Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2957 ggr
veomi
3

missköter katt

Hej! För 2 år sedan såg jag en katt som alltid våg ut att ej ha en husse eller matte som bryr sig. Nu ikväll såg jag precis samma sak. Varför jag tror katten är misskött är för: den fått sitta utomhus i minusgrader, alltid är ute dag o natt, har fullt med fästingar, vräker i sig mat (när jag gett), ovårdad päls, lite sår vid munnen osv. Kissen verkar vara ledsen med och vill mest komma hit o äta. Kan man anmäla detta och hur går de till om man inte vet ägarens namn o adress? Har ett hum om vart den bor iaf

" Dont dream your life, Live your dream "

Kaptenalexa
2

Det borde du kunna göra, eventuellt ta med den till veterinär (antingen du eller någon annan) och se om den är id märkt.
Man har ju alltid ett ansvar för sina egna djur och denne människa verkar inte alls behandla den som man ska :(

vinteralvan
4

Jag skulle genast ta den till veterinär för att kolla om det finns ett chip.

veomi
0

Tack för svar Jag har kollat och den är id märkt men svårt att läsa då det står så suddigt. Ja ush jag har själv katter och blir så ledsen att man kan behandla sin katt såhär :/ vad händer efter vet besök? Tar dom hand om katten eller ska jag gå vidare o anmäla till djurhem eller något??

Imasy
6

Katten kan ju faktiskt vara vilse eller dumpad?

Har du möjlighet att ta in katten och efterlysa ägare?

veomi
0

De är samma katt jag såg för ca. 2 år sedan. Den brukar sitta utanför ett fönster här i närheten och jama och mina syskon har sett den flera gånger vid samma plats, så tror ju den bor där. 

Jag vågar nog inte ta in den eftersom min katt inte är så bra kompis med den andra katten :/ men ser jag den igen kan jag ju kika hos vet. vad man ska göra?

Rafflan
3

#5 Nästa gång du ser katten ta den och knacka på där du tror att den bor och fråga om det är deras katt, om inte tar du med katten hem alt till veterinären och anmäler den upphittad + kontackta ett katthem om du själv inte kan ha den. Dock ska du tänka på en sak, du ser inte katten dygnet runt så mycket möjligt att katten får komma in flera ggr/dag, en katt kan få 30 fästingar/dag om den vistas i ett fästingrikt område och ful päls + små sår kan komma från att katten lever ute och kanske bråkar med andra katter osv. Så tro inte det värsta utan kolla först med dem som bor där om det är deras katt och om inte hjälp den genom att ta in den själv, ta den till veterinären eller kontackta katthem, men låt den inte sitta kvar ute ensam om den verkligen är hemlös :)

IceJossan
4

Har du bett om hjälp med att kolla ID-märkningen? Om inte, så kontakta veterinär eller katthem och be om hjälp. Det kan vara svårt, men är man två och om en är duktig på att läsa öronmärkningar så brukar det gå bra.

Gör det omgående så kanske en mycket orolig ägare kan få sin sedan länge bortsprungna katt tillbaka innan det är för sent!

veomi
0

Nu i kväll var jag på väg mot bussen och kissen följde efter mig en lång bit och sprang sen iväg när den såg bussen (tack o lov!) va riktigt orolig när den sprang omkring där…men iaf så kollade jag igen om id -märkning o lös med ficklampa, svårt o läsa då den lätt rivs om man är där o kikar i örat hehe :) men iaf id tror jag blev rätt men hittar ej ägare i området jag bor i utan det är i norra sverige :/ så vad gör man?

De kan ju vara självklart vara så att den får komma in till husse/matte, eftersom den ser ut o få mat (inte spinkig) men ful av fästingar och skabb i örat, plus att den ju följer efter mig o annat folk o kelar jätte mycket med oss.

Men ok jag avaktar. Tycker de iaf verka synd om den p.ga detta! Själv tar jag bort fästing så fort jag märker en på min kisse, ser till att den är utan skabb o.sv o.sv

Uppkatten
8

Flera katter kan dessvärre ha samma ID-nummer (vad gäller öronmärkning). Men stämmer färg etc med katten från norra Sverige så varför inte ringa dem och fråga om de saknar sin katt? Kanske har de sålt katten vidare men glömt att registrera om katten på nya ägaren. Vi vet också att det händer att katter liftar iväg och hamnar långt hemifrån. Eller så kan någon i familjen ha flyttat söderut och tagit katten med sig? Har du ringt på där du tror att den bor? Är ju bara att säga att du har varit orolig för katten en tid, men nu såg du att den verkade bo "här" och att du ville kolla upp om det stämde.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

SolidShinta
0

Katter kan ju klara sig rätt bra själva eftersom de jagar och så också så det KAN ju faktiskt vara en bortsprungen katt.
Jag håller med ovanstående om att du kanske kan ringa på där du sett katten eller ringa på telefonnumret som katten är registrerad på.
Stämmer färgen överens med den i id-numret?

[[eskils_]]
4

Jättebra råd i #9!

Om du är osäker på någon siffra i ID-numret kan du ersätta den med en * när du söker i Djur-ID-registret. Då kanske du hittar en adress betydligt närmare…

Hoppas det löser sig för denna stackars kisse! All heder åt dig för att du bryr dig och vill hjälpa!

veomi
0

Jag är ju inte helt säker på vart den bor heller..utan mer att jag misstänker att den bor vid ett speciellt ställe iaf! (brukar sitta där utanför vid ett fönster)..frågade min bror nu som är ute o går med sin kisse och han har ju sett den många gånger springa vid parkeringen o nära en bilväg 🤔

( äger nån nu katten så är de dags att ta bort fästingarna och ha ett halsband ju. )

Jag ska kika efter kissen imorgon och knacka på där jag tror den bor..skriver mer om nytt hänt :)

veomi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Färgen stämmer inte överens med det id-numret. sökte jag med * kom den rätta färgen upp, men en bra bit bort från där jag bor! hmhm. men ska knacka på o se om den har en husse/matte.

[[eskils_]]
3

#13 sökte jag med * kom den rätta färgen upp, men en bra bit bort från där jag bor! hmhm. men ska knacka på o se om den har en husse/matte. 

Håller tummarna för att du hittat kissens rätta hem! 👍

Om det inte stämmer tycker jag att du ska ta bort fästingarna snarast. De suger blod och gör katten försvagad, vilket kan vara farligt. Det finns bra fästingborttagare på apotek och i zoo-affärer.

SolidShinta
1

Hur har det gått? :)

Cireea
0

Jag är också väldigt nyfiken över hur det gått 🙂

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

veomi
0

Hittade inte ägaren :/ ingen i området vet vart den kan bo heller. Inte sett till den på ett tag, dock hade en kompis sett den men hann ej fånga in katten tyvärr. Bor ej kvar där längre och lite svårt att hjälpa till :/ ush tycker så synd om den! Tror verkligen den är bortsprungen för den ser absolut inte ut att vara i bästa skick. Bor någon i Kalmar så vore det ju jättebra om någon kan hjälpa att fånga in eller ta in den hos sig?

[Emmisen92]
0

Vart i Kalmar?

exitingsvillemo
0

Hur mycket fästingar pratar vi här? Vår ena katt är en riktig fästing-magnet och kommer lätt hem, med 20-30 st när det är som värst!
Här plockar vi fästingar dagligen! 

Du kan ju avgöra hur länge fästingarna suttit där genom att kolla storleken på dom. Har katten ett tiotal välfyllda så finns absolut skäl till oro, är dom pyttiga och kanske 1-2 större så kan det ju vara så att ägaren faktiskt plockar sin katt dagligen.

Har du knackat på där du sett katten sitta? Är inte katten mager så anser jag att det är oerhört dumt att mata den. Jag skulle bli vansinnig om ngn granne började mata mina katter!

veomi
0

Ja de är flera fästingar, skabb i öronen och ser ovårdad ut. Vill ha mat och vatten så  ja de är därför jag tror den inte har ett hem. Men som sagt man vet ju aldrig. Kanske den sprungit bort eller någon som inte ville ha kvar ja kan ju finnas flera anledningar. Fästingarna är stora och den ser ja inte jättemager ut men inte heller "normal tjock" :P

Rafflan
0

Du har reagerat på den här katten ganska längt, nu tycker jag det är dags att agera,
ta in katten och anmäl den upphittad till polisen
eller om du känner någon som kan ta in den,
kontackta ett katthem och kolla om dem har plats/kan hjälpa,
om katten verkar sjuk, mager, tovig, sårig eller annat ta den till veterinären så kan dem kolla chip och leta ägaren

Om du/din kompis kan ta in katten men inte kan ha kvar katten kontackta katthemmet och be dem ta över den men att ni har kvar katten hos er som jourhem. Oftast kan katthem ta emot katter men måste neka pga platsbrist, så ställer man själv upp som jourhem till katten brukar det gå bra.

[Emmisen92]
3

Polisen i Kalmar har avtal med katthemmet i Torsås så plockar ni in katten och ringer 11414 så kommer katthemmet och hämtar katten så fort dom kan. Har själv gjort det med en hemlös dräktig katt och då kom dom inom en timme och hämtade katten.