Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2063 ggr
Opalen
0

Hane eller hona?

Jo till våren ska jag köpa en katt. Jag skulle vara tacksam om ni som är vana kattägare skrev lite om vilket kön som ni tycker bäst om. Tack så länge :)

MVH Lovisa och kaninerna.

[JeanetteK]
0

Det är svårt att säga tycker jag. Jag har fem katter - fyra hanar och en hona. Honan är lite mjukare i sättet än hanarna. När det gäller kastrering tror jag att det är lättare att kastrera en hane än en hona (åtminstone har det varit så förr). Min hona är 13 år så det är ett tag sen. 🙂

I mitt fall gillar jag individen och det har inte spelat någon roll vilket kön den har.

[sorbel]
1

Alla hanar som jag har haft har varit gosigare. Honorna har tyckt om att vara mer till sig själv men har ändå varit gosiga när de väl vill vara det.

Wellcraft
0

Föredrar hanar. Alla honor jag stött på har varit bitiga & riviga, lömska typ.
Våra hanar är både bit & rivfria, de har aldrig gjort någonting mot människor eller andra djur.
Dessutom är de keliga även om de är mycket försiktigare än honorna.

Men detta är min personliga erfarenhet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[trazy]
0

biligare kastera en hanne med

Opalen
0

Jo jag tänker också lite så.. Men våran granne har en hankatt, så jag tänker att man kanske ska ha en lite mer innekatt om jag ska ha en hane? Dessutom har jag faktiskt fastnat för ett speciellt hannamn, hehe :)

[[Rosmarmelad]]
1

Det kvittar, vi har en hankatt och en honkatt. De är lika keliga båda två.

[JeanetteK]
2

Om du ska ha den inne eller ute spelar inte könet någon roll. Om du tänker att du inte ska kastrera en hane och ha honom inne är det stor risk att han börjar kissa överallt när han blir könsmogen. Så att kastrera bör du göra hur som.

Opalen
0

Jo men jag menar grannen har ju en hankatt, eftersom hankatter har tendens att hamna i slagsmål så skulle jag själv nog ha en hankatt inomhus. Jag vill dock i vilket fall att min katt ska vara innekatt :)

[JeanetteK]
1

#8 Aha, då förstår jag! Trodde du menade att du kunde slippa kastrera honom. 🙂Det kommer säkert bli jättebra! 

Min lilla tjej Missan som alltså är 13 år är en riktig liten slagskämpe. De andra har respekt för henne kan jag lova. Jag tycker hanarna håller sig mer i skinnet än hon. 😂

Liten och söt, men skenet bedrar… hehe…

[trazy]
0

det med slagskämpa det är som vi mänskor en del har temprament

Maria
0

Jag har bara haft kastrerade hankatter och de har varit hur gosiga som helst.

/Maria

Fridaaaa
4

Hänger inte på könet utan individen 🙂
Visserligen dyrare att kastrera honkatter men sånt man får räkna med.
Jag har både hona och hane här hemma (självklart kastrerade).

Kön spelar inte heller någon roll om de bor inne eller ute. 
Anser att alla katter som inte ska avlas på ska kastreras för katternas skull. Honkatter löper ju = skriker samt jobbigt för dem. Hankatter börjar i regel skvätta = inte så kul.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[pimey]]
3

Honkatter skvätter minst lika illa som hankatter så kastrering av båda könen är nödvändig och speciellt huskatter då vi har överflöd av hemlösa ( ca 150 000)

catcult
3

Jag tycker att både honor och hanar är lika fina/mysiga/gosiga/fantastiska generellt. Min erfarenhet är att honor är något mer bestämda än hankatter, men skillnaderna mellan olika individer är större än mellan de två könen och därför skulle jag personligen aldrig välja katt efter kön.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

IceJossan
3

Jag brukar säga att honor är lite "mer" katt än hanar. Lite starkare åsikter och personlighet, tänker lite längre osv. Medans hanar är lite mer "go with the flow".

Men detta är en regel med väldigt många undantag. Men jag har jobbat på katthem i 8 år och ser ett tydligt mönster i att just honor ofta är mer bestämda och långsinta av sig :P

ElinLindberg
0

Jag håller med icejossan honkatter upplever jag har starkare vilja lite mer bestämda än hanar dock så skiljer det sig mer på individnivå. Som sagt så tycker inte jag man ska hänga upp vilket kön man vill ha, angående skillnaden i kostnad för kastrering så är det ingeting i långa loppet, min hanes första år har varit betydligt dyrare än honan så ett par hundra extra för en honkastrering tycker jag inte man ska ha i åtanke vid val av kön

mvhemilia
1

Hänger inte på könen, de alla har sina egna personligheter och viljor :)

Förlägen

Trollan92
0

Jag har fått uppfattningen att honor är bättre mus jägare :)

Fridaaaa
0

#18 Här är det tvärtom xD

Trollan92
0

#19 asså? De e samma för min mamma å svärmor, honorna är bäst å hanarna latar sig :p

Fridaaaa
2

#20 Min hankatts bror var också superbra jägare 🙂
Beror inte på könet utan individen  🙂

Trollan92
0

#21 Jo de är ju sant men hela familjen har upplevt att av alla kön på katterna vi å dem haft så är de bara honorna som är bättre :)

Fridaaaa
2

#22 Ja vad man upplever eller inte är ju annan sak 🙂
Inte personligen märkt skillnad på könen när det kommer till jakt i allafall 🙂

[trazy]
0

håller med 23 inviden aldrig märkt skilnad