ansvar som katt ägare
vad tycker ni man har för ansvar som kattägare ?
jag börja
kastera,mata den släppa ut den om den vill ut vacinera, betla försäkring.Ta den till vetinär vid behov
Utöver det du skrivit:
Omsorg
Trygghet, både känslomässig och praktiskt
Kärlek & framför allt Respekt
Aktivitetsmöjligheter efter kattens eget behov
Allmän omvårdnad
Att försöka lära sig kattens eget/individuella språk för att förstå vad den "säger" och vill, Att lära sig "läsa av" kroppsspråk, beteendemönster m m.
Allt med förnuft och med ögon för kattens bästa!
Att förstå att vi människor med katter/djur är deras "tjänare", dom "äger" oss. ;)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!

Fast jag tycker inte att man tar sitt ansvar om man släpper ut katten för att den vill ut.
Mina katter vill ut men aldrig att jag skulle släppa ut dem på egen tass.
Stolt ägare till tre La permer
Ta ansvar oavsett om katten går ute eller inne. Man ska alltid ta sitt fulla ansvar och inte tänka " katterna klarar sig själva"
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ID-märka + registrera hos DjurID eller Sverak, helst båda. Så är den tryggare om den skulle råka springa bort.
Skydda katten från elaka människor, rovdjur och bilar = inhägnad rastplats, balkong/altan eller koppelpromenader om den vill vara ute ibland.
Seniorkoll varje år när den har fyllt 10 år.
Tipsa andra kattägare om vikten av kastrering och ID-märkning + registrering.
Utöver vad som redan skrivits
Gå ut med den i koppel om den vill ut..
Se till att den alltid har en ren toalätt med bra strö…
Om den är frusen och inte sätter ordentligt med päls - ge den något värmande att krypa in i/ha på sig…
Hålla den med en ren och skön bädd/säng..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉