kompisens katt håller på att är blind
troligt vis av dåligt torfoder säg inte att jag sakll pratta med han försökt men vad skulle ni göra han bara säger den vill inte åka till vetinären i bur jag försökt prattta med han! Erbjudet mig ta med katten till vetinär då skall jag ej läga mig i hoppas ni vilöl kattens bästa
Jag förstår inte riktigt kopplingen med torrfodret? Hur vet ni att katten håller på att bli blind? Hur märks det?
Inga katter vill väl åka till veterinär men ibland så är det ett måste. Snällt att du har erbjudit dig att ta dit katten.
/Maria
Aldrig hört en katt som skulle ha blivit blind pga dåligt torrfoder.
Hur vet du att katten håller på att bli blind?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1 o 2 jag mistänkte att det var på grund av fodret torrfodret
jo man ser att hon håller på att blir blind på grund av hur ögat ser ut hon ser bara saker från vänster sida mm
#3 Fast starr och sånt kan de få ändå. Tvivlar starkt att det beror på torrfodret.
"fodret torrfoder" säger ingenting, finns massvis med olika märken på torrfoder.
4 okej ja du tänkte bara så att det var icas basic han använder litte kött o mycket spanmål
#5 Jag tänkte? Nej jag har inte tänkt på Ica Basic?
Som sagt jag tror snarare det är en skada eller att katten helt enkelt fått t.ex starr. Det kan de få oavsett fodret.
Hade det varit på grund av maten tror jag båda ögonen hade drabbats samtidigt. Exakt hur ser ögat ut? Tycker du ska fortsätta prata med ägaren och tala om att katten borde till en veterinär. Faktum är att din vän har skyldighet att se till att katten blir undersökt "9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077)." ( http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Djurskyddslag-1988534_sfs-1988-534/ )
grumligt man ser knappt purpiler jag prattat masor av gånger anmält till länstyrelsen som tar anmälan men gör inget
Okej, det låter som starr men jag kan inte mycket om ögon. Och tyvärr så kan länsstyrelsen vara sega på att reagera. Men vill din vän inte åka till veterinären för att han inte vill stänga in katten i bur eller har det med pengar att göra?
9 ej stänga in i bur pengar säger jag kan jag låna han
Jag har haft katt som varit vansinnigt rädd för kattbur. Han klöste i gallret så att han blödde i klorna t.om😕 Ett par gånger åkte vi med honom lös. Min man körde och jag hade honom i en i famnen invirad i en handduk. Han hade sele och koppel på sig.
Jag hittade sedan en "mjuk" väska med ett nylongaller och den gillade han bättre.
Man måste ju bara iväg ibland.
/Maria
11 jo men han vägra och vad skall jag göra
#12 Kompisen eller katten?
/Maria
#12 Du kan inte göra mer än att anmäla till LS och prata med kompisen, tyvärr
Är det starr så lider ju inte katten av någon smärta men det är ju jobbigt för katten ändå. I vilket fall så borde katten undersökas för att se om det finns något att göra.
/Maria
14 gjort men det gör mig så ont
#16 Jo vet att du gjort det och förstår att det gör ont för dig
Jag förstår också att det gör ont för dig men det enda du kan göra är att erbjuda dig att hjälpa till och att tjata.
/Maria
Har du nämnt för vännen att det finns bilselar? Man sätter en sele på katten som man sedan klickar fast i sätet precis som ett bilbälte. Katten sitter säkert men är inte instängd.
Som jag förstått det handlar det om pengar?
20 alltid pengar jag erbjuder mig att betla