Innekatter sökes för studie! :)
Hejsan!
Jag heter Matilda Eriksson och läser master i Husdjursvetenskap på SLU i Uppsala. Till våren ska jag göra mitt examensarbete, som ska handla om katter! Så nu söker jag intresserade i Uppsala- och Stockholmsområdet (och där omkring) som kan medverka i min studie.
Jag ska titta på vad innekatter har för sig när de är ensamma, samt se hur de interagerar med sin ägare när hon/han kommer hem. Kravet än så länge är att katten ska vara en innekatt, dvs inte gå fritt utomhus (sele+koppel är ok).
Alla intresserade är välkomna att höra av sig, oavsett om man har en enda innekatt eller flera stycken! :)
Än så länge är studien bara i planeringsfasen, men det kommer att användas videokamera, kanske även en så kallad 'cat cam'. Filmandet kommer enbart att ske under ett visst antal timmar (ej bestämt), när ägaren INTE är hemma, samt bara under den första stunden när ägaren kommer hem, så det blir inget 'spioneri'. Troligtvis kommer du som ägare vara ansvarig för att starta och stänga av kameran, eftersom jag inte ska befinna mig på plats under studien.
Även om man intresseanmäler sig så har man under hela studiens gång rätt att dra sig ur den, allt är frivilligt.
Alla som är intresserade, eller har frågor, kan maila mig på maer0026@stud.slu.se , och du kan såklart även ställa frågor här!
Ps. Jag vet att det finns en hel del som har kommentaren "min katt sover nog hela dagarna så det är nog ointressant att titta på", men även om den sover så är detta ett resultat för min studie! :) Och en liknande studie på hundar visade att även de sover 92-97 % av tiden de är ensamma, så vad sägs om att vi kattmänniskor samlar ihop oss och bevisar att katterna är mer aktiva? ;)
Hoppas att ni vill vara med och medverka till en väldigt speciell, och första studien i sitt slag för innekatter! :)
Får man själv se inspelningarn och resultaten efteråt? Bor i Västerås, och skulle kunna eventuellt tänka mig ställa upp isåna fall.

Inspelningarna vet jag inte om det blir så lätt att dela med sig, det beror på om det finns något sorts program så att man kan skicka videon på ett enkelt sätt. Men själva studien är självklart öppen för alla att ta del av när den är klar! :)

Mina katter vill gärna vara med. Vi bor i Örsundsbro utanför Uppsala.
Stolt ägare till tre La permer
Låter spännande! Jag och mina katter finns också i "rätt" område, det vore förstås än mer intressant om man sedan fick se vad katterna gör när man är på jobbet.
Mina katter interagerar lite olika med mig när jag kommer hem, beroende på årstid, vad jag tar mig för när jag kommer hem o s v. Så här års kan de t o m fortsätta sova när jag kommer hem… spec. om jag går direkt till datorn…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kul att det finns intresserade kvar! :) Jag ska höra med min handledare om det finns någon möjlighet att dela med sig av filmerna till respektive ägare, men ifall det är tidskrävande får ni lov att vänta snällt tills jag har tid, eftersom jag har en deadline med arbetet. Och interaktionen katt-ägare kommer även det att fångas på film, eftersom jag ska studera deras beteende sekund för sekund så krävs det chans att kunna titta på det några gånger. :)

Puttar upp denna, söker fortfarande katter! :) Heja KattSverige, visa att våra katter är minst lika intressanta som hundarna när de är ensamma! :)