tänka sig för innan man säger kanske. Nåt får tänker på är att upphovsräten gäller på internet med
Jag förstår inte hur någon ens kan komma på tanken att hoppa på ts, man blir ju mörkrädd. Jag har inte erfarenhet av diabetes hos katt, men min ena katt utreddes för det och innan vi visste om han hade det eller snurrade tankarna rejält. Det handlar ju inte om att det bara är svårt att resa utan att ens hela vardag blir väldigt låst, bara en sån enkel sak att äta tidig middag hos vänner är ju inte helt enkelt att göra då det är så viktigt att man håller tiden för sprutorna. Tider som passar mån till fredag passar ju oftast inte lika bra på helgen. Jag hoppas du får nåt tips här på mat och annat du kan prova och att det hjälper. Sen kanske du även kan försöka leta, annonsera efter kattvakter som kan ställa upp, ni kanske kan hitta andra i Malmö som oxå har diabeteteskatter där ni kan hjälpa varandra. Jag hoppas ni hittar en en lösning!
För att katten ska ha chansen att gå i remission krävs det nog att du tar bort torrfodret helt och hållet. MEN det är inte alla katter som går i remission trots det.
Jag skulle rekommendera gruppen Kattdiabetes på Facebook, där finns vi djurhälsovårdspersonal samt ägare som har erfarenhet av diabetes hos katt
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
TS, det finns ingen bot för diabetes. Diabetes innebär att kroppens immunförsvar bryter ner de insulinproducerande cellerna i bukspottskörteln, dessa växer inte tillbaka igen. Som någon annan skrev finns det två typer av diabetes. Typ 2 KAN man klara enbart med kostomläggning och man kan bli bättre eller till och med nästan helt frisk, typ 1 kräver insulinbehandling och det finns varken bot eller något annat som tar bort sjukdomen. Har din katt typ 1 (troligtvis) krävs sprutbehandling resten av livet. Dessa kan man inte slarva med, katten kommer må otroligt dåligt då.
Jag lever själv med typ 1 diabetes sedan 34 år tillbaka. En missad spruta och jag får något som heter ketoacidos, dvs kroppen surnar. Man mår väldigt väldigt dåligt då. Långsiktigt så förstör detta kroppens organ och man dör. http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketoacidos
Jag hade en diabeteskatt för några år sedan som jag sprutbehandlade. Hon levde 2 år med sprutor innan njurarna gav upp och hon dog.
Bit ihop och ta hand om katten, om katten skulle va helt frisk så är det ändå inte ok att åka iväg nån längre period, det bryter mot lagen att göra det, kanske låter tråkigt men så ligger det till. Tycker ni ska fråga dom som ger medicinen om dom har lust att fortsätta med det när ni är iväg innan ni funderar på annat.
Vår gamla katt har diabetes. han får dock bara sprutan 1 ggr om dagen och endast 2 enheter just nu.
När det gäller katter så är det inte som med människor, katter KAN bli av med sin diabetes i bästa fall genom att fodra enligt BARF som någon skrev ovan.
Vår katt är nu 17 år och dras med lite andra sjukdomar oxå men han äter uteslutande kött och ibland lite fisk (för att han älskar det).
Vill du prata mer om det får du gärna PM:a mig.
Jag ger vår katt sprutan i nacken när han äter sitt morgonmål, han reagerar inte ens. Tycker det är lättast att hålla rutinerna i hop med maten. MEN, min erfarenhet säger att det inte är minutiöst viktigt att de får insulinet exakt på samma tid varje dag om det blir problem ibland att passa tiden. Insulinet de får är långtidsverkande och timme hit och dit spelar mindre roll.
Vi mäter sockret hemma genom stick i tassen och även på klinik någon/några gånger om året.
Jag rekommenderar att försöka att ge katten Mjau blötmat eller kött i så stor utstreckning som det går och undvika torrfoder.
Måste man ge rekommenderar jag Applaws. Undvik foder med spannmål så mycket det går, helst helt och hållet.
Har ni någon van kattmänniska som är kattvakt kanske ni kan visa några gånger hur det fungerar med sprutan ?