Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1437 ggr
Meduza_
0

Efter kastrering - HJÄLP

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Kom hem med min hankatt för en stund sedan. Han har blivit kastrerad idag, ingen sövning utan lugnande å lokalbedövning. Själva ingreppet gick bra, han är såklart lite seg och loj nu men skuttar ändå omkring… Ätit lite med.

När han sitter så blir det små blodmärken, se bilderna… Är det normalt? Blir jätteorolig då detta är min första katt, allt under vägens gång är nytt…

Meduza_
0

Ingen??? Läst flera gånger ju. Väldigt orolig :( Han verkar ha ont också, sitter bara å ser "ledsen" ut.

annzoo
0

har han tratt? slickar han sig? hur ser såret ut?

[cicoccabim]
0

Håll koll på såret så att han låter det vara i fred - lite tvätt över såret är normalt. Jag har själv honkatt, så jag vet tyvärr inte mer än så. 

Det kan ta några timmar för lugnande att gå  ur kroppen, så än så länge är verkar han inte bete sig onormalt.

Uppkatten
0

En av mina kattpojkar som jag hade för länge sedan blödde droppvis ngt dygn efter kastrering. Om det är normalt eller inte vet jag inte, men han fick inga som helst problem eller besvär av det utan allt gick bra. Sannolikt ringde jag veterinären och frågade om det var OK, men det är inget som jag minns i detalj så här långt efteråt. Är du orolig så ring någon jouröppen veterinärmottagning eller ring till Agrias telefonveterinär. Agrias veterinär kostar typ 60:- att ringa till, det kan det vara värt om man är orolig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mona22
0

Det kan ibland komma någon droppe blod men det är oftast ingen fara. Ser du att det blöder mycket så bör du åka in.

Meduza_
2

Tusen tack för era svar! Det blödde bara lite, typ de som syns på bilderna och nu ser det så fint ut! Han har slickat lite på sin förlorade manlighet och sett lite ledsen ut, men nu lämnar han det ifred! Pigg och glad som vanligt, äter å dricker som han ska. Mammahjärtat här sjåpar lite väl mycket, men bättre det än att kanske missa något allvarligt :)