Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1682 ggr
fredricakarlsson
0

Dödar min blomma

Mina två kattungar dödar mina blommor.. Jag har en stor blomma ståendes på golvet i mitt rum och ända sen jag köpte den så har de varit på den! Den påminner om tre palmar i olika storlekar och de tuggar av bladen och gräver ut jorden i den.. Finns det något man kan göra så de låter bli den? Jag har katträdet till dem som står i samma rum någon meter ifrån blomman, men de låter ändå inte bli den.. Finns det något medel man kan spraya på så de inte vill röra den?

sagan
1

Du kan lägga stenar/folie på/över jorden så de inte kan gräva ur, sätta hönsnät runt om blomman tills de växt upp och inte finner den lika rolig att klättra på. Odla kattgräs så de har något de får tugga på kan också vara en ide. Fungerar inte detta får du gilla läget eller be någon att förvara blomman åt dig en tid kanske? 🙂

[cicoccabim]
0

Jag täckte jorden med lercakulor (eller hur det stavas)- om katten någon gång är på jordytan är kulorna roligare att leka med. Hon tröttnade snabbt även på detta, så nu är det bara bladen hon tuggar på….. Det var mycket värre när hon var kattunge, nu är hon 15 månader, och lämnar oftast blommorna i fred.

Kanske får vi acceptera att det är en period de går igenom? Det är först nu jag börjat kunna köpa växter igen….😃

SuperLimm
0

Sån var min katt också när han var kattunge, dock är han så fortfarande, 4 år gammal.. Jag ställer dom blommorna han går på i köket (där det råder kattförbud). De blommor han gått på mest har fått flytta till jobbet.

Sen får man tänka lite på vad man skaffar för blommor, spretiga blommor är oftast mer inbjudande att äta/bita på. Framförallt spretiga blommor med tunna blad. Jag köper nästan bara tjockbladiga växter nu för tiden, i hopp om att katten låter dom vara. Han har dock till och med ätit på mina "novemberkaktusar"..

Jag har läst att det ibland kan hjälpa om katterna har en blomma de faktiskt får äta på/leka med, som bara är deras. Kattgräs kan vara ett alternativ, annars finns det några växter som katter kan äta, minns dock inte vad de heter.

Mvh Linn

[cicoccabim]
0

Ampelilja lär vara poppis- och snabbväxande!

fredricakarlsson
0

Haha såg nu att jag skrivit fel.. Katträdet ska vara kattgräset! Haha tyckte väl de va konstigt att alla skrev jag skulle skaffa kattgräs! Så kattgräset står i samma rum typ 1,5 meter ifrån blomman och de äter på de men går ändå på den andra blomman oxå. Jag ställde en kruka med ampelilja på golvet till dem (oxå typ 1,5 m ifrån den andra) men nu finns det bara jord kvar i den krukan… Ska testa att lägga folie eller lejkakuler ovanpå jorden!

Uppkatten
2

Kolla också så att växten de leker med/tuggar på inte är giftig!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lavine
1

Haha, jag har i stort sett inte blommor längre… Nå, men det jag faktiskt tyckte fungerade var att sätta färska skivor/klyftor eller bara skal av någon citrusfrukt i krukan. Inte så snyggt kanske, men i bästa fall leder det till att man så småningom kan plocka bort citrusskalen för evigt. Den kruka jag har kvar, där är jorden täckt med stenar (som inte får vara för små, för då blir DE roliga).

fredricakarlsson
0

Tack #7 ska testa de! :)

Caifig
0

Mina odjur bet sönder mina blommor tills jag skaffade ampelliljor. Nu tuggar de endast på dessa!