Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 726 ggr
Meduza_
0

Börja lite smått med BARF...?

Hej! Har en 5 månaders kattunge, han äter i dagsläget Orijens cat&kitten och Bozita kitten.

Han är jättefin i både hull och päls och verkar må bra av maten han får, pigg och glad helt enkelt…, men jag är lite sugen på att låta han få prova på ett rått kycklingben eller liknande. Dock så är jag livrädd att han ska bli dålig i magen och att det ska börja krångla.

Hur vänjer jag in honom på den här maten, och vad mer än rå kycklingben kan man ge? Är det någon risk att han får i sig dåliga/farliga bakterier genom den dåliga maten?

kigon
0

Du kan i princip ge allt möjligt som går att hitta i affär förutom lever (risk för överskott), rekommenderar hjärta! Riktigt bra för katter och brukar finnas på t.ex. ica =) Så länge du inte ger för mycket för länge utan bara smått provar är det ju inget problem, om du vill ge mer får man göra det enligt ratio-tabell…

Att blanda rått/torrfoder är inte alltid rekommenderat då vissa djurs magar inte klarar av det (de smälter olika fort samt lite annat smått o gott) men jag skulle bara rekommendera att skära en liten köttbit och se om hon vill äta det och sedan se hur hon hanterar att få kött kanske 2 måltider i veckan eller så! Nötfärs brukar vara poppis… 

Ben brukar man få "lära" dem att äta ben, skulle nog vänja henne vid rått ibland och sedan vänja vid ben så hon inte ratar benet pga att det är rått 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.