Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1476 ggr
Sofia54321
0

Hjälp med ras

Hej! :) Jag skulle behöva lite råd. Min familj funderar på att skaffa katt. Vi vill gärna ha en katt som gillar att gosa men också kan busa och leka. Och en som kan vara utekatt. Och en som skulle gå att ha på segelbåt. Vi har funderat på birma och ragdoll men vi känner att vi vill ha en relativt korthårig ras.

Har ni något tips på en bra ras som skulle passa oss? Skicka gärna en bild.

/ Sofia

Whippet
0

Vanlig huskatt

I'm out Vilar huvudet i handen

Saffran0Spice
2

Siamese, Oriental, brittisk korthår, och bengal är några livliga - men gosiga korthårs kattraser =)

Whippet
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan visa en bild på min kompis katt :)

Sofia54321
0

okej, tack för alla tips! Vi vill gärna ha en knäkatt som gillar att sitta i knät och bli klappad. Vi kollade på brittiskt korthår men jag såg att de gillar att mer vara bredvid men inte i knät.

Caifig
5

Det finns ingen garanti att katten kommer att bli en knäkatt, oavsett ras :)

Cahira
4

Kolla katthem efter en individ som passar era önskemål. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

kigon
2

Jag tror ni kan kolla in er på vilken ras ni än gillar och kolla på vuxna omplaceringar, med kattunge så kan det väldigt lätt hända att den visar sig ha högre aktivitetsnivå och mindre kelnivå än vad ni önskar (även om ni väljer lugn ras), när man tar en vuxen omplacering så vet man mer vad man "får" kan man säga 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Linneahorse12
0

Vanlig huskatt/bondkatt, har alltid haft det och alla har varit hur mysiga som helst

Whippet
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Huskatt såg en jätttttttttee gullig idag med olika ögonsfärger och helt vit! 

Klicka på bilden så blir den på rätt håll! :)

Sofia54321
0

Okej, tack för alla svar!🙂 Jättegulliga bilder på katter😃

Belimas
3

Tänk på att många uppfödare är emot att deras uppfödningar får gå ute på fri tass, kan vara bra att ha i åtanke.

Jag skulle, i er sits, vända mig till ett katthem och kolla efter en passande där om det nu inte är jätteviktigt att det är just en raskatt eller om ni inte hittar någon som är villiga att sälja den som utekatt. Där ser ni hur katten är, om det är en kelig knäkatt eller en vildbas som bara vill leka och hitta på upptåg, om det är någon som föredrar att få gå ut en stund varje dag osv.

Sofia54321
0

okej, tack😃