insektstokig katt
Jag tog med katten ut på selepromenad så här på eftermiddagen, och det är mörkt ute….. hon älskar alla sorters av insekter (bland annat fångade hon en humla det första hon gjorde när hon fick komma ut i våras…. hon såg ut som Mike Tyson hela dagen, stucken i båda kinderna, stackarn- hon har lärt sig att dessa fångar man inte- dom drämmer man till med tassen istället!😎) och blev minst sagt lycklig när det fanns massa malar(?) som samlats kring gatlyktorna. En timmes jakt måste ha gjort stor skada på den populationen. Hur är era katter och insekter?
Haha, jag kan de det framför mig😃
Våra två katter har en inhägnad trädgård och insekter är kul. Framförallt fjärilar men Lakritz tog en geting i somras och blev stucken i nosen och såg ut som han lagt in en stor prilla.😉
Pappa långbenspindlarna är också poppis.
/Maria
Min lilla hona fångar gärna insekter, men bara om dom flyger. Spindlar och liknande är alltså ointressant om dom inte är väldigt stora.
Om det är en insekt i fönstret eller taket som hon inte når, så kommer hon och hämtar mig. Då får jag antingen slå till insekten lite löst med flugsmällan så den hamnar på golvet eller försöka lyfta upp henne så hon når. Se förmodligen lite roligt ut när jag springer omkring med katten i famnen för att hon ska fånga flugan, haha (;
//Jessie
Min katt gillar att jaga insekter och spindlar, tycker det är jättekul att bolla dom med tassarna. De får inte vara för stora eller för snabba bara. När hon väl fått fast dom så börjar hon slicka på dom tills dom slutar röra sig. När jag hittar dom så brukar de alltså ha drunknat i en pöl med kattsaliv. Den enda insekt jag sett henne försöka äta var en nyckelpiga, men de har ju en försvarsmekanism i form av äckligt kiss som Kitty fick i munnen och då spottade hon snabbt ut nyckelpigan och jag kunde släppa ut den igen.
Stora flugor, harkrankar och nattfjärilar är mumsfilibabba och jättespännande tycker mina katter. Av erfarenhet verkar de med stigande ålder få viss respekt för gul-svarta surrande insekter, dessa är spännande, men man tittar bara på dem med kisande ögon.
Sajtvärd Katter iFokus
Flugor är nog favoriterna här. Vet inte hur många krukor som har fått sätta livet till… Allt som rör sig är jättespännande, myror, fjärilar, flugor, spindlar ja you name it. Är det något som kryper på golvet så sätter de sig bredvid insekten och duttar med tassen på den tills den slutar krypa. Sen slutar katterna tills den fortsätter krypa och gör samma sak igen :P
Enda interna som familjens katter jagar är malar och harkrankar (speciellt kul är det nattetid då man rusar över folk som sover och väsnas) Getingar, bin och humlor etc är dom också nyfikna på med de får dom sällan en chans att ge sig på i och med att vi alltid är snabba med att släppa ut flygfäna när dom tar sig in.
Min katt gillar också insekter. Hon är innekatt men ibland händer det att dom kommer in några på sommaren eller hösten. Hon älskar att fånga insekter med tassarna och sedan skynda sig att äta upp dom. Insekter är mums tycker Mysan!
min gilla med insekter typp bålgetingar fluggor mm
och ödlor