Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1204 ggr
NordicSunset
0

Vad kan det vara?

Hej! I torsdags så hände något konstigt. Min katt brukar alltid komma in kl 6.00 på morgonen, men i torsdags så gjorde han inte det. Men han kom in senare på dagen och var helt frisk. På fredagen vaknade jag och mamma berättade att Kimba (min katt då) hade börjat jama och morra jättekonstigt, aom han aldrig brukar. Han hade även kurat ihop sig och han kunde knappt gå. Så mamma och pappa öyfte upp honom och han hade riktigt ont så det han gjorde var att krypa under sängeb, och han jamade helt hjälplöst. Mina föräldrar ringde veterinären och de pratade, sedan efter ett tag så blev Kimba bättre och slutade morra och kunde gå bättre. Egentligen skulle han varit kvar inne, men det hände en hel del och han lyckades gå ut och var kvar utomhus tills fredag kväll. Då kom han tillbaka och han kunde gå osv, men han kurade fortfarande ihop sig. Han drog liksom in bakbenen. Nu är det fortfarande så, han drar ihop baktassarna när han går och när han ska hoppa upp på soffan t.e.x vibrerar baktassen . Nu satt vi vid soffan och mamma kände en knöl på honom, så imorgon ska han till veterinären även fast han når bättre. Vi pratade även med veterinären på fredagen och de hade ingen aning om vad det kunde vara. Frågan är, vad tusan kan ha hänt? När min pappa släppte in honom på torsdagen så mådde han bra. Han gick och la sig på soffan och sedan när han skulle komma upp för trappan så började han halta och morra. Så han har varit inomhus hela tiden. Det konstiga var att han inte kom in på morgonen som han alltid brukar göra. Har någon nån aning om vad det kan vara? :/ Nu vet jag med 100% säkerhet att vissa moralmänniskor kommer skriva att jag och min familj är dåliga kattägare som inte åkte in tll veterinären med honom direkt och varför vi släppte ut honom osv osv. Så nej tack, ni behöver inte skriva om ni inte har något snällt eller något bra att skriva.

Be the best version of you.

• Zoella
[TanatosNyx]
1

Väldigt svårt att gissa, men två tankar i min oerfarna skalle som fladdrar förbi är problem med kisseriet eller att han blivit påkörd (och det kan förklara hans sena hemkomst). Det behöver ju inte varit en stor smäll för att det ska komma surt en stund efterpå.

Carrosh
3

Katter är väldigt duktiga på att dölja att de mår dåligt, och duktiga på att agera som vanligt, just för att inte visa sig svaga inför andra (både andra katter, andra djur och människor). Att katten börjat vara normal igen behöver inte betyda att han/hon mår bra, så jag skulle nog råda er att ta katten till veterinär för att göra en koll, för att vara helt säkra.

Lycka till och hoppas kissen blir bättre! :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Mysan_
2

Min kompis katt blev det också sånför en gång, men han låg och durrade och morrade hela tiden. Vad vi gjorde då var att ringa veterinären och så fick katten komma dit dagen efter. Vi trodde han blivit påkörd eller så, men om jag inte minns fel så hade han fått ett bett. Kanske av en orm? Men nu mår han i alla fall bra. :) Hoppas det går bra för kissen! :)

IceJossan
2

Har han blivit biten kanske? Med tanke på knölen. Eller blivit påkörd? Eller har han förstoppning (också mycket smärtsamt och farligt att gå med)?

Åk in med honom till veterinären ni om han inte mår prima bra än, för att försöka hitta något och om man kan hjälpa honom!

NordicSunset
1

Vi tänkte också på ormbett, men veterinären sa att det inte var möjligt nu på året. :/ Och ja, jag vet att de är bra på att dölja det men man ser tydligt på honom att han mår bättre. När han morrade sådär konstigt och man såg hur hjälplösa hans ögon var så mådde han dåligt, men nu när han ligger på soffan och sover så ser man att han mår bra. Det är något jag ser på honom. :) Men vi ska som sagt åka in till veterinären med honom!

Be the best version of you.

• Zoella