Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2533 ggr
MelindaOhman
2014-11-11 22:08
0

Tips & råd tack

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Sedan min lilla Milla kom hem har hon varit så duktig, gått på lådan trots att hon aldrig gått på låda innan då hon bott på bondgård och likaså att vara inne.. hon har inte gnällt/pipigt alls vilket förvånar mig lite :P Hon är jättebusig och nyfiken på det mesta här hemma.. 

nu till min fråga.. Milla ska kastreras och veterinären har sagt att de gör de vid 6 månaders ålder (Milla blir 6 mån i slutet av feb).. ska jag hålla henne inne tills dess? Vi bor i radhus i en stor trea.

Mvh Melinda

-Sajtvärd på Virkning.iFokus.se-

Jessicahagstrom94
2014-11-11 22:13
2

Ja håll henne inne tills dess och även ett tag efter :) ska hon vara utekatt bör du vänja henne vid området först med sele ett par veckor/månader.

MelindaOhman
2014-11-11 22:27
0

Tack, då vet jag det :)

Mvh Melinda

sagan
2014-11-11 22:30
4

Absolut ska du hålla katten inne innan den kastrerats! Har du otur är hon könsmogen redan vid 4 månader. Sen skulle jag inte släppa ut en katt innan den fyllt ett år då det ofta är väldigt orädda och har inte hunnit mogna tillräckligt före det. Sele promenader tills hon lärt känna området är alltid bra. Kolla omgivningen tycker du det är ett säkert ställe för utekatt där du bor? Radhus då tänker jag bilar och mycket hus. Bilarna kan köra på liten misse, många hus kan leda till att kissen av misstag blir instängd. Kanske det kan räcka med selepromenader eller bygga en rasgård åt henne?

MelindaOhman
2014-11-11 22:42
1

#3 Ja släppa ut henne allt för tidigt skulle jag inte vilja heller.. på vår "gård" är det en bilfri gård och finns inte så mkt "bilväg" just där vi bor :) och här bor det även en jäkla massa katter :P och alla katter är jättegoa och snälla med varandra oxå.. Vi  har ju en stor uteplats men att bygga nått där vet jag inte :/ går nog ut med henne i sele då :)

Mvh Melinda

[cicoccabim]
2014-11-12 06:36
3

Ja, håll henne inne, eller gå ut i sele med henne, tills hon är kastrerad. Även om du inte tänker gå med henne i sele sedan är det oerhört praktiskt att ha en katt som är van vid det- det underlättar mycket vid veterinärbesök, besök hemma hos andra osv. Även bra vid långa bilresor!

Min blev könsmogen tidigt- 5 månader gammal, så håll ett öga på henne och se när något verkar vara på gång. Nu är din busunge född så att det är en ganska lång och mörk vinter de närmsta månaderna, så risken är nog mindre att hon blir könsmogen tidigt än om hon hade fötts okt-nov. Men när våren är på väg kan det gå fort!

Håller med #3 om "ett-års-gränsen". Kanske kan du ha henne ute fritt korta stunder när du är i närheten innan dess? Så kan du ge trygghet och ha lite koll på henne. Lär henne att komma när du ropar på henne (godis….varje gång hon kommer när du vill) så har både du och hon den tryggheten.

annzoo
2014-11-12 17:44
2

Håll henne inne tills hon är kastrerad och läkt. Passa även på att ID-märka henne i örat om hon är tänkt att bli utekatt om hon inte redan är märkt.

MelindaOhman
2014-11-12 17:58
2

Tack för era inlägg :) absolut ska hon id märkas med chip i samband med besiktningen :)

Mvh Melinda

sagan
2014-11-13 04:13
3

Många katter i ett och samma revir kan skapa problem. Er katt kanske inte blir väl mött som ny inkräktare och ytterligare en till att dela det redan fulla reviret med! Vill det sig riktigt illa kan katten bli skadad och även bortjagad. Något att tänka på!

ElinaPersson
2014-11-13 11:05
2

#7 rekommenderar dig att tatuera i örat OCH chippa + sätta halsband med kontaktuppgifter i en sån liten "cylinder" då jag själv har tråkiga erfarenheter om katter som blivit påkörda. De 3 påkörda katter jag tagit hand om *körde ej på själv och detta var sena kvällar* har ej vart öronmärkta och då måste jag börja leta efter någon med chippläsare (polis/veterinär). Polisen prioriterar inte påkörda katter och den kan bli liggandes bra länge innan någon bryr sig om att hämta in den till station för att kolla chipp, som då kan ha vandrat långt/gått sönder i samband med krocken (dessa gånger har jag själv hämtat min bil och kört in katten till station för att se om den är chippad, vilket de flesta ogärna gör eller kan sent på kvällen/natten när det kan ta ett par timmar). Är katten däremot tatuerad OCH registrerad i SSK *VIKTIGT! http://www.skk.se/djurid-katt/* så kan jag själv få fram ägaruppgifter direkt och ringa dig som ägare och förklara vad som hänt. Du slipper då oroa dig i flera dagar vart katten tagit vägen och det blir mycket lättare att identifiera att det är just din katt. Många okunniga vet inte vart de ska vända sig om de kört på en katt och den saknar halsband/tatuering i örat - då alla inte vet om att chipp existerar.

Säger som de andra, promenader med sele är verkligen att rekommendera om man inte vill eller kan bygga kattgård. Dessutom är det en mysig upplevelse tillsammans med sin katt! *Mina herrar både spinner, rullar sig av glädje och skuttar hejvilt - trots att de sitter fast i ett 5 meters långt flexikoppel* 😃

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Wony
2014-11-13 11:24
0

Vi lät vår katt Chili vara inomhus några veckor efter kastreringen, tror det var två. (Har för mig att honkatter tar mycket längre tid på sig att läka från en kastration, men vet inget om den saken)  Men vi bor i ett litet villaområde på landet, och hade gått på selpromenader med honom sedan han var stor nog att ha sele på sig. Kan verkligen rekommendera att vänja katten vid sele och koppel tidigt, det underlättar jättemycket. Även att gå promenader i området så att katten lär sig vad som är hemma, och att hitta hem. :)