Kattbeteende, någon som har vana?
Jag har ingen kattvana då jag aldrig haft katt själv men jag reflekterade lite över en sak idag.
Jag jobbar på ridskola och där har vi två stallkatter som heter Peggy och Sune. De är båda mest utomhus men Sune gillar även att vara innekatt och ligga och sova i soffan medan Peggy alltid håller sig ute. De är snälla och fina katter och någorlunda keliga mot människor. Sune är något mer kelig än Peggy.
Ja, det var lite bakgrund. ^^ Nu till själva saken: Peggy och Sune tolererar varandra oftast, även om de inte alltid kommer jättebra överens. Peggy, som är den mest självständiga, fräser när Sune kommer för nära och sitter alltid och väntar bakom ett hörn tills Sune är klar vid matskålen innan hon går fram och äter.
Idag hörde jag någon som jamade, och gick för att titta. Det var Sune, som satt några decimeter ifrån Peggy och tittade på henne. Peggy i sin tur låg ner med ryggen lutad mot en spilta och fräste och visade tydligt att hon inte var road av Sunes sällskap. Sune fortsatte dock att jama och stirra på henne och plötsligt flög han på henne och de bråkade i några sekunder. Det gick väldigt snabbt allting och så fort de släppte varandra gick Sune iväg och Peggy sprang ut så fort han vänt ryggen till. Det såg inte ut som något allvarligt bråk eller så utan mest lite groll verkade det som.
Sune brukar även smyga på Peggy; han springer hukad efter henne på behörigt avstånd och gömmer sig bakom olika saker så att hon inte ska få syn på honom. Häromdagen gick Peggy ut på stallplanen och genast rusade Sune efter för att smyga. Men han visste inte att Peggy stannat precis utanför dörren så när han nådde fram tvärstannade han och stirrade på henne. Sen gick han fram till henne och stannade några decimeter ifrån och tittade på henne, men när hon fräste så gick han.
Det är ju ganska uppenbart att Peggy inte tycker om Sune, men vad vill han? Vill han ha kontakt med Peggy och vara kompis, eller vill han retas med henne? Vad tror ni med erfarenhet?
Edit; bör väl tilläggas att vi aldrig sett skador på någon av dem och vi håller noga koll på dem. Och vi har inte sett dem slåss innan.
Han låter som den dominanta katten i stallet. Han vill visa att han är den som bestämmer. Kanske tycker han även att det är kul att "reta" henne för att han vet att hon inte gillar hans sällskap.
Så är det här hemma med en hankatt och en honkatt, hankatten jagar honkatten titt som tätt och han vet så väl att hon är rädd för honom och det tar han till sig och verkar liksom reta henne för det. Hade hon inte varit rädd för honom hade det ju inte varit lika roligt att jaga upp henne på byrån.
#1 Är det sant? Haha, jag som alltid trott att Peggy är bossen.
Sune är medveten om att Peggy beter sig som att hon är lite rädd för honom och gillar antagligen att reta henne genom att skrämmas ibland. Hennes beteende triggar honom förmodligen att även jama hotfullt och stirra på henne ibland, vilket katter brukar göra även innan de slåss "på riktigt".
Sajtvärd Katter iFokus
#2 Nja, han visar ju rätt tydligt att det är han som är den dominanta eftersom han lyckas skrämma henne sådär :)
#3 Jag hade helt fel antaganden mao. Jag trodde han jamade lite ynkligt typ som "lek med mig". Haha, vad naiv man är. x)
#4 Jag trodde inte att hon var rädd utan mer arg. x) Stackars lilla Peggy. ❤️ Men jag har inte sett Sune göra så JÄTTEMÅNGA gånger, området är ju ändå stort och de har mycket space från varandra om man säger så. Det är bara när de ska in och äta som de måste träffas. ^^

Typiskt hankattbeteende!
Antar att han är rätt ung oxå.. iallafall inte lastgammal?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#6 Jag vet inte hur gammal han är men han ser rätt ung ut. Långt ifrån pensionär i alla fall. ^^

Unga hanar.. gäller många arter både katter o människor har en tendens att mäta sig mot andra vad gäller status och annat.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Har lite samma här hemma. Lillan är ca 4-5 år, Chili är väl kring 1½ år. Ända sedan Chili blev sådär ett halvår, även innan det, har han "mopsat upp sig" mot Lillan. Men Lillan brukar mest fräsa, hjälper det inte daskar hon till honom med tassen, och i sista hand springer iväg. Chili verkar inte ritkigt fatta att hon hatar hans beteende… 😂
Men jag tänker att det nog går över när Chili vuxit till sig en aning och mognat.