Få två kattungar att bli vänner
Hej!
Jag har två små kisar här hemma som inte riktigt vill bli kompisar..
Vår första lilla kise har nu varit hos oss i snart tre veckor, (han är snart 15v gammal) han har tytt sig till både mig och min sambo och är en jättehärlig busig, kelig kise.
I måndags kom jag hem med en ny liten 12v kille, som var tänkt att bli hans buskamrat. De är ungefär lika stora redan, han är också kelig och busig, om än kanske lite mer "självständig" än vår gamla katt.
Han släpptes ut i sovrummet först men verkade så lugn och nyfiken så vi provade att öppna till resten av lägenheten/den andra katten. Den nya blev rädd för vår gamla katt och gömde sig i köket, vår gamla var nyfiken och ville fram och hälsa men den nya fräste och morrade så han vågade inte riktigt, vi provade lite bus och så men bestämde att den nya kisen var för osäker. Vi delade på dem och har nu haft dem växlande sovrummet och resten av lägenheten.
Provat ha den ena i buren och de får nosa men den nya har inte varit särskilt intresserad mest sprungit åt andra hållet.
Men nu har han blivit lite mer hemma och de har nosat genom dörren utan fräs, så vi öppnade för dem igen, det var relativt lugnt, vi busade lite och den nya var mest avvaktande medan den gamla busar loss. Lite små fräs från båda.
Så tog vi det vidare till vardagsrummet, då den nya efter en stund snabbt smög fram till den gamla för att nosa men då blev han så förskräckt att han fräste och slog med tassen (dock utan klor tror jag). Sedan blev det mer fräs efter en stund och de hoppade mot varandra två gånger, de rök aldrig ihop men det kändes ganska aggressivt??
De har ju inte riktigt hälsat ordentligt, känns som att båda tycker det är lite för läskigt…?
Vi hade tänkt köpa kompostgaller, och prova det där "feliway", men har också hört från en del att man "absolut inte ska ha kompostgaller"? Det är så svårt, det står ibland att man absolut inte ska låta dem "lösa det själva" ibland sägs det att det är bästa sättet spec. med kattungar?
Vi känner oss jättevillrådiga hur vi ska fortsätta?
Tänk om de inte blir kompisar? :(
De löser det skälva. Sånt här kan ta flera dagar-flera veckor innan de blir vänner så mitt tips är att låta dem vara och ta det lungt
De håller på att sätta rangordningen och då ska man inte vara där och störa. Gör man det genom att skärma av, stänga in eller gå emellan kommer de aldrig bli vänner
desutom du så kastera bägge snabbt