Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 976 ggr
Kelin
0

Ta emot en omplaceringskatt

Jag skall ta emot en omplaceringskatt, en kastrerad hankatt som varit innekatt. Nu de senaste åren har den fått gå ut lite som den vill. Klarar den av att bli innekatt igen med dagliga promenader utomhus? Jag bor även på två adresser funkar det att ha katten på ett ställe på veckorna och ett på helgen eller blir katten stressad?

Har för tillfället  en kastrerad ute hankatt i helg hemmet. Många frågor…

cattisa
0

För många år sedan hade jag en katt som var innekatt (med koppelpromenader ute ibland) i veckorna, men utekatt i stugan på helgerna. Det fungerade bra, men jag antar att det kan vara olika för olika katter.  Hoppas det går bra för er också!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Maria
0

#1 Precis så hade vi det också med en av våra tidigare katter, Fritz. Han var ute varje helg fritt på landet och i lägenhet med balkong under veckorna och det fungerade alldeles utmärkt. Han hade full koll på vad som gällde.

/Maria

Kelin
0

Va bra! Tack :) Han har som sagt bara vart ute katt ett par år och är helst inne eller på altanen.

sagan
1

Det som kan bli problem är den katten som redan bor i helghemmet. Det tar tid att få två katter att bli vänner. Inget som händer på en helg. Katter som ska bo ihop bör inte släppas ut fören de har blivit bra vänner. Risken finns annars att den som bor där vandrar iväg. Om katten ska få vara ute fritt på helgerna bör du börja med sele promenader till en början så den lär sig var den bor och området. 

Sen skulle jag tänka igenom ordentligt innan jag började gå ut med en van utekatt i sele där den inte kan få gå fritt. Risken är att den kommer att stå och skrika och vilja ut i tid och otid. Men väljer du ändå att gå ut med den i sele så är mitt tips att alltid ta ut katten med transportburen. Då förknippas den med utgång och dörren förblir bara en dörr förhoppningsvis.🙂

Kelin
0

Han har under sina första minst 4 år i livet varit inne katt. skall tänka på det där med buren! Han kommer vara i helghemmet första månaden mesta dels inomhus. Om det blir bråk skall en avbryta eller låta de hållas tills de börjar slåss? Eller funkar det att hålla dem i schack… Är inte alls van vid att släppa ihop katter  :/