Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 845 ggr
[nettaahs]
0

mobbing bland katterna?

Hej! Upplever ni nån gång att en katt mobbar de andra? Jag har en hankatt på 1,5 år som jag skaffade som sällskap till min honkatt som nu är 4,5 år. Tidigare har hon alltid varit boss, satt både hundar och katter på plats. Dock verkar detta har vänt. Hon har alltid sagt ifrån tidigare, men inte mot min hankatt. Är det en rangordning som uppstått? Alla katter har en varsin skål, men sitter Bebis (honkatten) och äter vid en skål så ska han prompt dit och äta ur samma skål. Är hon på toa så smyger han på henne, ibland skrämmer henne mitt i. Leker vi så är det han som kommer och tar hennes leksak. Det spelar ingen roll om min sambo leker med honom samtidigt, det hon har ska han minsann ha. Det jag blir mest förvånad över är att hon inte säger ifrån vilket hon alltid gjort mot alla. Jag får till och med vakta dom när dom äter för att Bebis ska få äta så mycket som hon känner för utan att behöva bli bortknuffad. Är detta ett sätt för honom att visa att det är han som bestämmer? Jag kan bli riktigt irriterad på honom ibland då hon aldrig får vara ifred.

Maria
0

Jag funderar på om det inte kan vara tvärtom.

Den dominerande katten låter den andre hållas och väntar med att äta och liknande.

Jag har hemma mycket bestämd 12-årig hane och en 1, 1/2 årig unghane. Den gamle är "kungen" helt klart😉 men när det kommer till lek och mat så viker han undan för den lille och går och äter i lugn och ro när den lille är klar. Den lille vill också gärna äta i samma skål som gamlingen men han viker undan och väntar.

Jag har tolkat det som ett dominansbetende att vika undan för vissa saker.

/Maria

[nettaahs]
0

#1 Oj, den tanken har aldrig slagit mig! Han har ju vart med sedan 12 veckor, och då tog Bebis an sig honom som om han vore hennes egen. Det kan ju ligga nånting i det du säger! :)