Sibirisk katt ute?
Hej! Min familj håller på att diskutera om vi ska skaffa katt men det är en på vårat landställe som är allergisk så vi funderar på sibirisk katt. Men vi vill gärna ha en utekatt som ska få springa fritt ute, kan sibiriska katter göra det?
Och fungerar sibirisk katt bra att ha på segelbåt?
/ Sofia
Seriösa uppfödare vill oftast inte sälja sina kattungar som utekatter då en utekatt löper hög risk att skada sig av tex trafikerade vägar, andra djur, människor osv. Hur ni bor har stort avgörande om en uppfödare kan överväga att sälja som utekatt annars kan man gå med katten i sele eller bygga en rastgprd de mår de lika bra av och man skyddar katten med
Tror inte det spelar någon roll vilken ras det är om de blir överkörda av en bil😕
Personligen så säljer jag inte som utekatt av orsaker som jag anser är självklara o ovan redan skrivit. Som uppfödare av djur är det inte en cykel man säljer utan en levande varelse man vårdat i minst 12v o ofta har starka känslor för. Tror ibland inte köpare förstår det. Man önskar dem självklart ett långt lycklig liv. Jag har många som är intresserade av mina kullar men är väldigt noga vart de hamnar o stressar inte med det.
Rekommenderar trygg utevistelse som promenader i sele o att man nätar in sin balkong/altan, funkar utmärkt !
En av mina vackra Sibiriska honor på bilden.❤️
Den sibiriska katten är mycket social och är som en hund. Den älskar sin ägare och vill gosa mycket. Katten kan bli stulen eftersom den kostar kring 10.000 kr. Jag föreslår att om ni har ett landställe kan ni först visa den runt i sele och sedan låta den vara ute under uppsikt. Den är inte som en huskatt utan mer beroende av sin familj. Lycka Till med katt valet.
Okej, vi hade tänkt ha katten lös på landstället där det inte finns några bilar men vi får se hur det blir. Vi valde sibirisk katt eftersom det är någon på vårat landställe som är allergisk.
Bygg en kattrastgård i så fall, även om det inte är någon väg som trafikeras mycket så lär ju i alla fall ni och de andra åka där för att komma till stället ? för att inte tala om vilt som även de kan ta mindre djur däribland katter.
Sedan är det ingen garanti att den personen tål sibir även om de är "kända" för att vara allergivänliga men alla personer reagerar olika.
Även om katten kostar 1 kr eller 10.000 kan folk stjäla den ändå och katten kan springa bort, bli tagna av andra djur och en katt ska inte släppas ut innan den är kastrerad då risken är stor att en hona bli dräktig tidigt och hanar springer bort och pissa på allt så då måste ni ha den inne ett par månader tills den är kastrerad. Sedan är det inte 100% att ni tål katten bara för den är allergivänlig det är inga garantier.
Man kan ha en stolpe och koppel om det blir krångel. För mig blir det svårt att hålla katten inomhus eftersom altan står öppen. Mina barn går ut och in. Jag hoppas dock att slippa stänga in henne. Hade en innekatt i två år men eftersom hanvar så aktiv gick vi i sele många gånger och vi solade och hade picknic. Sedan gick det utmärkt. Kanske det är olika på olika katter. Hoppas dock att det går bra. Ska prova med stolpe. Introduktion är viktigt iaf. Lycka Till

#7 Det är inte tillåtet att ha katter bundna i koppel
Stolt ägare till tre La permer
Under uppsikt förstås.
Enligt paragraf 7 är det förbjudet att ha katten bunden både ute och inne. Att gå med katten i kopplet är helt ok. Vet tyvärr katter som dött genom detta trots att ägarna haft "uppsikt"
Spelar ingen roll om det är under uppsikt eller ej, det är fortfarande förbjudet.