Vilken ras liknar han?
Jag har en huskatt som är helt fantastisk. Jag undrar vilken/ vilka raskatter han kan liknas vid temperamentsmässigt. Ideer? :) Han är med mig överallt, han är under 2 år och lugn som en filbunke men busar om jag bjuder in. Inte så mycket på egen hand. Han möter mig alltid i dörren när jag kommer hem. Det bästa är att vila på mattes mage. Han blir mer än gärna buren på och största vardagsbekymret är att klippa klor för att det ska gosas och spinnas i alla lägen.
Mvh Ellenfyrkant
Omöjligt att svara på när det kommer till huskatter
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#1 Vad är det omöjliga i att hitta en raskatt som liknar min huskatt temperamentsmässigt? Självklart är alla katter individer men det brukar ju finnas rastypiska drag att utgå ifrån.
Mvh Ellenfyrkant
#2 Sånt är väldigt individuellt och passar in på flertalet raser även bara enskilda individer. Och som du beskriver tycker jag passar in på många huskatter och raskatter.

#3 Då har du kanske många raskatter att lista istället? :)
Mvh Ellenfyrkant
Låter som mina två huskatter, det är inget rasbundet beteende utan individuellt som kan förekomma hos alla raser och huskatter.
Men visst finns det raser som sägs vara generellt extra sällskapliga, Birmor till exempel. 🙂
Låter som två av mina husisar 🙂
Man kan inre beskriva något när det gäller huskatter. De är unika i sitt utseende och temperament och beteendet låter som en typisk "katt" och utskiljer ingen specifik ras. Katter delas in i "mindre aktiv" och "mycket aktiv" inte som hundar där man kan utskilja massor i temperament och utseende.
Vi har huskatter här hemma med samma beteende och många av våra vänner. De är som oss människor olika individer, vissa mer gosiga än andra

Okej! Jag är mest hundkännarna i grund och botten. Fast vad jag vet om raskatter tycker jag det är fel att säga att de bara är mer eller mindre aktiv. Finns ju enstaka raser som inte är särskilt sällskapliga, finns "plåster-katter", finns katter som påstås absolut vilja ha en kattkompis av lika sinne oavsett hur aktiv ägaren är med katten. Finns typiskt pratiga katter… Finns väl massor av fler typiska karaktärsdrag… Raskattsägare verkar ju kunna träffa katter eller läsa sig till vad som skulle kunna tänkas passa bäst in hos dem i alla fall. Jag uppskattar era svar! Jag tänker kanske för mycket hund. :)
Mvh Ellenfyrkant
#9 jo men själv tycker jag inte att du beskriver rastypiska egenskaper exempelvis kommer alltid till dörren tror jag mestadels beror på individ, ligga på magen på samma sätt är kanske exempelvis ragdolls som gillar att ligga bredvid och inte i knät etc. Men visst finns det egenskaper som raser är "kända" för.
Om du tror din katt har någon ras i sig så kan du kolla DNA hos vet så får de upp om det finns någon ras i den. Inte för att jag Skulle brytt mig om det. Och det är nästan omöjligt att säga om din katt är som en raskatt i tempramentet, eftersom det inte är en raskatt. Och sen kan flera kattraser ha liknande temprament. Det är som att jag skulle säga att min katt är en huskatt men är som en sån, sån och sån raskatt i tempramentet. Det kan oftast bli missuppfattningar. Och folk tror att du har en raskatt.
DNA test skickas iväg och de är inte speciellt inte pålitliga, är de inte för hund i alla fall.
#11 DNA-tester för ursprung kan bara visa är vilka föräldrarna är, men då måste man ha dna från troliga kandidater att jämföra med.
Sajtvärd Katter iFokus
Nä det är just de, är kattens föreldrar ingen speciell ras så liknar antagligen inte katten någon raskatt i beteendet.
Varför denna hysteri med raskatt eller inte raskatt? Var glad för din katt, oavsett om det är en huskatt eller en specifik ras! Utan stamtavla så går det inte att avgöra, och så fort man saknar stamtavla så räknas den som huskatt. Den är inte mindre värd för det! Så var glad och stolt över din fina huskatt! :)
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Men jösses, jag trivs med min katt som är ovärderlig i mina ögon. Jag vill hitta en modell som kan tänkas uppfylla en liknade plats i min vardag. Det är jättekonstigt för mig att ni drar slutsatser som att jag tror att han har raskatt i sig (vad nu det skulle ha för betydelse) eller utgår ifrån att jag tycker han är mindre värd för att han är husis. Skäms vad pinsamma förutfattade meningar.
Mvh Ellenfyrkant

#16 Är det en kompis till din katt du vill skaffa? Att du söker en raskatt som är avlad att vara på ungefär samma sätt som din katt?
Varför då denna hustru om villa raser som kan finnas? Var nöjd med huskatt
Om jag uppfattat TS rätt så vill hon inte veta om det finns någon ras i hennes befintliga huskatt utan vill hitta en ras som liknar hennes huskatt i temperamentet. Kanske för framtida kattköp eller av nyfikenhet?
Beskrivningen i sig tycker jag inte är särskilt specifik, men alltså en social ras helt enkelt.

#19, ja det är så jag uppfattade det också, och det är ju lika viktigt att veta om man redan har en raskatt och vill skaffa en till men av annan ras🙂
#0, Ragdoll kanske? De ska vara väldigt sociala, lugna (för att vara katter), och mer för att sitta i knät än att vara bredvid. Å andra sidan, om du har en knäkatt redan så kan en bredvidkatt vara ett bra komplement, så brittiskt korthår i så fall?
Svarar nu utifrån vilken ras jag tror är lik och kan komplettera den kisse du redan har🙂
Ragdoll är inte en sitta i knäkatt de är hellre brevid och vill vara där du är
Jag är av den uppfattningen att alla katter har olika sätt. Om man vill hitta en bra matchning till sin hemmavarande katt så kan man säkert få hjälp med vilken katt i en kull som kan tänkas passa. Så mitt tips är att du ser ut den katten du kan tänka dig och sen frågar ägaren/uppfödaren/katthemmet hur den är. Det är nog den lättaste vägen att gå. Alternativt ringer du runt och hör hur katterna de har är och sen tar ett eget beslut om kissen kan tänkas passa med den du har hemma.
#15 #18 Men skärp er!!! TS är väl bara nyfiken, precis som jag var och då fick jag höra "var nöjd med din huskatt", Det är väl klart att man är nöjd med sin katt, annars så skulle man ju inte ha skaffat den katten, eller hur? Hoppa inte på folk med era egna teorier som troligtvis inte är sanna. Det är ju ni själva som nedvärderar huskatter när ni säger så, som om ni tog det för givet att alla värderar raskatter mer än huskatter.
Dogs is my world ♥
#23 Håller helt klart med dig.

#21, det är inte vad jag har hört från de bekanta jag har som har ragdoll, men de är hela två, så jag kan mycket väl ha fel på den punkten🙂
Har 3 st här hemma ;)