Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 14389 ggr
SvonN
0

Vad menar min katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt pratar väldigt mycket.

Som när jag ropar på han då jamar han. När han ser mig så jamar han och ibland så kan han bara börja tok jama i ett annat rum så då springer man dit för att se vad som har hänt och så slänger han sig framför mina fötter och lägger sig på sidan.

Då brukar jag klappa han och då blir han tyst. Och när jag sedan går igen så börjar han jama.

Och han brukar komma jamandes till mig när jag ropar på honom.

Varför pratar han så mycket? Är det något han saknar?

Tacksam för svar.

[ingvarisbjorn]
0

Det verkar som att han ropar på dig, han "svarar" och kommer när du ropar på honom, och när han ropar från ett annat rum kanske han vill ha lite uppmärksamhet och kel, eller så kollar han var du är? En av mina katter beter sig på liknande vis. Hon brukar jama när hon vill bli klappad eller ha mat, eller bara kolla vart vi är - då jamar hon, vi svarar, och då kommer hon och hittar oss Glad

Vissa katter är ju pratigare än andra, själv tycker jag det är väldigt sött när de "svarar" om man säger något Skrattande

SvonN
1

Haha ja, han är så söt :). Han sover också BARA på min sida och mitt täcke. Sticker det ut 5 cm från mitt täcke så lägger han sig dit. Även om min pojkväns täcke skulle täcka hela sängen förutom dom få centimetrarna. Finns mina kläder på en stol eller liknande så lägger han sig där. Han kanske gillar mig..? FörvånadGlad

Lusthan
0

Har en döv hona som gör så. Hon kan ibland börja skrika i nått rum och då kommer gärna en av hennes kompisar dit och undrar vad hon vill egentligen. Jag har också en hane som pratar mycket. Han sitter gärna utanför dörren när husse är på toaletten och skriker… Vill att husse ska komma ut antagligen. Han gillar inte stängda dörrar den kissen.

[Highonbluetomorrows]
0

Mina katter sitter ofta och ropar på varandra om de är i olika rum, dock inte med jamanden utan med små kuttrande ljud. När min äldre katt vill ha uppmärksamhet så sätter han sig i badkaret (av alla ställen) och jamar som en tok, men det har hänt väldigt sällan - eller kanske aldrig (?) - sedan vi skaffade en ny katt, varav jag drog slutsatsen att det faktiskt handlade om uppmärksamhet och inte var exempelvis ett rop på vatten…

Det du gör när du kommer till en katt som jamar, är att betinga jamandet så att det för katten blir lika med att du ska komma :). Inget fel med det, om man orkar med att katten jamar mycket. Hon vill helt enkelt mysa lite! Och vi är ju katternas tjänare så givetvis är det vi som ska komma till dem i stället för tvärtom ;)

Mona22
0

Han vill ha uppmärksamhet. Har 2 likadana busar härhemma. De skriker allt de kan tills man kommer till dem.
De har en lindade runt deras tassKyss Man är ju en betjänt åt katter.

Halvdansken
1

Vår ena har ett fullständigt genomträngande ylande, som han använder när han kommer in. Vi svarar "Här Elvis, vid TVn"  (jojo… vi vet… Skäms) och så kommer han dit och ska klappas en stund.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

pebb
4

hundar har ägare, katter har personal…

Skulle som resten här tippa på att han vill ha uppmärksamhet och det är ju mycket bättre att du kommer till honom eftersom han råkar vara på rätt plats medan du är på fel Flört

terpichore
1

När jag var liten hade min familj en Russian Blue som pratade mycket, och som man också förstod vad hon sa :)

Man hörde att jaha, nu tycker hon att det är för lite mat i matskålen, vill vi att hon ska svälta eller?! Nu ropar hon efter min mamma för att fråga var hon är, nu berättar hon om sin dag i mammas knä och nu hälsar hon på henne när hon kommer hem (Hon var väldigt mammakär :P)

Hon kunde muttra surt om vi släppte in en besökare hon inte hade godkänt i HENNES lägenhet och om vi inte gjorde som hon ville.

En gång renoverade vi köket och då mamma inte var hemma kom katten fram till mig och man kunde riktigt höra hur hon berättade hur FASANSFULLT det hade varit, hur de hade ignorerat henne när hon skällde på dem och hur de hade stökat till och låtit i HENNES lägenhet! Varför var de här? Kasta ut dem, bort med dem!

Du ska nog vara glad över att du har en katt som vill prata med dig, och se om du kan lära dig att förstå vad det är han försöker säga :) Dock är det sällan som katter är riktigt så tydliga som min barndomskatt, vad jag förstår så är det mer raskatter som är kända för att vara pratsamma som beter sig så :)

Delfinen
0

Har också en katt som jamar. Dock började han med det först efter att hans bror gick bort för 2 år sedan. I början trodde jag att det var brodern han letade och ropade efter men vet inte säkert längre. Kanske det är så och att han aldrig lär sig att han är själv numera.

Har funderat mycket på detta och vad det annars kan bero på, har dåligt samvete för jag inte förstår vad han vill. Han jamar sällan om han är i samma rum som jag. Jag svarar och lockar på honom, han kommer en kort stund, för att sen återvända in i ett annat rum och börja jama igen. Ibland kan han göra så när han inte har fått som han vill. Och han är expert på att passa in tiden och börjar lagom som jag är på väg att somna och jag vaknar med ett ryck. Sen är han tyst tills jag är på väg att somna igen ha ha.

[Thiah]
0

Min stora katt pratar hela tiden och han har lärt lillan att prata. Hon förklarar ofta hur hemska vi är som inte låter henne får maten hon vill ha, när hon vill ha den…

Hankatten vill oftast ha uppmärksamhet och kärlek när han jamar.

Ganska sött är det men ibland så otroligt irriterande Flört

pirri17
0

Min stora katt vill komma in när jag sitter på toa och jamar utanför och han får komma in. Rädd för dammsugaren! Men måste städa! Då gömmer han sig under filten i sängen! Han ligger i köket på bordet och jamar/ropar på mig när jag är i vardagsrummet. Han tycker att han är en stor katt (vuxen). Och om jag vill lyfta upp han tycker han (jag är ingen bebis! )

Brunett

LadyBrrr
0

Har också en väldigt pratglad kisse. Ofta vill han ha uppmärksamhet eller komma ut på balkongen. Han brukar även gå fram och tillbaka och smålåta lit . Har slutat svara i hopp om att det får honom att sluta jama så fort han vill nåt, han har nämligen börjat jama på nätterna. De andra katterna bryr sig inte så mycket. Om du får reda på vad de vill tar jag gärna del av den informationen ;-)