Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 7695 ggr
[Golgadoth]
0

Hjälp med rasbedömning

Hej allihopa!
I morgon är det en vecka sedan jag hämtade hem en liten underbar kattunge vid namn Nicko som idag är lite mer än 3 månader.
Den tidigare ägaren vet ingenting om föräldrarna mer än att hon _tror_ att mamman är norsk skogskatt.
Många har kommenterat bilder på Nicko och sagt att han ser ut som en lokatt och russian blue. Har googlat lite, och efter att läst det upptäckte både jag och min mor att han stämmer in precis på russian blue.

Blå, silverskimrande päls som är otroligt len, ljusgröngrå ögon, tofsar på öronen, han är otroligt fäst vid mig, ligger gärna på mitt bröst, innanför tröjan eller jackan när vi är ute, han väljer själv om han vill lyssna när man ropar på honom, han är otroligt lekfull, typ helt överaktiv, tittar på tv som om han är helt insatt i programmet, han är dock långhårig som russian blue inte är (men det har jag läst kan vara en NEBELUNG?), han är väldigt smal/slank och har långa ben.
Han är otroligt smart också, och har kommit överens med våra tre andra katter (två hanar och en hona).
Han kan verka lite skygg ibland och gömmer sig ofta under soffan eller badkaret när han blir rädd, men så fort jag plockar upp honom spinner han som en gräsklippare..Han älskar att hänga efter mig, sitta på axeln eller armen eller då innanför tröjan och se på när jag gör saker, t.ex. häller upp kaffe, gör mat, sitter vid datan osv. Han har nu också börjat vara med vid diskning och kan ibland sträcka fram tassen och huvudet och låta han bli blöt.
En dag lekte Nicko med en råtta, och så tog han den i munnen och gick iväg med den och lämnade den till våran andra katt, precis som en hund, läste att det också är ett typiskt beteende hos russian blue.
En till grej är att trots att han har vuxit ifrån snuttandet så brukar han snutta på mitt finger ibland.
Har hört att russian blue ska jama mycket men Nicko jamar endast när han är rädd eller orolig, när han får sitta i buren.. Annars har han liksom en kuttrande läte, precis som en duva eller hamster.

När jag sedan tittar på rasen Nebelung, stämmer allting in ÄNNU mer, förrutom svansen, eftersom Nickos svans är väldigt lång och väldigt smal.

Länkar till några foton, och vill endast ha seriösa svar om ni tror, vet eller är helt säkra på ifall det är en russian blue, nebelung eller någon annan ras.

http://cdn06.dayviews.com/95/_u2/_u4/_u4/_u8/_u7/_u6/u2448762/48162_1332880915.jpg

http://cdn06.dayviews.com/96/_u2/_u4/_u4/_u8/_u7/_u6/u2448762/98945_1333013189.jpg

http://cdn06.dayviews.com/91/_u2/_u4/_u4/_u8/_u7/_u6/u2448762/24264_1333013087.jpg

http://cdn06.dayviews.com/99/_u2/_u4/_u4/_u8/_u7/_u6/u2448762/11413_1333013020.jpg

http://cdn06.dayviews.com/91/_u2/_u4/_u4/_u8/_u7/_u6/u2448762/38312_1333060330.jpg

http://cdn06.dayviews.com/99/_u2/_u4/_u4/_u8/_u7/_u6/u2448762/47335_1333100305.jpg

http://cdn06.dayviews.com/97/_u2/_u4/_u4/_u8/_u7/_u6/u2448762/40636_1333060099.jpg

http://cdn06.dayviews.com/95/_u2/_u4/_u4/_u8/_u7/_u6/u2448762/67294_1333234991.jpg

http://cdn06.dayviews.com/94/_u2/_u4/_u4/_u8/_u7/_u6/u2448762/65663_1333234884.jpg

http://cdn06.dayviews.com/94/_u2/_u4/_u4/_u8/_u7/_u6/u2448762/58434_1333190306.jpg

http://cdn06.dayviews.com/99/_u2/_u4/_u4/_u8/_u7/_u6/u2448762/72620_1333182337.jpg
http://cdn06.dayviews.com/95/_u2/_u4/_u4/_u8/_u7/_u6/u2448762/39990_1333182514.jpg

annzoo
21

katten är 100% huskatt…ser ingen raskatt i katten öht. Att de skulle vara NEBELUNG i rasen skulle vara otroligt för den finns ej i sverige

Jourhemmet
17

Din katt är ingenting annat en en söt huskatt. Så fort katten har liten aning längre päls så ska det vara Norskskogskatt med i bilden? Det finns massor med huskatter som liknar andra raser men som är huskatter.

Och alla katter som inte har en stamtavla är en huskatt.

Josefa
16

Följde ingen stamtavla med kattungen så är det en huskatt. Följde stamtavla med katten så står det på stamtavlan vad det är för ras på den. En katt blir inte automatiskt en ras bara för att den har likheter med en ras. Den blir samma ras som sina föräldrar. Har inte föräldrarna någon stamtavla så är de huskatter, och då blir ungen också en huskatt. Vet man inte vad föräldrarna är för något så är kattungen också en huskatt.

Men din kisse är jättefin.

[Golgadoth]
0

Mamman är ju en norsk skogskatt, då kan han ju inte vara en huskatt..?

[Emma--]
7

Med tanke på att uppfödaren tror att hennes katt är skogskatt så är den katten antagligen en långhårig huskatt. Eller är det eftersom alla katter utan stamtavla är huskatter. Chansen att russian blue är inblandad är liten, och nebelung ännu mindre misstänker jag. Du har en blå huskatt :)

[Emma--]
14

#4 rasen som finns heter norsk skogkatt (utan s) och då krävs det stamtavla dessutom. Huskatter kan ha lång päls och misstänker uppfödaren bara det så är det antagligen av någon sån anledning. Så mamman är en huskatt. Antar att hon inte vet vem pappan är då? Han är mest troligt också huskatt då största andelen av Sveriges katter är huskatter. Sen är alla katter utan stamtavla huskatter, oavsett blandning :)

teachingbirds
6

Det är en fin huskatt, bara av den anledningen att den inte har stamtavla. Däremot kan den självklart ha en viss del raskatt i sig, men om man inte vet till 100%, alltså har stamtavla på föräldrarna, så är det omöjligt att veta. Många fina huskatter som man VET inte har nån ras i sig, kan ändå se ut som det. Men de är lika fina oavsett!

[sakring]
16

Det faktum att mammna var norsk skogSkatt gör att det verkligen inte är en russian blue. Hade mamman varit en norsk skogkatt så hade det kunnat vara en korsning av detta men ingen rasren norsk skogkatt.

Raskatter får kattungar som tillhör den ras de kommer ifrån och de har stamtavla.  Norsk skogkatt kan inte få en russian blue.

Leta på stamtavla här på detta forum så får du en inblick i vad det är och vad en raskatt är för något.

Förmodligen så är det lika mycket raskatt i din lilla grå som i min som jag har på min Avatar. Jag vet inte vare sig hur mamma eller pappa såg ut men jag älskar henne för det. Hon är vaccinerad, id-märkt och kastrerad samt försäkrad. Jag råder dig att göra ssmma sak med din katt.

Det är en alldeles underbar huskatt.

[Highonbluetomorrows]
4

Vacker huskatt :)

Inte så vanligt med långhåriga/semi-långhåriga solida blå katter (eller vad det nu kallas)

OberonsMatte
13

Det är en väldigt vacker katt du har fått hem! Huskatter kan ju se ut precis hur som helst, och även om de ibland har något som påminner om en ras, är det alltid en huskatt när den inte har stamtavla. Din katt är en blå semi-långhårig huskatt.

Att en katt är värdefull visar man genom att vaccinera, id-märka, ägarregistrera, veterinärvårdsförsäkra och kastrera sin katt, så gör det om det inte redan är gjort.

Sajtvärd Katter iFokus

Thaeri
3

Blått är en väldigt vanlig färg även hos bondkatter (alltså den gamla svenska katten som funnits här i 2000 år och som inte har en droppe raskattblod i sig), och finns i de flesta raser, det är inget som är unikt för russian blue.

IceJossan
8

Eftersom han inte har stamtavla så är han huskatt. Har inte mamman stamtavla så är hon huskatt. En raskatt med stamtavla som paras med en utan stamtavla kan inte få raskattungar eftersom ungarna inte är renrasiga med stamtavla. Raskatt är liksom inget utseende i sig, det är en ras framavlad med nogrannt utvalda individer av samma ras som har stamtavla och som avlas mot utseende- och personlighetsmål.

Så stoltsera med din vackra huskatt istället :D

EddaM
5

Det finns inte så många ryssar i landet, och de bor alla innomhus vad jag vet. Och om man ser till huvudform, öron m.m. så är inte din lilla lik en ryss. Det finns flera raser som är helt blåa. Men de hålls innomhus de med. Som de skriver här så har en underbar blå vacker långhårig huskatt. Han är semi-långhår men när det gäller huskatter så delas de bara in i två grupper-långhårig eller korthårig. Jag har själv en väldigt vacker långhårig huskatt som vunnit mycket på utställningar. Men hon har ingen ras i sig ändå.

Blå är en vanlig färg men en solid blå utan vitt är lite ovanligare. SÅ GRATTIS till en underbar liten husis kille ♥

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Pluppis
3

Fin kisse :) Grattis!

En huskatt är en katt med flera raser i sig och alltså inte en raslös katt som jag tror någon skrev här uppe?

Och som flera andra har påpekat så är alla katter utan stamtavla en huskatt, även om båda föräldrarna är av samma ras och själva har stamtavlor. Det finns en del uppfödare som inte registrerar sina kullar och då blir kattungarna utan stamtavla och således huskatter.

Anledningen till detta kan vara att honkatten redan har nått maxgränsen för reggade kullar hos SVERAK men parat henne igen och då får inte kullen reggas eftersom det endast tillåts tre kullar på 24 månader.

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

[Golgadoth]
3

#8 norsk skogskatt mamma kan få en russian blue unge OM pappan är russian blue, visst inte renrasig, MEN den är då en blandning mellan skogis och ryss.

Jag vet vad en stamtavla är, och det är inte det att jag vill att Nicko ska va en raskatt eller så, utan vi är ju väldigt säkra på att eftersom hans mamma är en skogis och inte alls hade några färger som Nicko har, så måste pappan har varit russian blue liknande..
Bryr mig inte om ifall det kallas huskatt om man inte har stamtavla, för dom har ju fortfarande raser i sig även om dom är blandade.

Tack för gratulationerna och att ni tycker han är söt osv. :)

MonicaLagerquist
11

Nej en Norsk Skogkatt kan inte få en ryss unge även om pappakatt är ryss.Det blir korthåriga huskatter av den kombinationen.

Om det är så så måste ju min katt vara ryss eftersom att han är blå Eller?Fast på hans stamtavla står att han är en cornish rex.

Min La pernhona som är tickad kanelpadda är hon en orientalisk långhårskatt då?

Stolt ägare till tre La permer

OberonsMatte
4

#15 Jag tror att du måste läsa på lite om färg-genetik. Här kan du titta på en enkel tabell där f står för hona och m står för hane. Din katt är alltså en blå m, och som du ser finns det många olika färgkombinationer som kan få det resultatet i sin avkomma:

http://www.sequoyahs.net/fargutfall.htm

Sajtvärd Katter iFokus

Eine
9

#15 Det är bara dagdrömmar det där!  Katten är en huskatt inte ryss och inte skogkatt. Färg är inte det som avgör om en katt är raskatt,det är stamtavlan. En bok med flera generationer av den ras som katten är. Blandisar är aldrig raskatter och tur är väl det! Du kan fråga vilken uppfödare av raskatter,i hela världen,vi säger samma sak!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

OberonsMatte
10

Jag kan lägga till att båda föräldrarna måste vara långhåriga eller bära på långhårsanlaget för att kunna få en långhårig unge.

Sajtvärd Katter iFokus

Jina
16

Detta vet du:

Bägge föräldrar är eller bär på långhårsanlaget (dvs, pappan är INTE den ovanliga rasen Russian blue)

Mamman är svart eller blå eller skäldpaddsfärgad (eftersom din katt har grundfärgen svart och ärvt detta från mamman)

Bägge föräldrar är eller bär på dilution (ett anlag som krävs i dubbel uppsättning som bleker färgen, dvs svart blir blå)

Jina
8

Norsk skogkatt är en raskatt med stamtavla. Långhåriga huskatter brukar av någon anledning kallas norsk skogskatt (framförallt på Blocket). Notera skillnaden i stavning.

Thaeri
3

#15, alla huskatter har inte raser bakom sig.

Ta den nordiska bondkatten till exempel, dess förfäder kom här för 2000 år sedan. Raskattavel i modern bemärkelse startade på 1800-talet, de flesta raser reggades först i mitten eller andra hälften av 1900-talet.

Dog alla dessa huskatter i Sverige ut någon gång för 50 år sedan och ersattes med raskatter och blandingar därav? Naturligtvis inte, utan de här katterna utan rasinslag fanns kvar samtidigt som några började hålla raskatter parallellt med dem.

Så har det sett ut över hela världen, de ursprungliga kattyperna lever fortfarande kvar, sida vid sida med raskatterna, och det är inte raskatterna som är i majoritet kan jag säga. Sen ser ju dessa ursprungskatter olika ut beroende på var man kommer förstås.

Det man gjorde när man skapade raserna var att ta tillvara på det man gillade med de här olika kattyperna på olika platser i världen, siamesen kommer från maskade tempelkatter i Thailand, europén från den nordiska bondkatten, Maine coon från långhåriga bondkatter i Maine i USA, sibirisk katt från diton i Ryssland, norsk skogkatt från diton i Norge, och så vidare. Vissa behålls så nära ursprunget som det går, andra har man avlat på på ett sått så att utséendet har ändrats en hel del.

Sen finns det raser som bygger mer på en viss egenskap, såsom lockig päls eller nakenhet, och/eller har skapats genom att korsa existerande raser för at tfå grunden till det man vill ha och sedan har man avlat vdare från där.

Men fortfarande gäller alltså att alla huskatter inte är raskatter eller blandraser, det finns fortfarande de utan sådana i släktträdet.

Thaeri
3

Och dilutionsanlaget är då ett vanligt anlag hos bondkatter, vilket gör blå, crème och blåsköldpadda till vanliga färger, utan att katten har en droppe raskattblod i sig.

Blå är en av de absolut vanligaste färgerna oavsett ras eller brist på faktiskt, inte den vanligaste, men topp 10 är den lätt.

Enda gången man med säkerhet kan säga att katten har påbrå från någon annanstans än norden är om den är maskad, men det säger inget om hur långt bak i mammans och pappans släktträd detta kommer ifrån (kan bäras dolt hur länge som helst utan att visa sig), och det säger inte heller om det rör sig om raskatter, eller om huskatter importerade från ställen där maskning förekommer helt naturligt.

[Golgadoth]
1

Hej allihopa, tack för alla svar. Känns ju lite onödigt nu att ha skrivit detta inlägget när jag inte varit inloggad på ett så bra tag. :) 

Här har jag lite uppdatering. Har fått reda på en hel del om Nickos släktträd. Hans far är en RUSSIAN BLUE, och hans MORMOR är en Norsk skogskatt. 

Nicko blev väldigt mycket mer långhårig än vad man kunde tro, och tiden då han var liten gick otroligt snabbt!

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/602502_3904799699698_2040613340_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/72265_4254243995587_514994144_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/535657_4002439700637_686064524_n.jpg

Slänger in några bilder på honom, och passar dessutom på att berätta att hans mor detta året fick en till kull med kattungar (hans biologiska halvsyskon) som jag råkade se och genast föll för en liten kille. Min mor föll för en flicka i kullen som hon bestämde sig för att ta hem, och så blev det. Flickan, som heter Nimsi, ser exakt ut som Nicko när han var liten, fast med mindre ögon. Och Lucifer är sin pappa upp i dagen! Korthårig, med guldgröna ögon och väldigt smalt och vackert ansikte.

Lilla Lucifer;
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/59959_4806194314000_510615002_n.jpg

[Golgadoth]
0

#19 Där har du otroligt fel.. Pappan är en russian blue (blå och korthårig såklart) och han parade sig med en norsk skogskatt (färg okänd) som var långhårig och fick mamman till mina katter, som var blå och långhårig.

Mamman har fått 7 kullar. I VARJE kull har alla utom 1 varit långhårig. Jag har en av de korthåriga från den senaste kullen.

Min äldsta hankatt ska nu bli pappa och han är långhårig, hans tjej (dvs mamman till kattungarna jag kommer föda upp) är korthårig, och de kattungarnas päls är både kort- och långhåriga. Så där har du extremt fel med att en kort- och en långhårig katt inte kan få bägge delarna av barn..

Det är precis som att säga att två afrikaner inte kan få en vit unge, eller att två vita människor inte kan få en svart unge. DET är typ 1 chans på 10000000, men det händer. Däremot när det gäller katter, är chansen lika stor som att två blonda människor får en svarthårig unge, vilket är lika vanligt som att varje kvinna får mens före 15 års ålder.

[[pimey]]
12

Svårt att inse att du inte äger en raskatt utan en huskatt? Din katt är inte mer speciell än en vanlig bondkatt! Liknar varken någon utav dom raserna! Oavsett hur mycket denna oseriösa uppfödare tuta i dig historier så har du blivit lurad och har ingen av föräldrarna stamtavla för skogkatt eller russian blue då är de huskatter! Och Nebelung? Kom igen den rasen finns inte i Sverige och är ej godkänd!

MonicaLagerquist
10

För att få långhåriga kattungar måste båda föräldrarna vara långhåriga eller bära på långhårsanlaget.

Det är ytterst otroligt att en renrasig russ bär på långhårsanlaget. Vet du vad russen heter i stamtavlan?Det vore intressant att se om det finns fler långhåriga avkommer registerade i den linjen.

Nerdysiamese
8

långhårsgenen är recessiv, så nej, ditt resonemang är fel, här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Recessivt_anlag
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dominant_anlag
två blonda föräldrar kan inte få mörkhåriga barn.
två mörkhåriga kan inte få blonda barn.
två mörkhåriga där ena bär blonda gener kan inte får blonda barn men barn som bär på blonda genen och kan i sin tur få blonda barn.
två mörkhåriga där båda bär blonda gener kan få blonda barn och mörkhåriga barn.
en blond och en mörkårig som bär blonda gener kan få blonda barn och mörkhåriga barn.

det finns ett uttryck som heter "recessives are forever" det är just för att recessiva lägger sig dolda för dominanta gener och kan ärvas vidare ganska länge utan att synas, men slår ut dominanta när den möter en likadan gen, så du kan inte bära på en dominant gen om du visar den recessiva genen, för då har du två uppsätningar för den recessiva genen och "har inte plats" för den dominanta.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[Golgadoth]
0

#26 För att svara på detta med "raser" och stamtavla, NEJ ingen av de har stamtavla men det finns fortfarande i _generna_ även om de inte har en stamtavla. Det är lika precis som att du ser att en perser eller en sphynx har det I SIG fast den är utan stamtavla. Jag struntar i att de inte är raskatter MEN i början ville jag få reda på deras "härkomst" s a s. Ägaren till de förra katterna har inte tutat i mig någonting. 
Jag har träffat katterna och deras ägare och vet att det inte är något bs. 

#28 Då vill jag att du förklarar för mig hur det kommer sig att min mamma som är blond, och min pappa som är blond, fick mig som föddes svarthårig? :) min mammas bror är mörkhårig och hans fru är också det, de har en ljus dotter och en mörk. SÅ DET GÅR. Och du skrev "två mörkhåriga kan inte få blonda barn… två mörkhåriga där båda bär blonda gener kan få blonda barn och mörkhåriga barn." säger emot dig själv lite där kanske?

Jag vet jättemånga föräldrar som är ljusa som fått mörkhårade barn och tvärtom!

MonicaLagerquist
11

#29 Undersökningar har visat att  ca 30% av tvåbensbarnen har inte de föräldrar som de tror att de har.

grandma
3

Underbart söt liten blå katt. Hoppas du får många fina år med den. Har själv en blå burma 😃.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

oh-la
5

#29, kattgenetik är väldigt spännande, och det verkar ju som om du också har ett litet intresse av det :)

finns en kanonbra bok av Ylva Stockelberg som heter "kattuppfödning: Avel och Genetik" som jag verkligen kan rekommendera.

att jämföra människa och katt i arv är ganska svårt. det finns fler saker som spelar in än bara hårfärg och ögonfärg. mängden melanin exempelvis, men nog om människor! katter är inte människor ;)

den enklaste sakerna att räkna på när man kikar på genetik hos katter är hårlängd och färgerna rött och svart. nu får alla som är mer insatta ursäkta att förenklar lite, men principen är densamma.

längden på hår hos katt är en sån där typisk mellanstadie-genetikexempel, för det är ganska enkelt att förså. långhår hos katt är recessivt och korthår är dominant. en långhårig katt måste alltså ha två gener för långhår för att bli långhårig. har den en av varje "vinner" det anlag som är dominant, alltså korthår. en korthårig katt som paras med en långhårig katt kan alltså få långhåriga ungar. två korthåriga katter kan också få långhåriga ungar om båda bär på anlag för långhår.

raskatter avlas i många många led på enbart vissa anlag. det är därför en skogkatt aldrig kan få korthåriga ungar, eller cornish långhåriga.

en russian blue avlas bara på korthår, vilket innebär att det inte ska finnas några anlag för långhår dolda. skulle en russian blue korsas med en skogkatt skulle alltså hela kullen bli korthårig. självklart kan det ske mutationer, men detta är väldigt ovanligt, och sker det är det slump ock sker bara en gång. om jag förstått det rätt är det alltid långhåriga ungar i kullarna på dessa två katter?

man vet ju å andra sidan inte. självklart kan det finnas russian blue någonstans, men det är ingen ren russian blue till far. det är helt enkelt mer eller mindre genetiskt omöjligt.

jag vill inte skriva dig på näsan alls. det intresserar mig inte, men jag tycker att det kan vara spännande att veta hur genetiken ser ut! hoppas inte du läser mitt inlägg fel :)

jollycox
1

TS har avslutat sitt konto.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Nerdysiamese
0

raderar inlägg då TS av kontot

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Jina
2

Nåja, har TS bestämt sig för att pappan är renrasig ryss så har hon.

tusira
1

Hej Golgadoth,

ser att tråden är gammal men skriver ändå :)
vill bara tillägga att vi har en nebelung med stamtavla. googla på nebelung och läs hur rasen kom till (många som hävdar att korthårig kan ej få långhårig osv)  visst har många rätt här att det är skillnad på huskatt och raskatt. det verkar ändå råda lite missförstånd och okunskap i en del svar i tråden.  det finns många anledningar till att en del raskatter saknar stamtavla, men det gör dom inte mindre" rastypiska" för det. en del av dagens raskatter är ju diverse korsningar. finns mycket matnyttigt man kan googla och läsa om dagens raskatter. lycka till med din fina kisse :)

Galen i katter. De lyssnar och säger sällan emot Skrattar
http://fiamej.wordpress.com/2014/10/06/vara-karleksbarn/

Linnea
6

#36 Skillnaden är att du inte kan bevisa att det faktiskt ÄR en raskatt mo den inte har stamtavla plus att den enligt SVERAK och försäkringsbolagen räknas som huskatt dvs icke renrasig. Dessutom bör man inte fylla på antalet huskatter då många av dem eller deras ungar blir hemlösa. Att sen ovanpå detta, utan bevis, påstå att ungarna har den ena eller andra rasen i sig kan faktiskt klassas som bedrägeri. Det är som att sälja en svart hund och påstå att mamman är rottweiler fast den var korsning labbe-golden.. En kattras är precis lika mycket ras som en hundras, hästras osv. Har aldrig sett nån påstå att dom har en frieserhäst hemma bara för att dom har en högrest, svart häst med lång man.. Tyvärr är det extremt vanligt att man luras på det här viset när det gäller katter. Inte för att katten är mindre värd (som individ) men dessa "uppfödare" har ofta mage att ta väldigt bra betalt för sin kattungar fast dom knappt är avmaskade. Raskatter kostar och det av en anledning. Huskatter med "rasinslag" kostar också men inte för att man sjukdomstestat katterna osv utan för att "uppfödaren" ska få lite extra pengar.

Skynda långsamt så går det fortare.

MonicaLagerquist
4

#36 Två korthåriga katter som bär långhårsanlaget kan få långhåriga kattungar.

Men två långhåriga katter kan inte få korthåriga ungar.

I vilket förbund är er katt registerrad?

Linnea
5

#36 En sak till. Det finns flera anledningar till att renrasiga ungar inte får stamtavla och dessa brukar vara att någon av föräldrarna har avelsförbud, sjukdomstester är inte gjorda osv. Alltså ingen avel man bör uppmuntra.

tusira
3

#37 #39 du har rätt i en del saker, men jag tror inte att trådstarten har menat att hon har en raskatt. hon ville endast diskutera om sin nyfunna vän, med andra kattmänniskor :) istället blir hon uppläxad…om helt andra saker, som är helt irrelevant mot det hon ville få ut :) 
kan tillägga att vi har råkat ut för "uppfödare" som säger sig ha raskatt. vi upptäckte och påpekade för denne att det är inte ok! min sambo är på jakt efter en maine coon och informerar många "uppfödare" om just det här med raskatter. Så jag det är ett problem. 

#38 TICA

Linnea
1

#40 Jag (och tydligen flera andra) tycker det är väldigt svårt att INTE tolka hennes inlägg (inte bara #0) som att hon tror att hon har en raskatt.

tusira
0

#36 Vår Nebelung, är en raskatt, med en ganska gedigen stamtavla. Nebelung är godkända i Europa, Nordamerika mfl. Det är en relativt ny ras, väldigt frisk och erkänd i många länder. Det finns anledningar till att rasen inte är godkänd i Sverige.  FIFe är det enda internationella kattförbundet som inte har godkänt rasen och SVERAK är kopplat till just det förbundet. 2/3 försäkringsbolag vi har varit i kontakt med, visste om Nebelung och hade rasen i sina register….
Så jag ber dig vänligen att inte ifrågasätta vår katts ursprung.

tusira
0

#41 vi är olika och jag (och många andra :) ) har inte tolkat så :)

Linnea
1

#43 Jag tyckte rubriken var tydlig nog..

tusira
0

#44 helt ok att tolka olika :) jag kan förstå din och andras frustration över sk "uppfödare" som lurar köpare (vilket både jag och min sambo tycker är förskräckligt!). det är bra att många förklarar skillnaderna och svårigheterna kring ämnet. men man behöver inte vara vrång. hon vill ha en bedömning inte en stamtavla :D