Katt vill inte riktigt äta
Hej! Jag har en katthona, som alltid varit glad i maten och haft en s.k. "kraftig benstomme" på 11 år som är tveksam till maten. Och jag har miljoner frågor i mitt huvud!!! Varning för lång och möjligtvis osammanhängande text, ber om ursäkt för det i så fall..
Jag har mina misstankar lite kring varför… för några veckor sedan var vi tvungna att säga farväl till hennes "enda" kattkompis här hemma (har även två andra som hon inte fungerar lika bra med) - vilket har resulterat att hon fått "flytta in hos mig" speciellt på nätterna vilket har gjort henne till en mycket gladare, gosigare och lekfullare katt än någonsin. Där har hon "eget space" med sovplats vid min huvudkudde, mat, vatten och låda. Kan hon sakna sin kompis med "mat-vägran" trots allt - även om hon annars är piggare och mer social nu?
Vi har i samma veva köpt light-mat (eftersom både hon och en till katt var så tjocka)… Till en början åt båda maten glatt men nu verkar de inte lika pepp på det. Tanken var ju såklart att de skulle sakta men säkert övergå till normalvikt men eftersom jag inte ser henne äta börjar jag direkt bli orolig.
Jag provade, för att locka henne till att äta något över huvudtaget, genom att ge henne lite smakprov på annat såsom skinka osv. som hon älskar i vanliga fall. Direkt när hon fick lukta på det fick hon kväljningar… Vi har en annan katt som äter specialfoder, som även katten som matvägrar annars älskar att försöka sno i vanliga fall men visar inget direkt intresse för det heller - förutom blötfodret där hon slickar av såsen och lämnar bitarna kvar. Varningstecken! Annars verkar hon extra intresserad av färsk köttfärs - är det något att ge nu för stunden när hon inte vill ha knappt något annat?
Aldrig varit med om det här förut och undrar ifall övergången från den feta-goda maten som gjorde henne fet till en mer light-variant att hon börjat svälta sig själv? Har övergången gått för fort? Jag blandade ut maten i övergången mellan fodren och hon verkade ju tycka om maten den första tiden, men vet inte ifall jag ska byta tillbaka till gamla maten eller ifall jag helt enkelt behöver åka in med henne (vilket känns som en självklar grej?).
Som sagt, hon är pigg, glad, dricker vatten. Har sett henne kissa (utan problem) men inte ännu sett henne bajsa… Hon har inte ont på kroppen när man känner på t.ex. magen osv. Hon är nu normalviktig men är rädd att det ska fortsätta med det här beteendet. Jag vet ju att det kan gå fort när de inte äter.
Jag börjar fundera på en massa saker, sörjer hon? Känner sig mobbad av de andra katterna p.g.a. ensam efter kattkompisen? Är det fel på maten? Mask i magen? Ont i tänderna?
Jag förstår såklart att ni inte kan veta de svaren men undrar om ni varit med om något liknande - och hur gjorde ni då? Jag vet att man inte ska vänta mer än ett dygn efter att hon inte ätit (?) men hur mycket menar man då - hon äter små mängder ifall jag lockar henne att äta men ser henne inte annars äta.
Man blir bara så orolig och vet inte riktigt när det är dags för veterinären. Ge mig en spark i röven i fall det behövs! Tacksam för svar!
Om det varit min katt så hade jag definitivt sökt veterinär i det här läget och mot den bakgrund som du beskrivit. Din katt är elva år skriver du, och i den åldern är det inte helt ovanligt med sjukdomar såsom t ex njursvikt (vilket bl a brukar ge viktnedgång, dålig aptit, dricker extra mycket o s v). Vid flera av de här sjukdomarna finns det behandling att sätta in OM man kommer in i tid med sin katt. Därför skulle jag inte avvakta. Katter är bra på att dölja sina symptom, därför ska man alltid ta symptom på stort allvar. Svält eller snabb viktnedgång är aldrig bra för katter, bl a levern kan bli ordentligt dålig (i värsta fall ett livshotande tillstånd) så har katten gått ner mycket i vikt på kort tid eller om hon äter minimalt så bör hon till veterinär snarast. Man ska aldrig behöva truga en katt att äta sin vanliga mat, då är något allvarligt fel.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tycker också du bör besöka veterinär. Vad gäller lightfoder så är de oftast full med spannmål, bättre att ge ett vanligt torrfoder som är spannmåls fritt och med mycket animalier. Blötmat är ju bäst jämfört med torrfoder, men i och med att dina katter inte är så förtjusta i det..