Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1165 ggr
Frickstickbrick
0

Min kattunge dog

Min älskade lille kattpojke på 5 mån dog i fredags. Han var en hittekatt som bott hos oss sen han var 3-4 veckor gammal. Världens gosigaste, busigaste och gladaste lille kille. Såg så fram emot hans första jul. Men natten till i fredags började han kräkas och jama. Försökte få i honom vatten men han svalde inte så det rann bara ut igen. Han kräktes upp vitt slem gång på gång. Veterinären röntgade hans mage men kunde inte se något fel. De öppnade honom och såg bara tecken på infektion i kroppen, annars var organen jättefina. Han skickades hem och dog efter två timmar. Sorgen och saknaden är fruktansvärd. Nu har vi börjat fundera på att skaffa en ny kattunge så småningom. Jag är bara så himla rädd att det här ska hända igen. Veterinären sa att det finns ett 50-tal olika infektioner katter kan få och att kattungar har svårt att klara av dem. Hur kan man skydda sin katt mot det egentligen?

[trazy]
2

vacinera de bland annat men 100% kan man aldrig skydda sig

beklaga det inträfade😕

[cicoccabim]
2

Usch! Sådant borde ingen behöva uppleva. Känner med dig, och minns min första katt som jag bara fick ha 2 veckor. 

Nu är jag inte expert på detta, men kan det vara så att kattungar som inte får växa upp med sin mamma de första månaderna är extra känsliga för infektioner? 

Vaccination är ju en viktig del, men om unge inte får det första skyddet av mammans mjölk kanske immunförsvaret inte klarar av många infektioner?

När du känner att du vill leta kattunge kan du kanske titta på kattungar som finns på katthem, som fötts där? Eller tagits in på hemmet med sin mamma tidigt i livet.

Marr
2

Jag beklagar verkligen sorgen, så lessamt!❤️

Det allra viktigaste är ju att kattungen får vara med sin mamma i 12 veckor. Först därefter har kattungen byggt upp sitt försvar tack vare moderns digivning. Antagligen hade inte din lille kisse detta helt utvecklat och kanske därför råkade så illa ut…kan ju vara så.

Så det viktigaste när man får en hittekatt är att den är tillräckligt gammal. Helst 12 veckor då. Jag fick själv ta hand om en liten familj på 3 veckor då deras mor blivit skadeskjuten😢. Hade tur med de kattungarna de blev vuxna och friska.

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Frickstickbrick
1

Tack för alla fina svar! Jag har aldrig tänkt på det där med mammans mjölk men det kan ju absolut vara så att det bidrog till det som hände. Tyvärr fick vi aldrig tag på mamman, kattkommando satte ändå upp fällor men hon dök inte upp. Nästa kattunge ska vi välja väldigt noga och den ska definitivt vara över 12 veckor och ha haft sin mamma under hela uppväxten. Vi ska också vaccinera den. Tack hörni!

[cicoccabim]
0

Hoppas att rätt kattunge dyker upp, när du är redo att ta dig an ett nytt busfrö!